Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (szkoła i poradnia) PC-5S-MKK
TREŚCI PROGRAMOWE
- Organizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w świetle prawa.
- Definicje i terminy związane z prowadzeniem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
- Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego.
- Czynniki warunkujące efektywność terapii.
- Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii.
- Etapy pracy korekcyjno-kompensacyjnej oraz zasady terapii.
- Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych na podstawie analizy wyników diagnozy oraz wytworów dziecka.
- Zasady opracowywania programów zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu na podstawie wyników diagnozy.
- Zasady opracowywania indywidualnych i grupowych scenariuszy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu zgodnych z założeniami programu terapii.
- Programowanie jednostki metodycznej - konstruowania scenariuszy zajęć.
W cyklu 2022L:
1. Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. |
W cyklu 2022Ln:
1. Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna pojęcia dotyczące działań korekcyjno-kompensacyjnych jako jednego z teoretyczno-praktycznych aspektów zainteresowań pedagogiki specjalnej.
Posiada wiedzę o konsekwencjach dysfunkcji w sferze percepcyjno-motorycznej, poznawczej i emocjonalno-społecznej dziecka/ucznia oraz rozumie wynikające z nich specjalne potrzeby edukacyjne i terapeutyczne.
Zna i rozumie psychologiczno-pedagogiczne uwarunkowania skuteczności działań terapeutycznych podejmowanych w ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
Zna merytoryczne i metodyczne podstawy programowania działań terapeutycznych w ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
Umiejętności
Potrafi łączyć objawy zaburzeń w czytaniu i pisaniu z deficytami funkcji percepcyjno-motorycznych oraz zaburzeniami ich integracji oraz potrafi łączyć objawy specyficznych trudności w uczeniu się matematyki z określoną teorią i postępowaniem terapeutycznym.
Potrafi wyznaczać kierunki oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy.
Potrafi opracować program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka/ucznia z trudnościami w uczeniu się (w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się) oraz dokonać jego ewaluacji.
Potrafi zaprogramować jednostkę metodyczną oraz konstruować scenariusze zajęć i na ich podstawie, przeprowadzać zajęcia.
Kompetencje społeczne
Wykazuje gotowość do aktywnego uczestnictwa w realizacji indywidualnych i zespołowych działań specjalistów.
Wykazuje gotowość do podjęcia odpowiedzialności za działania związane z prowadzeniem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
Wykazuje się refleksyjnością i odpowiedzialnością w planowaniu działań terapeutycznych ukierunkowanych na poprawę funkcjonowania dziecka/ucznia.
wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Literatura
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2022Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia. Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa. Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora. Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”. Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP. |
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2024L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2024Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
W cyklu 2022Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA: ECTS - 5 |
W cyklu 2024Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: ECTS = 5 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: