Metody rehabilitacji osób dorosłych z wadą słuchu PC-5S-MHD
TREŚCI PROGRAMOWE
Potrzeby edukacyjne, społeczno-emocjonalne i rehabilitacyjne dorosłych osób z wadą słuchu.
Problemy tożsamości społeczno- kulturowej osób słabosłyszących, niesłyszących i Głuchych.
Aktywizacja społeczno-zawodowa osób z wadą słuchu.
Wspieranie zatrudnienia osób z wadą słuchu.
Organizacja edukacji i rehabilitacji dorosłych osób z wadą słuchu w Polsce i innych krajach.
Rola środowiska rodzinnego, instytucji, organizacji społecznych w aktywizacji osób z wadą słuchu.
Dostępność środków korekcyjnych dla osób dorosłych z wadą słuchu.
Dostępność przestrzeni publicznej dla osób z wadą słuchu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną wiedzę na temat problemów tożsamości dorosłych osób z wadą słuchu oraz ich potrzeb w zakresie społecznego funkcjonowania, możliwości edukacji, zatrudnienia i rehabilitacji.
Zna metody pracy i rehabilitacji osób dorosłych oraz formy przysługującego im wsparcia w zakresie wyposażenia w techniczne środki korekcyjne;.
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie rodzaju wsparcia społecznego świadczonego dorosłym osobom z wadą słuchu oraz podmiotów oferujących wsparcie społeczne.
Zna współczesne koncepcje socjalizacji, rehabilitacji i terapii osób dorosłych z wadą słuchu oraz uwarunkowania skuteczności podejmowanych działań.
Zna normy związane z kulturą języka polskiego.
Umiejętności
Posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych dotyczących szczegółowych zagadnień w zakresie metod wspierania i rehabilitacji dorosłych osób z wadą słuchu, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, w oparciu o literaturę przedmiotu oraz inne źródła.
Potrafi zaprojektować plan działań rehabilitacyjnych dostosowany do potrzeb i możliwości osób z wadą słuchu.
Potrafi komunikować się ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną i terapeutyczną.
Ma ukształtowaną postawę wrażliwości na problemy z obszaru surdopedagogiki, prezentowania właściwej postawy wobec osób z wadą słuchu oraz alternatywnych sposobów komunikowania się z nimi, wykazuje się empatią w kontaktach z podopiecznymi.
Dostrzega potrzebę uniwersalnego projektowania przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnością, w tym szczególnie dla osób z wadą słuchu.
Dostrzega potrzebę własnego rozwoju zawodowego.
Kryteria oceniania
OPIS METOD KSZTAŁCENIA:
ćwiczenia praktyczne
dyskusja
praca z tekstem
działania praktyczne
NAKŁAD PRACY STUDENTÓW
liczba godzin kontaktowych:
ćwiczenia -15
liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15
liczba godzin przygotowania się do zaliczenia - 10
sumaryczna liczba punktów ECTS - 2
Literatura
Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”;
Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Krause, A. (2016). Normalizacja versus waloryzacja ról społecznych, "Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy", 21, pp. 28-56
Troszczyńska-Nakonieczna U. (2010), (red.). "Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki". Legnica: Wydawnictwo PWSZ
Uwagi
W cyklu 2023L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2024L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: