Modele i koncepcje resocjalizacji PC-5S-MKR
Tematyka wykładów:
1. Specyfika oddziaływań resocjalizacyjnych wg koncepcji behawioralnej.
2. Resocjalizacja w podejściu interakcyjnym.
3. Wielodyscyplinowe (wielowymiarowe) podejście do resocjalizacji.
4. Koncepcja poznawcza resocjalizacji.
5. Resocjalizacja jako proces swoistej naprawy moralnej i obyczajowej.
6. Resocjalizacja jako idea kształtowania poczucia odpowiedzialności.
7. Koncepcja resilience (oporu - elastyczności)
8. Koncepcja „twórczej resocjalizacji”.
9. Resocjalizacja jako reintegracja społeczna jednostki
10. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa. Idea sprawiedliwości naprawczej. Probacja - poddanie sprawcy próbie.
11. System Dozoru Elektronicznego jako alternatywa dla wykonywania kary pozbawienia wolności.
Tematyka ćwiczeń:
1. Historia rozwoju praktyki resocjalizacyjnej w Polsce i na Świecie
- ewolucja stosowania kar
- rozwój placówek resocjalizacyjnych w Europie
- rozwój resocjalizacji w Polsce
2. Charakterystyczne systemy resocjalizacji:
- system celkowy
- system progresywny i regresywny
- system rodzinny
- system republik i wiosek dziecięcych
3. Psychologiczne podstawy resocjalizacji
(koncepcja prof. Kazimierza Pospiszyla). Systemy i modele resocjalizacyjne według K. Pospiszyla - próba klasyfikacji.
4. Koncepcja symbolicznego interakcjonizmu
5. System wychowania resocjalizującego wg koncepcji Czesława Czapówa
6. Wybrane koncepcje kryminologiczne a perspektywy resocjalizacji
7. System resocjalizacji nieletnich w Wielkiej Brytanii
8. Francuski model resocjalizacji
9. Model resocjalizacji w Niemczech
10. System resocjalizacji w krajach skandynawskich (oparty na organach pozasądowych o charakterze administracyjnym i sądach zwykłych)
11. System resocjalizacji w Stanach Zjednoczonych (obozy dyscyplinujące jako propozycja alternatywnego karania i resocjalizacji)
12. System resocjalizacji w Rosji
13. System resocjalizacji penitencjarnej w Polsce:
- funkcje kary pozbawienia wolności
- koncepcja kary kryminalnej
- istota i cele resocjalizacji penitencjarnej
- szanse i perspektywy resocjalizacji penitencjarnej
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna współczesne koncepcje, systemy i modele resocjalizacji stosowane w pracy z jednostkami nieprzystosowanymi społecznie (od działań izolacyjnych do działań w środowisku otwartym) oraz różnorodne uwarunkowania skuteczności podejmowanych oddziaływań resocjalizacyjnych.
Zna koncepcję twórczej resocjalizacji jako przykłady oddziaływań destygmatyzujących. Charakteryzuje metody twórczej resocjalizacji w środowisku otwartym i zamkniętym: teatr resocjalizacyjny, resocjalizację przez sport, muzykoterapię, plastykoterapię i dramę.
Umiejętności
Potrafi zaprezentować historyczny rozwój modeli i koncepcji oddziaływań resocjalizacyjnych.
Dokonuje analizy współczesnych koncepcji i teorii resocjalizacyjnych.
Dokonuje analizy koncepcji twórczej resocjalizacji jako przykładu oddziaływań destygmatyzujących oraz metody twórczej resocjalizacji stosowanych w środowisku otwartym i zamkniętym: teatru resocjalizacyjnego, resocjalizacji przez sport, muzykoterapii, plastykoterapii i dramy.
Potrafi prezentować własne pomysły i wskazywać obszary wchodzące w zakres szeroko pojętej resocjalizacji, wymagające modyfikacji oraz wdrażania innowacyjnych metod pracy z jednostkami nieprzystosowanymi społecznie.
Potrafi analizować skuteczność różnorodnych systemów i modeli resocjalizacyjnych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania innowacyjnych metod i rozwiązań.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych oraz innych specjalistów, kreatywnego korzystania z wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów w zakresie resocjalizacji osób nieprzystosowanych społecznie.
Jest gotów do podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących szeroko pojęte oddziaływania resocjalizacyjne.
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej pedagoga resocjalizacyjnego, w tym dostrzegania potrzeby samodoskonalenia się.
Kryteria oceniania
- obecność studentów na zajęciach
- ocena umiejętności weryfikacji i zastosowania odpowiednich teorii oddziaływań resocjalizacyjnych do aktualnych potrzeb i sytuacji wychowanków
- sprawdzenie umiejętności dokonania analizy współczesnych koncepcji resocjalizacji
- sprawdzenie zrozumienia współczesnych teorii i paradygmatów resocjalizacji
Literatura
Opora R., Breska R., Jezierska J., Piechowicz M., Współczesne modele i strategie resocjalizacji. Wydawnictwo Difin SA, 2017.
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2006
Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wyd. Akadem. "Żak", 1998
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Stosowane metody kształcenia podczas wykładów: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Stosowane metody kształcenia podczas wykładów: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Stosowane metody kształcenia podczas wykładów: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: