Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej - 2 PC-5S-MNP2
- Cele edukacji matematycznej a specyfika uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
- Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji matematycznej.
- Poziom opanowania treści edukacji matematycznej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.
- Cele edukacji społeczno - przyrodniczej specyfika uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
- Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji społeczno – przyrodniczej.
- Poziom opanowania treści edukacji społeczno – przyrodniczej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.
- Zadania nauczyciela – wychowawcy na rożnych etapach kształcenia. Zasady i reguły pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Wsparcie metodyczne nauczyciela.
- Strategie organizowania zajęć w różnych formach edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w tym z dodatkowymi sprzężonymi zaburzeniami.
- Metodyczne aspekty błędów wychowawczych. Metodyczne aspekty współpracy z rodzicami oraz innymi specjalistami.
W cyklu 2022L:
- Planowanie procesu kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji. |
W cyklu 2022Ln:
- Planowanie procesu kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji. - Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania matematyki na II etapie edukacji. - Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania historii na II etapie edukacji. - Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania przyrody na II etapie edukacji. - Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania muzyki na II etapie edukacji. - Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania plastyki na II etapie edukacji. - Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania zajęć komputerowych na II etapie edukacji. - Dostosowywanie procesu kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji. - Kontrola i ocena wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji; wyniki sprawdzianów i egzaminów; ewaluacja programów nauczania. |
W cyklu 2024L:
Treści realizowane w semestrze I i II. |
W cyklu 2024Ln:
Treści realizowane w semestrze I i II. - Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I i II etapie edukacyjnym. - Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I – III. - Cele, treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym. - Zasady kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym. - Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych: cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej. - Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. - Kształcenie zintegrowane uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną - specyfika nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Organizacja nauczania i wychowania uczniów. - Cele edukacji polonistycznej, matematyczne, społecznej, przyrodniczej a specyfika uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. - Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej, matematycznej, społecznej, przyrodniczej. - Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej, a matematycznej, społecznej, przyrodniczej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna trudności w opanowaniu programu kształcenia przez uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania.
Zna i rozumie organizację i specyfikę kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na I etapie edukacyjnym.
Zna i rozumie zadania nauczyciela – wychowawcy na rożnych etapach edukacyjnych.
Zna i rozumie wsparcie metodyczne nauczyciela.
Zna dokumentację edukacyjno - terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na I etapie edukacyjnym.
Zna i rozumie zasady i reguły pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Zna cele, treści kształcenia, środki dydaktyczne, metody kształcenia, formy organizacji zajęć.
Zna zajęcia pozalekcyjne.
Zna i rozumie strategie organizowania zajęć w różnych formach edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w tym z dodatkowymi sprzężonymi zaburzeniami.
Zna i rozumie metodyczne aspekty błędów wychowawczych oraz współpracy z rodzicami, opiekunami i specjalistami.
Umiejętności
Potrafi analizować organizację i specyfikę kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na I etapie edukacyjnym.
Potrafi analizować metodyczne aspekty błędów wychowawczych.
Potrafi prezentować metodyczne aspekty współpracy z rodzicami, opiekunami oraz specjalistami.
Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi realizować zadania nauczyciela – wychowawcy na różnych etapach edukacyjnych.
Potrafi przestrzegać zasad i reguł pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Potrafi określać cele, treści kształcenia, środki dydaktyczne, metody kształcenia, formy organizacji zajęć.
Potrafi planować zajęcia edukacyjne.
Potrafi prezentować wsparcie metodyczne nauczyciela.
Potrafi analizować i stosować strategie organizowania zajęć w różnych formach edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w tym z dodatkowymi sprzężonymi zaburzeniami.
Potrafi dokonać krytycznej analizy zajęć dydaktycznych realizowanych na I etapie edukacyjnym.
Kompetencje społeczne
Prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac.
Jest gotów do okazywania empatii uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy.
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.
Literatura
W cyklu 2022L:
1. Chłapowski, W., Smirnow, E. (red.). (1983). Nauczanie historii w szkole podstawowej specjalnej. Warszawa: WSiP. |
W cyklu 2022Ln:
1. Chłapowski, W., Smirnow, E. (red.). (1983). Nauczanie historii w szkole podstawowej specjalnej. Warszawa: WSiP. |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: 1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III Literatura uzupełniająca: 1. Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa. 2. Lipska ,E., Przychodzińska ,M., (1991). Muzyka w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. 3. Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP. 4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa Aktualne przepisy prawa oświatowego (na bieżąco podawane na zajęciach). |
Uwagi
W cyklu 2022L:
NAKŁAD PRACY STUDENTÓW |
W cyklu 2022Ln:
NAKŁAD PRACY STUDENTÓW |
W cyklu 2024L:
Metody: wykład, dyskusja, praca z tekstem, metody problemowe i ćwiczebne. |
W cyklu 2024Ln:
Metody: wykład, dyskusja, praca z tekstem, metody problemowe i ćwiczebne. NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury, prace pisemne - 20 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15 sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: