Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej - 1 PC-5S-MNP1
- Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania.
- Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na pierwszym etapie edukacyjnym.
- Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I – III.
- Cele, treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym.
- Zasady kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym.
- Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych: cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej.
- Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
- Kształcenie zintegrowane uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną - specyfika nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Organizacja nauczania i wychowania uczniów.
- Cele edukacji polonistycznej a specyfika uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
- Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej.
- Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.
W cyklu 2022Z:
- Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. |
W cyklu 2022Zn:
- Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. |
W cyklu 2023Z:
- Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. - Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na pierwszym etapie edukacyjnym. - Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I – III. - Cele, treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym. - Zasady kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym. - Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych: cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej. - Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. - Kształcenie zintegrowane uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną - specyfika nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Organizacja nauczania i wychowania uczniów. - Cele edukacji polonistycznej a specyfika uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. - Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej. - Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. |
W cyklu 2023Zn:
- Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. - Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na pierwszym etapie edukacyjnym. - Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I – III. - Cele, treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym. - Zasady kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym. - Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych: cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej. - Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. - Kształcenie zintegrowane uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną - specyfika nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Organizacja nauczania i wychowania uczniów. - Cele edukacji polonistycznej a specyfika uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. - Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej. - Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. |
W cyklu 2024Z:
Treści wykładów: - Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. - Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I i II etapie edukacyjnym. - Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej. - Cele, treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I i II etapie edukacyjnym. - Zasady kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I i II etapie edukacyjnym. - Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych: cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej. - Plany nauczania w szkole podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. - Kształcenie zintegrowane uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną - specyfika nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. - Cele edukacji polonistycznej, matematyczne, społecznej, przyrodniczej a specyfika uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. - Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej, matematycznej, społecznej, przyrodniczej. - Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej, a matematycznej, społecznej, przyrodniczej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. |
W cyklu 2024Zn:
Treści wykładów: - Specyfika procesu uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną i jego uwarunkowania. - Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na pierwszym etapie edukacyjnym. - Kontrola wiadomości i umiejętności uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej. - Cele, treści kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I i II etapie edukacyjnym. - Zasady kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na I i II etapie edukacyjnym. - Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych: cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej. - Plany nauczania w szkole podstawowej dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. - Kształcenie zintegrowane uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną - specyfika nauczania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. - Cele edukacji polonistycznej, matematyczne, społecznej, przyrodniczej a specyfika uczenia się uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. - Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej, matematycznej, społecznej, przyrodniczej. - Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej, a matematycznej, społecznej, przyrodniczej przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną – dostosowania do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna trudności w opanowaniu programu kształcenia przez uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania.
Zna i rozumie paradygmat konstruktywistyczny.
Zna i rozumie metodykę nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w edukacji wczesnoszkolnej.
Zna podstawę programową kształcenia ogólnego w szkole podstawowej (klasy I–III), adaptację treści i ich realizację w stosunku do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, cele oraz zasady kształcenia.
Zna i rozumie metodykę nauczania wczesnoszkolnego w zakresie różnych obszarów edukacji.
Zna specjalistyczne rozwiązania ze szczególnym uwzględnieniem nauki czytania i pisania oraz edukacji matematycznej.
Zna dokumentację edukacyjno - terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na I etapie edukacyjnym.
Umiejętności
Potrafi analizować metodykę nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w edukacji wczesnoszkolnej.
Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi dokonać krytycznej analizy zajęć dydaktycznych realizowanych na I etapie edukacyjnym.
Potrafi analizować i realizować podstawę programową kształcenia ogólnego w szkole podstawowej (klasy I–III), dokonywać adaptacji treści i ich realizacji w stosunku do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Potrafi analizować i stosować specjalistyczne rozwiązania ze szczególnym uwzględnieniem nauki czytania i pisania oraz edukacji matematycznej.
Kompetencje społeczne
Prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac.
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.
Kryteria oceniania
Metody: wykład, dyskusja, praca z tekstem
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:
- egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte
- zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności, aktywności i przygotowanych prac.
Literatura
1. Chłapowski, W., Smirnow, E. (red.). (1983). Nauczanie historii w szkole podstawowej specjalnej. Warszawa: WSiP.
2. Frydrychowska, L.(1982). Nauczanie języka polskiego w klasach 5-8 szkoły podstawowej specjalnej. Poradnik metodyczny. Warszawa: WSiP
3. Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP
4. Głodkowska, J. (red.). (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: APS
5. Małkowska, T. (1983). Nauczanie przyrody w szkole podstawowej specjalnej. Warszawa: WSiP.
6. Muszyńska, I., Kowaliszyn, K. (1992). Nauczanie języka polskiego w klasie 3 i 4 szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP
7. Pasternak, E. (1991). Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania w klasach wyższych szkoły podstawowej specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Lublin: UMCS.
8. Pasternak, E. (1994). Materiały z metodyki kształcenia upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole specjalnej. Lublin: wyd. UMCS.
9. Sadowska, S. (red.). (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Toruń: Akapit
10. Siwek, H.(1992). Możliwości matematyczne uczniów szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP.
11. Smykowska, D. (2006). Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. Kraków: Impuls
12. Stawowy-Wojnarowska ,I.(red.). (1990). Nauczanie w klasach 4-8 szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP.
13. Tkaczyk, G., Serafin, T. (red.).(2001). Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Warszawa: MEN.
14. Węglińska, M.(2005). Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych. Kraków: Impuls.
15. Wyczesany J. (2005). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls
Literatura uzupełniająca:
1. Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa.
2. Lipska ,E., Przychodzińska ,M., (1991). Muzyka w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP.
3. Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP.
4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa
Akty prawne:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.
W cyklu 2022Zn:
1. Chłapowski, W., Smirnow, E. (red.). (1983). Nauczanie historii w szkole podstawowej specjalnej. Warszawa: WSiP. |
W cyklu 2023Z:
1. Chłapowski, W., Smirnow, E. (red.). (1983). Nauczanie historii w szkole podstawowej specjalnej. Warszawa: WSiP. 2. Frydrychowska, L.(1982). Nauczanie języka polskiego w klasach 5-8 szkoły podstawowej specjalnej. Poradnik metodyczny. Warszawa: WSiP 3. Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP 4. Głodkowska, J. (red.). (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: APS 5. Małkowska, T. (1983). Nauczanie przyrody w szkole podstawowej specjalnej. Warszawa: WSiP. 6. Muszyńska, I., Kowaliszyn, K. (1992). Nauczanie języka polskiego w klasie 3 i 4 szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP 7. Pasternak, E. (1991). Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania w klasach wyższych szkoły podstawowej specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Lublin: UMCS. 8. Pasternak, E. (1994). Materiały z metodyki kształcenia upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole specjalnej. Lublin: wyd. UMCS. 9. Sadowska, S. (red.). (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Toruń: Akapit 10. Siwek, H.(1992). Możliwości matematyczne uczniów szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP. 11. Smykowska, D. (2006). Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. Kraków: Impuls 12. Stawowy-Wojnarowska ,I.(red.). (1990). Nauczanie w klasach 4-8 szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP. 13. Tkaczyk, G., Serafin, T. (red.).(2001). Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Warszawa: MEN. 14. Węglińska, M.(2005). Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych. Kraków: Impuls. 15. Wyczesany J. (2005). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls Literatura uzupełniająca: 1. Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa. 2. Lipska ,E., Przychodzińska ,M., (1991). Muzyka w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. 3. Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP. 4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa Aktualne przepisy prawa oświatowego (na bieżąco podawane na zajęciach). |
W cyklu 2023Zn:
1. Chłapowski, W., Smirnow, E. (red.). (1983). Nauczanie historii w szkole podstawowej specjalnej. Warszawa: WSiP. 2. Frydrychowska, L.(1982). Nauczanie języka polskiego w klasach 5-8 szkoły podstawowej specjalnej. Poradnik metodyczny. Warszawa: WSiP 3. Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP 4. Głodkowska, J. (red.). (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: APS 5. Małkowska, T. (1983). Nauczanie przyrody w szkole podstawowej specjalnej. Warszawa: WSiP. 6. Muszyńska, I., Kowaliszyn, K. (1992). Nauczanie języka polskiego w klasie 3 i 4 szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP 7. Pasternak, E. (1991). Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania w klasach wyższych szkoły podstawowej specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Lublin: UMCS. 8. Pasternak, E. (1994). Materiały z metodyki kształcenia upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole specjalnej. Lublin: wyd. UMCS. 9. Sadowska, S. (red.). (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Toruń: Akapit 10. Siwek, H.(1992). Możliwości matematyczne uczniów szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP. 11. Smykowska, D. (2006). Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. Kraków: Impuls 12. Stawowy-Wojnarowska ,I.(red.). (1990). Nauczanie w klasach 4-8 szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP. 13. Tkaczyk, G., Serafin, T. (red.).(2001). Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Warszawa: MEN. 14. Węglińska, M.(2005). Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych. Kraków: Impuls. 15. Wyczesany J. (2005). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls Literatura uzupełniająca: 1. Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa. 2. Lipska ,E., Przychodzińska ,M., (1991). Muzyka w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. 3. Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP. 4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa Aktualne przepisy prawa oświatowego (na bieżąco podawane na zajęciach). |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III Literatura uzupełniająca: 1. Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa. 2. Lipska ,E., Przychodzińska ,M., (1991). Muzyka w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. 3. Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP. 4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa Aktualne przepisy prawa oświatowego (na bieżąco podawane na zajęciach). |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: 1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III Literatura uzupełniająca: 1. Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa. 2. Lipska ,E., Przychodzińska ,M., (1991). Muzyka w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. 3. Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP. 4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa Aktualne przepisy prawa oświatowego (na bieżąco podawane na zajęciach). |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody: wykład, dyskusja, praca z tekstem |
W cyklu 2022Zn:
Metody: wykład, dyskusja, praca z tekstem |
W cyklu 2023Z:
Metody: wykład, dyskusja, praca z tekstem, metody problemowe i ćwiczebne. NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury, prace pisemne - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 Link do zespołu - wykłady: |
W cyklu 2023Zn:
Metody: wykład, dyskusja, praca z tekstem, metody problemowe i ćwiczebne. NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury, prace pisemne - 20 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15 sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 Link do zespołu - wykłady https://teams.microsoft.com/l/team/19%3atAOTILex77lGktv0eMxYRy4E8rAEht0mj3zCy4ueZTA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a7138366-2e05-48d8-aa8c-0704802b0044&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2024Z:
Metody: wykład, dyskusja, praca z tekstem, metody problemowe i ćwiczebne. NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury, prace pisemne - 20 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15 sumaryczna liczba punktów ECTS - 6 |
W cyklu 2024Zn:
Metody: wykład, dyskusja, praca z tekstem, metody problemowe i ćwiczebne. NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury, prace pisemne - 20 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 15 sumaryczna liczba punktów ECTS - 6 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: