Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II i III etapie edukacyjnym PC-5S-MNE
TREŚCI PROGRAMOWE
- Organizacja i specyfika kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II i III etapie edukacyjnym.
- Zadania nauczyciela-wychowawcy na rożnych etapach edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem II i III etapu edukacyjnego.
- Zasady i reguły pracy dydaktyczno-wychowawczej na II i III etapie edukacyjnym.
- Cele, treści kształcenia, środki dydaktyczne, metody kształcenia, formy organizacji zajęć, zajęcia pozalekcyjne na II i III etapie edukacyjnym.
- Wsparcie metodyczne nauczyciela na II i III etapie edukacyjnym.
- Strategie organizowania zajęć z wykorzystaniem różnych form edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w tym z dodatkowymi sprzężonymi zaburzeniami na II i III etapie edukacyjnym.
- Metodyczne aspekty błędów wychowawczych oraz współpracy z rodzicami uczniów z niepełnosprawnością intelektualną na II i III etapie edukacyjnym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Ln: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna trudności w opanowaniu programu kształcenia przez uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania.
Zna i rozumie organizację i specyfikę kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II i III etapie edukacyjnym.
Zna i rozumie zadania nauczyciela-wychowawcy na rożnych etapach edukacyjnych.
Zna i rozumie wsparcie metodyczne nauczyciela.
Zna dokumentację edukacyjno-terapeutyczną obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na I etapie edukacyjnym.
Zna i rozumie zasady i reguły pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Zna i rozumie cele, treści kształcenia, środki dydaktyczne, metody kształcenia, formy organizacji zajęć, zajęcia pozalekcyjne, wsparcie metodyczne nauczyciela, strategie organizowania zajęć w różnych formach edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w tym z dodatkowymi sprzężonymi zaburzeniami.
Zna i rozumie metodyczne aspekty błędów wychowawczych oraz współpracy z rodzicami, opiekunami i specjalistami.
Umiejętności
Potrafi analizować organizację i specyfikę kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II i III etapie edukacyjnym.
Potrafi analizować metodyczne aspekty błędów wychowawczych.
Potrafi prezentować metodyczne aspekty współpracy z rodzicami, opiekunami oraz specjalistami.
Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi realizować zadania nauczyciela-wychowawcy na różnych etapach edukacyjnych.
Potrafi przestrzegać zasad i reguł pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Potrafi określać cele, treści kształcenia, środki dydaktyczne, metody kształcenia, formy organizacji zajęć.
Potrafi planować zajęcia edukacyjne.
Potrafi prezentować wsparcie metodyczne nauczyciela.
Potrafi analizować i stosować strategie organizowania zajęć w różnych formach edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w tym z dodatkowymi sprzężonymi zaburzeniami.
Potrafi dokonać krytycznej analizy zajęć dydaktycznych realizowanych na II i III etapie edukacyjnym.
Kompetencje społeczne
Prezentuje swoje umiejętności dotyczące tworzenia sytuacji zadaniowych i wykonanych prac.
Jest gotów do okazywania empatii uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy.
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: