Metodyka edukacji wczesnoszkolnej uczniów słabosłyszących PC-5S-MES
TREŚCI PROGRAMOWE
- Podstawa programowa kształcenia ogólnego – dostosowanie treści programowych do możliwości ucznia słabosłyszącego.
- Dostosowanie metod dydaktycznych, form pracy i środków dydaktycznych do specyficznych potrzeb ucznia z wadą słuchu.
- Cele rewalidacyjne realizowane w klasach I-III dla uczniów słabosłyszących.
- Strategie realizacji programu nauczania zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem specyfiki postępowania metodycznego związanej z metodami rozwijania mowy dźwiękowej, kompetencji językowej i komunikacyjnej ucznia słabosłyszącego: metoda ustno- słuchowa; fonogesty – jako metoda wspomagająca proces prawidłowej artykulacji i odczytywania mowy z ust.
- Wykorzystanie alternatywnych metod porozumiewania się w pracy z uczniem z słabosłyszacym.
- Konstruowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno–Terapeutycznych dla ucznia słabosłyszącego.
- Tok metodycznego postępowania podczas opracowywania następujących zagadnień związanych ze specyfiką potrzeb rozwojowych ucznia słabosłyszącego: metody nauki czytania; nauka czytania i pisania w klasie I; założenia metodyczne wprowadzenie nowej litery; doskonalenie nauki czytania w klasie II i III; ćwiczenia gramatyczne; ćwiczenia słownikowo – frazeologiczne; ćwiczenia stylistyczne (wypowiedzi ustne i pisemne); czytanie ze zrozumieniem - metodyczne kroki opracowywania tekstu czytanki; kształtowanie pojęcia liczby.
- Umiejętności praktyczne w programie matematyki klasy I-III w szkole dla dzieci słabosłyszących.
W cyklu 2022L:
Podstawa programowa kształcenia ogólnego – dostosowanie treści programowych do możliwości ucznia słabosłyszącego. |
W cyklu 2023L:
Podstawa programowa kształcenia ogólnego – dostosowanie treści programowych do możliwości ucznia słabosłyszącego. |
W cyklu 2024L:
Podstawa programowa kształcenia ogólnego – dostosowanie treści programowych do możliwości ucznia słabosłyszącego. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej uczniów słabosłyszących oraz realizowane programy nauczania w placówkach specjalnych i integracyjnych, z uwzględnieniem adaptacji treści programowych do specjalnych potrzeb edukacyjnych i rehabilitacyjnych uczniów słabosłyszących.
Ma szeroką, uporządkowaną wiedzę na temat celów, metod i form pracy stosowanych w kształceniu i wychowaniu dzieci słabosłyszących klas I-III szkoły podstawowej.
Ma szeroką wiedzę na temat metod rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej uczniów słabosłyszących na etapie edukacji wczesnoszkolnej
Ma szeroką, uporządkowaną wiedzę w zakresie metodycznego toku postępowania podczas opracowywania wybranych zagadnień treści kształcenia, określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej uczniów słabosłyszących biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju oraz specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z uwzględnieniem sposobu komunikowania się: werbalnie oraz wykorzystywania w procesie porozumiewania się metod wspomagających (fonogesty, daktylografia).
Zna, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie dobrej współpracy surdopedagoga z innymi specjalistami oraz rodzicami dziecka z wadą słuchu w procesie rehabilitacji kształcenia, wychowania.
Umiejętności
Potrafi analizować zajęcia dydaktyczne z uczniami słabosłyszącymi, prowadzone przez surdopedagoga oraz studentów określając ich tematykę, założone i zrealizowane cele, zastosowane metody, formy, środki dydaktyczne oraz etapy zajęć, dobór ćwiczeń, zadań, poprawność toku metodycznego uwzględnianie specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się werbalnego.
Potrafi formułować cele dydaktyczne, wychowawcze, rewalidacyjne w odniesieniu do konkretnej jednostki dydaktycznej w klasach I-III.
Potrafi zaprojektować plan oraz opracować konspekt zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla uczniów słabosłyszących, realizowanych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wychowania dzieci słabosłyszących, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje ćwiczeń i zadań oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego z uczniami.
Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce dydaktyczne z uwzględnieniem celu zajęć dydaktyczno- wychowawczych oraz specyfiki potrzeb w zakresie rewalidacji i edukacji dzieci słabosłyszących.
Potrafi samodzielnie prowadzić zajęcia w klasach I-III z dziećmi słabosłyszącymi, biorąc pod uwagę specjalne potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne uczniów słabosłyszących dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się w języku fonicznym (werbalnym) z uczniami.
Poddaje refleksji własne oraz obserwowane działania edukacyjno-wychowawcze; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych wiadomości doskonalenia własnych umiejętności surdopedagogicznych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialność za własną działalność dydaktyczno-wychowawczą, poprawnie i kreatywnie prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą z wadą słuchu, potrafi modyfikować przebieg prowadzonych zajęć adekwatnie do zaistniałej sytuacji.
Przestrzega zasad moralnych i etycznych w pracy pedagoga; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga.
Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie lub grupie uczniów.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń i wykładów: osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie udziału studentów w wykładach, przygotowanie prezentacji, konspektów zajęć , pomocy dydaktycznych, udział w hospitacji zajęć i samodzielne prowadzenie zajęć z uczniem słabosłyszącym przez student
Egzamin pisemny (praktyczny), egzamin teoretyczny pisemny lub ustny
godziny kontaktowe online (90h)
przygotowanie się do zajęć 20h
przygotowanie się do egzaminu 20 h
Praktyki zawodowe
Praktyka pedagogiczna w placówkach specjalnych dla dzieci słabosłyszących
Literatura
Buryn Urszula, Hulboj Teresa, Kowalska Marzena, Pod¬ziemska Tamara (2001). Mój uczeń nie słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych. War¬szawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej
Csanyi Y.,1994,Słuchowo - werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, WSIP, Warszawa
Dłużniewska Agnieszka (2010). Model pracy z uczniem niesłyszącym lub słabo słyszącym. W: Podnie¬sienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz. 2, (s. 31-78). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Korzon A. Specyfika nauczania zintegrowanego w szkole dla dzieci z wadą słuchu. W : Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia zintegrowanego / pod red. Haliny Kosętki i Józefa Kuźmy. — Kraków, 2000. — (Problemy Studiów Nauczycielskich ; nr 22). — S. 244-248
Korzon A. Wychowanie słuchowe dzieci z wadą słuchu. Infograf. Katowice 1994
Krakowiak K. Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu, Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 2012.
Kupisiewicz M. "Kompetencje intelektualne dzieci z wadą słuchu do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych", Audiofonologia T. VI 1994
Kupisiewicz M. Specyfika rozwoju dziecka z niepełnosprawnością słuchu. w: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.) Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia. 2022
Kupisiewicz Małgorzata (2006). Kształcenie dzieci z wadą słuchu w systemie integracyjnym jako wyzwanie dla surdopedagogiki. Szkoła Specjalna, 5, (330-337).
Olempska Magdalena (2009). Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem. W: T. Żółkowska, L. Konopska (red.), W kręgu niepełnosprawności - teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej, 5, (s.257-261). Szczecin: Wydawnictwo Print Group.
Plutecka K. Zasady projektwania zindywidualizowanego programu edukacji o charakterze edukacyjno-terapeutycznym dla uczniów z różnymi dysfunkcjami rozwojowymi W: Barbara Oszustowicz, Viktor Lechta (red.) Teoretyczne i praktyczne aspekty terapii pedagogicznej osób z niepełnosprawnością Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2009
Plutecka K., Korzon A. Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej. Kraków Oficyna Wydawnicza IMPULS 2010
Skibska Joanna (2014). Uczeń z wadą słuchu w młodszym wieku szkolnym w szkole ogólnodostępnej – problemy i ich rozwiązania. W: J. Skibska (red.) Dziecko z wadą słuchu oraz Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego (CAPD). Wybrane problemy (s. 27-43). Kraków: Wydawnictwo LIBRON.
Trochymiuk A. "Sprawności językowe a sprawności komunikacyjne w rozwoju mowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. Studium przypadku", Audiofonologia T. XIX 2001
Uwagi
W cyklu 2022L:
Hospitacje i samodzielne prowadzenie przez studentów zajęć zintegrowanych w SOSW dla dzieci słabosłyszących |
W cyklu 2023L:
Hospitacje i samodzielne prowadzenie przez studentów zajęć zintegrowanych w SOSW dla dzieci słabosłyszących godziny kontaktowe online (90h) |
W cyklu 2024L:
Hospitacje i samodzielne prowadzenie przez studentów zajęć zintegrowanych w SOSW dla dzieci słabosłyszących godziny kontaktowe online (90h) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: