Metodyka rehabilitacji dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością PC-5S-MHN
TREŚCI PROGRAMOWE
Zespoły wad współwystępujące z niedosłuchem.
Metody pracy, rehabilitacji dziecka z wadą słuchu ze sprzężoną niepełnosprawnością.
Alternatywne metody porozumiewania się z dzieckiem z wadą słuchu ze sprzężoną niepełnosprawnością.
Tworzenie programów edukacyjno-terapeutycznych dla dziecka z wadą słuchu ze sprzężoną niepełnosprawnością.
Dopasowanie specjalistycznych środków dydaktycznych, indywidualnie dopasowanych do pracy dzieckiem z wadą słuchu ze sprzężoną niepełnosprawnością.
Rozwijanie i kształtowanie postawy empatycznej w relacjach student - dziecko z wadą słuchu ze sprzężoną niepełnosprawnością.
Znajomość procedur finansowania wsparcia socjalnego w pozyskaniu rozwiązań technologicznych dla dziecka z wadą słuchu ze sprzężoną niepełnosprawnością.
- Zasady dydaktyki specjalnej przy pracy z dzieckiem z wadą słuchu ze sprzężoną niepełnosprawnością.
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna uwarunkowania środowiskowe wpływające na funkcjonowanie dziecka z wadą słuchu ze sprzężoną niepełnosprawnością.
Zna zasady dydaktyki spec., które należy uwzględniać w pracy z uczniem z niepełnosprawnością sprzężoną.
Zna metody, formy i środki wykorzystywane w pracy z uczniami z niepełnosprawnością sprzężoną.
Zna kryteria doboru metod pracy z uczniami z niepełnosprawnością sprzężoną.
Umiejętności
Umie programować i planować pracę edukacyjno-terapeutyczną.
Umie dostosować metody, formy i środki pracy z uczniami z niepełnosprawnością sprzężoną adekwatnie do ich możliwości psychofizycznych.
W oparciu o diagnozę wielokierunkową student umie sformułować cele pracy edukacyjno-terapeutycznej do możliwości i potrzeb dziecka z wadą słuchu ze sprzężoną niepełnosprawnością.
Umie dokonać oceny obserwowanych zajęć pod względem merytorycznym, metodycznym i rewalidacyjnym.
Umie dokonać krytycznej refleksji na temat zajęć obserwowanych podczas hospitacji zajęć realizowanych z uczniami z niepełnosprawnością sprzężoną.
Kompetencje społeczne
Potrafi być otwarty i wrażliwy na potrzeby dziecka z wadą słuchu ze sprzężoną niepełnosprawnością.
Potrafi nawiązywać kontakt z osobą niepełnosprawną.
Potrafi nawiązywać kontakt z instytucjami oferującymi pomoc rehabilitacyjną.
Potrafi komunikować się z empatią w kontaktach diagnostycznoterapeutycznych.
Potrafi wykonać pomoce do zajęć z dziećmi z wadą słuchu ze sprzężoną niepełnosprawnością.
Kryteria oceniania
Metody oparte na słowie: ćwiczenia praktyczne, dyskusja prezentacja, analiza literatury.
Prezentacje własnych opracowań.
Godziny kontaktowe ćwiczenia 15
Przygotowanie się do zajęć, lektury 15
Przygotowanie się do zaliczenia, 15
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Literatura
Bieńkowska- Robak K. 2009. Rewalidacja dzieci z wadą słuchu-współczesne tendencje, [w:] Borowski M., Dobrzeniecki R. [red.] Wybrane zagadnienia z pedagogiki rewalidacyjnej. Płock. Wyd. NOVUM
Bieńkowska- Robak K. 1999. Udział rodziny w terapii dziecka z wadą słuchu prowadzonej metodą audytywno-werbalną [w:] Zabłocki K. J. [red.] Dziecko niepełnosprawne, jego rodzina i edukacja. Warszawa. Wyd. Akademickie Żak
Bobik B., Moczia K., Organizacja pracy edukacyjnej z uczniem ze sprzężoną niepełno-
sprawnością, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” 2015, Nr 1
Gunia G. 2006. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Kraków. Wyd. Impuls
Krakowiak K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Lublin: Wyd. KUL.
Marcinkowska B.(2010), Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, [w:] Dydaktyka specjalna – w przygotowaniu do kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podręcznik akademicki, red. Głodkowska J., Warszawa, Wyd. MEN,
Twardowski A.(2006), Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami, [w:] Pedagogika specjalna, red. Dykcik W., Poznań, Wyd. UAM,
Zaorska M.Psychopedagogiczne uwarunkowania specjalnej edukacji i terapii osób z niepełnosprawnością sprzężoną. „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo"Nr 1(19) 2013, s. 7-19
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody oparte na słowie: ćwiczenia praktyczne, dyskusja prezentacja, analiza literatury. Godziny kontaktowe ćwiczenia 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2024L:
Metody oparte na słowie: ćwiczenia praktyczne, dyskusja prezentacja, analiza literatury. Godziny kontaktowe ćwiczenia 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: