Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej z dzieckiem z wadą słuchu PC-5S-MKS
TREŚCI PROGRAMOWE
- Aspekt historyczny i współczesny metod korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z wadą słuchu.
- Wiedza na temat różnorodnych metod w terapii osób z uszkodzonym narządem słuchu.
- Metodyka zajęć usprawniających, kompensacyjnych, korekcyjnych i wyrównawczych.
- Rola treningu słuchowego w procesie rehabilitacji słuchu i mowy dzieci niesłyszących i słabosłyszących.
- Odczytywanie mowy z ust, wykorzystanie fonogestów.
- Metody wspomagające edukację przedszkolną i szkolną dziecka z wada słuchu (np. psychostymulacja, Ruch Rozwijający W. Sherborne, Metoda dobrego Startu, Kinezjologia edukacyjna).
- Reedukacja trudności w czytaniu i pisaniu dzieci z wadą słuchu (między innymi Metoda 18 struktur wyrazowych, Metoda krakowska).
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE - Omówienie celów i treści przedmiotu - Metodyka ćwiczeń: - usprawniających • w zakresie wykorzystania resztek słuchowych, • w zakresie ćwiczeń artykulacyjnych, • w zakresie ćwiczeń fonacyjnych, • w zakresie ćwiczeń oddechowych • wyrównawczych - korekcyjnych - wyrównywanie zaburzeń parcjalnych - Trening słuchowy i jego etapy - omówienie materiałów do ćwiczeń na dźwiękach mowy i otoczenia - Kroki metodyczne i usprawnianie odczytywania mowy z ust - Fonogesty - wspomaganie odczytywania mowy z ust - Prezentacje i przeprowadzenie przykładowych zajęć z wykorzystaniem różnych metod wspomagających pracę z dziećmi z wadą słuchu: • Metoda 18 struktur wyrazowych • Metoda Dobrego Startu • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne • Kinezjologia Edukacyjna Paula Denisona • Psychomotoryka • Reedukacja trudności w czytaniu i pisaniu dzieci z wadą słuchu |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE - Omówienie celów i treści przedmiotu - Metodyka ćwiczeń: - usprawniających • w zakresie wykorzystania resztek słuchowych, • w zakresie ćwiczeń artykulacyjnych, • w zakresie ćwiczeń fonacyjnych, • w zakresie ćwiczeń oddechowych • wyrównawczych - korekcyjnych - wyrównywanie zaburzeń parcjalnych - Trening słuchowy i jego etapy - omówienie materiałów do ćwiczeń na dźwiękach mowy i otoczenia - Kroki metodyczne i usprawnianie odczytywania mowy z ust - Fonogesty - wspomaganie odczytywania mowy z ust - Prezentacje i przeprowadzenie przykładowych zajęć z wykorzystaniem różnych metod wspomagających pracę z dziećmi z wadą słuchu: • Metoda 18 struktur wyrazowych • Metoda Dobrego Startu • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne • Kinezjologia Edukacyjna Paula Denisona • Psychomotoryka • Reedukacja trudności w czytaniu i pisaniu dzieci z wadą słuchu |
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE - Omówienie celów i treści przedmiotu - Metodyka ćwiczeń: - usprawniających • w zakresie wykorzystania resztek słuchowych, • w zakresie ćwiczeń artykulacyjnych, • w zakresie ćwiczeń fonacyjnych, • w zakresie ćwiczeń oddechowych • wyrównawczych - korekcyjnych - wyrównywanie zaburzeń parcjalnych - Trening słuchowy i jego etapy - omówienie materiałów do ćwiczeń na dźwiękach mowy i otoczenia - Kroki metodyczne i usprawnianie odczytywania mowy z ust - Fonogesty - wspomaganie odczytywania mowy z ust - Prezentacje i przeprowadzenie przykładowych zajęć z wykorzystaniem różnych metod wspomagających pracę z dziećmi z wadą słuchu: • Metoda 18 struktur wyrazowych • Metoda Dobrego Startu • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne • Kinezjologia Edukacyjna Paula Denisona • Psychomotoryka • Reedukacja trudności w czytaniu i pisaniu dzieci z wadą słuchu |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna koncepcję nauczania-uczenia się i rehabilitacji osób z wadą słuchu oraz różnorodne uwarunkowania skuteczności podejmowanych oddziaływań.
Merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dzieci z wadą słuchu).
Zasady dotyczące efektywnego posługiwania się głosem przez nauczyciela.
Umiejętności
Umie dokonywać pogłębionej diagnozy i oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych.
Projektować i przeprowadzać zajęcia rehabilitacyjne, edukacyjne i terapeutyczne, dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów.
Prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb uczniów z wadą słuchu, zwiększać ich umiejętności poznawcze.
Pracować w zespole pełniąc różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z innymi specjalistami i uczestnikami procesu rehabilitacji i edukacji.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną i terapeutyczną.
Odznacza się wrażliwością na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej, prezentowania właściwej postawy wobec osób z niepełnosprawnością oraz alternatywnych sposobów komunikowania się z nimi.
Rozumie potrzebę samodoskonalenia się.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania
Godziny kontaktowe np. ćwiczenia - 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz.
Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz.
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 godz.
W pierwszej studenci prezentują opracowane przez siebie materiały dotyczące Wybranej metody wspomagającej ucznia z wadą słuchu
W drugiej części studenci prowadzą praktyczne zajęcia wybraną metodą
Literatura
Csanyi Y., 1994, Słuchowo werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu., WSiP, Warszawa
Hoffman B., 1979, Rewalidacja niesłyszących., PWN, Warszawa
Lowe A., 1995, Wychowanie sluchowe. Historia-metody-możliwości. PWN, Warszawa
Góralówna M., Hołyńska B., 1984, Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu., PZWL, Warszawa
Kujawa E., Kurzyna M., 1994, Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, metodą 18 struktur wyrazowych, WSiP, Warszawa
Młynarska M., Smereka T., 1992, Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy i myślenia dzieci z wadą słuchu, UG Zakład logopedii, Gdańsk
Bogdanowicz M., 1999, Metoda dobrego startu, WSiP, Warszawa
Szczepankowski B., 1990, Oczy pomagają słyszeć, PZG, Warszawa
Bogdanowicz M., Kisiel B. Przasnyska M., 1994, Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP Warszawa
Hannaford C., 1998, Podstawy kinezjologii edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza Medyk, Warszawa
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania Godziny kontaktowe np. ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 godz. W pierwszej studenci prezentują opracowane przez siebie materiały dotyczące Wybranej metody wspomagającej ucznia z wadą słuchu W drugiej części studenci prowadzą praktyczne zajęcia wybraną metodą |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania Godziny kontaktowe np. ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 godz. W pierwszej studenci prezentują opracowane przez siebie materiały dotyczące Wybranej metody wspomagającej ucznia z wadą słuchu W drugiej części studenci prowadzą praktyczne zajęcia wybraną metodą |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania Godziny kontaktowe np. ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 10 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 godz. W pierwszej studenci prezentują opracowane przez siebie materiały dotyczące Wybranej metody wspomagającej ucznia z wadą słuchu W drugiej części studenci prowadzą praktyczne zajęcia wybraną metodą |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: