Metodyka pracy indywidualnej z uczniem niewidomym i słabowidzącym PC-5S-MIS
TREŚCI PROGRAMOWE
- Cele, zadania, zasady rewalidacji indywidualnej w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością wzroku.
- Przygotowanie do pogłębionej diagnozy funkcjonalnej ucznia z niepełnosprawnością wzroku, w tym: procedury badań diagnostycznych, przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki trudności, pedagogiczne metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego.
- Pogłębiona diagnoza ucznia niewidomego w obszarach: funkcji poznawczych, orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się, kompetencji komunikacyjnych, w tym umiejętności czytania i pisania pismem Braille’a z wykorzystaniem różnych narzędzi i zaawansowanej notacji brajlowskiej, czytania grafiki dotykowej, czynności życia codziennego adekwatnych do wieku dziecka.
- Pogłębiona diagnoza funkcjonalna ucznia słabowidzącego w zakresie funkcji poznawczych, umiejętności korzystania z widzenia, orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się, kompetencji komunikacyjnych, w tym umiejętności czytania i pisania z wykorzystaniem pomocy optycznych, nieoptycznych i elektronicznych, czynności życia codziennego adekwatnych do wieku dziecka.
- Sporządzanie pogłębionej diagnozy funkcjonalnej ucznia niewidomego i słabowidzącego.
- Program rewalidacji indywidualnej dla ucznia z niepełnosprawnością wzroku – analiza przykładowych programów.
- Opracowanie programu rewalidacji indywidualnej dla ucznia niewidomego i słabowidzącego w oparciu o pogłębioną diagnozę jego funkcjonowania w domu i szkole.
- Przykładowe, zaawansowane metody, narzędzia, środki dydaktyczne wykorzystywane w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością wzroku w wybranych, obszarach jego funkcjonowania.
- Zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć rewalidacji indywidualnej z uczniem niewidomym i słabo widzącym.
- Zaprojektowanie i wykonanie pomocy dydaktycznej ułatwiającej realizację celu rewalidacyjnego w pracy z uczniem niewidomym i słabo widzącym.
- Analiza i modyfikacja IPETów uczniów niewidomych i słabowidzących pod kątem potrzeb wynikających z niepełnosprawności wzroku.
- Rozwiązania dotyczące wyrównywania szans edukacyjnych uczniów niewidomych i słabowidzących ze szczególnym uwzględnieniem procedur organizowania i przeprowadzania egzaminów ogólnopolskich.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie cele, zadania, zasady rewalidacji indywidualnej w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością wzrok.
Zna przykładowe, zaawansowane metody, narzędzia, środki dydaktyczne wykorzystywane w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością wzroku w wybranych, obszarach jego funkcjonowania.
Zna rozwiązania dotyczące wyrównywania szans edukacyjnych uczniów niewidomych i słabowidzących ze szczególnym uwzględnieniem procedur organizowania i przeprowadzania egzaminów ogólnopolskich.
Umiejętności
Potrafi przygotować, przeprowadzić i opisać pogłębiona diagnozę funkcjonalną dziecka niewidomego i słabowidzącego.
W oparciu o diagnozę funkcjonalną potrafi opracować program rewalidacji indywidualnej dla ucznia z niepełnosprawnością wzroku.
Potrafi zaprojektować i przeprowadzić wykorzystując zajęcia z rewalidacji indywidualnej z uczniem z niepełnosprawnością wzroku.
Potrafi dokonać analizy IPETów uczniów niewidomych i słabowidzących i zmodyfikować je do potrzeb konkretnego dziecka.
Potrafi zaprojektować i wykonać pomoc dydaktyczną dla ucznia niewidomego i słabowidzącego ułatwiającą realizację celu rewalidacyjnego.
Potrafi stosować metody wspomagania oraz terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością wzroku; analizować i oceniać metody terapii w aspekcie historycznym i współczesnym.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli tyflopedagoga związanej z prowadzeniem zajęć z rewalidacji indywidualnej i przyjęcia odpowiedzialności za opracowane programy, decyzje, prowadzone działania i ich skutki.
Jest gotów do wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy z uczniem niewidomym i słabowidzącym.
Jest gotów do okazywania empatii uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy.
Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy z zakresu indywidualnego wspracia ucznia z niepełnosprawnością wzroku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: