Metodyka edukacji wczesnoszkolnej uczniów niesłyszących PC-5S-MEN
‒ Konsekwencje uszkodzenia słuchu dla rozwoju języka i mowy dziecka i ich wpływ na przebieg edukacji szkolnej (uczniowie niesłyszący, funkcjonalnie głusi).
‒ Wsparcie edukacji dzieci z wadą słuchu w wybranych krajach europejskich
‒ Cele edukacyjne i rewalidacyjne w zakresie nauczania zintegrowanego uczniów niesłyszących w klasach i-III
‒ Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów niesłyszących/funkcjonalnie głuchych i sposoby ich zaspokajania.
‒ Wykorzystanie nowoczesnych technologii we wsparciu edukacji uczniów niesłyszących
‒ Założenia bilinwalnej edukacji dzieci niesłyszących w szkole specjalnej
‒ Metodyczny toku postępowania podczas opracowywania wybranych zagadnień treści kształcenia, określonych w Podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej dzieci z wadą słuchu biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju oraz specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z uwzględnieniem sposobu werbalnego komunikowania się, wykorzystywania w procesie porozumiewania się metod wspomagających (fonogesty), a także porozumiewania się w PJM i dwujęzykowego (bilingwalnego nauczania i wychowania).
‒ Wskazówki metodyczne dotyczące korzystania z SJM w procesie dydaktyczno-wychowawczym
‒ Cele i zadania oraz etapy wychowania słuchowego realizowanego w toku nauczania zintegrowanego uczniów niesłyszacych
‒ Trudności uczniów niesłyszących w samodzielnym tworzeniu tekstów pisanych, typy błędów gramatycznych oraz graficznych. Rozwiązania metodyczne sprzyjające pokonywaniu trudności.
‒ Doskonalenie czytania ze zrozumieniem uczniów niesłyszacych. Etapy opracowywania czytanek.
‒ Zasady budowania tekstów do czytania dla uczniów niesłyszących kl. I-III
‒ Rozwiązania metodyczne w zakresie wykorzystania ilustracji w edukacji wczesnoszkolnej uczniów z wadą słuchu
‒ Strategie układania i rozwiązywanie matematycznych zadań z treścią z uczniami niesłyszącymi.
‒ Kształtowanie umiejętności opracowania konspektów zajęć dydaktyczno -wychowawczych dla dzieci z wadą słuchu, realizowanych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wychowaniu dzieci niesłyszących dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami funkcjonalnie głuchymi.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej uczniów niesłyszących oraz realizowane programy nauczania w placówkach specjalnych oraz integracyjnych z uwzględnieniem adaptacji treści nauczania do specjalnych potrzeb edukacyjnych i rehabilitacyjnych uczniów niesłyszących.
Ma szeroką uporządkowaną wiedzę na temat celów, metod i form pracy stosowanych w kształceniu i wychowaniu uczniów niesłyszących klas I-III szkoły podstawowej.
Ma szeroką wiedzę na temat metod rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej uczniów niesłyszących na poziomie edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III.
Ma szeroką, uporządkowaną wiedzę w zakresie metodycznego toku postępowania podczas opracowywania wybranych zagadnień treści kształcenia, określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie edukacji wczesnoszkolnej uczniów i niesłyszących biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju oraz specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z uwzględnieniem sposobu komunikowania się: werbalnie w języku migowym, a także warunków dwujęzycznego nauczania oraz wykorzystywania w procesie porozumiewania się metod wspomagających (fonogesty).
Zna, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie dobrej współpracy surdopedagoga z innymi specjalistami oraz rodzicami dziecka z wadą słuchu w procesie rehabilitacji kształcenia, wychowania.
Umiejętności
Potrafi analizować zajęcia dydaktyczne z uczniami niesłyszącymi prowadzone przez surdopedagoga oraz studentów określając ich tematykę, założone i zrealizowane cele, zastosowane metody, formy, środki dydaktyczne oraz etapy zajęć, dobór ćwiczeń, zadań, poprawność toku metodycznego uwzględnianie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów niesłyszących oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w PJM.
Potrafi formułować cele dydaktyczne, wychowawcze, rewalidacyjne w odniesieniu do konkretnej jednostki dydaktycznej (zajęcia zintegrowane w klasach I-III.
Potrafi zaprojektować plan oraz opracować konspekt zajęć dydaktyczno - wychowawczych dla uczniów niesłyszących klas I-III biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wychowaniu dzieci niesłyszących, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje ćwiczeń i zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się dwujęzycznego w toku nauki szkolnej w szkole specjalnej.
Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce dydaktyczne z uwzględnieniem celu zajęć dydaktyczno - wych. oraz specyfiki potrzeb w zakresie rewalidacji i edukacji dzieci niesłyszących.
Potrafi samodzielnie prowadzić zajęcia zintegrowane w klasach I-III z uczniami niesłyszącymi biorąc pod uwagę specjalne potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne uczniów niesłyszących dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się w języku fonicznym (werbalnym) oraz migowym (PJM).
Potrafi poddać refleksji własne oraz obserwowanymi działaniami edukacyjno-wychowawczymi , rewalidacyjnymi; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych wiadomości doskonalenia własnych umiejętności surdopedagogicznych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialność za własną działalność dydaktyczno-wychowawczą i rewalidacyjną, poprawnie i kreatywnie prowadzi zajęcia z uczniami niesłyszącymi, potrafi modyfikować przebieg prowadzonych zajęć adekwatnie do zaistniałej sytuacji.
Przestrzega zasad moralnych i etycznych pracy surdopedagoga; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga.
Potrafi profesjonalnie rozwiązywać konfliktów w klasie lub grupie uczniów.
Kryteria oceniania
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie aktywnego udziału studentów w wykładach, przeprowadzenie egzaminu pisemnego
Godziny kontaktowe: wyk. 15, ćw. 75
przygotowanie się do zajęć , lektury 25
przygotowanie się do egzaminu 25
opracowanie scenariuszy zajęć 35
przygotowanie pomocy dydaktycznych 15
Sumaryczna liczba punktów ECTS 7
Praktyki zawodowe
PC-5P-SUR5 Praktyka pedagogiczna w specjalnych szkołach podstawowych i internacie dla uczniów niesłyszących - etap edukacji wczesnoszkolnej (20 godz.)
Literatura
Csanyi Y.,(1994) ,Słuchowo - werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, WSIP, Warszawa
Dłużniewska Agnieszka (2010). Model pracy z uczniem niesłyszącym lub słabo słyszącym. W: Podnie¬sienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz. 2, (s. 31-78). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Korzon A. (1996) Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych. Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie.
Korzon A. (2000). Specyfika nauczania zintegrowanego w szkole dla dzieci z wadą słuchu. W : Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia zintegrowanego (red.) H. Kosętka, J. Kuźma, Kraków, „Problemy Studiów Nauczycielskich”, 22, 244-248
Korzon A. (1994) Wychowanie słuchowe dzieci z wadą słuchu. Infograf. Katowice.
Krakowiak K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu, Wyd. KUL
Kupisiewicz M. (1994). "Kompetencje intelektualne dzieci z wadą słuchu do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych", Audiofonologia T. VI.
Kupisiewicz M. (2022) Specyfika rozwoju dziecka z niepełnosprawnością słuchu. w: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.) Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia.
Kupisiewicz M. (2022). Pedagogiczne wspieranie dziecka z uszkodzonym narządem słuchu, w: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.) Rozwój w okresie dzieciństwa Wsparcie pedagogiczne.
Kupisiewicz M. (2023) Is the existence of special schools for deaf students under jeopardy? Selected aspects of international research in the field of deaf education. “ Studia z Teorii Wychowania” XIV (3 (44)): 211-233
Kupisiewicz Małgorzata (2006). Kształcenie dzieci z wadą słuchu w systemie integracyjnym jako wyzwanie dla surdopedagogiki. „Szkoła Specjalna,” 5, (330-337).
Olempska Magdalena (2009). Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem. W: T. Żółkowska, L. Konopska (red.), W kręgu niepełnosprawności - teoretyczne i praktyczne aspekty poszukiwań w pedagogice specjalnej, 5, (257-261). Wyd. Print Group.
Plutecka K. (2009) Zasady projektwania zindywidualizowanego programu edukacji o charakterze edukacyjno-terapeutycznym dla uczniów z różnymi dysfunkcjami rozwojowymi W: B. Oszustowicz, V. Lechta (red.) Teoretyczne i praktyczne aspekty terapii pedagogicznej osób z niepełnosprawnością Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Plutecka K., Korzon A. (2010) Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej. Kraków Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Wożniak A., Bieńkowska K.I, (2016) Rozwój językowy dzieci z wadą słuchu i jego wpływ na odbiór niepełnosprawności przez matki – badania longitudinalne w: S. Śniatkowski, D. Emiluta-Rozya K.I. Bieńkowska (red.) Norma i zaburzenia komunikacji językowej w kontekście edukacyjnym. Wyd. APS
Trochymiuk A. "Sprawności językowe a sprawności komunikacyjne w rozwoju mowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. Studium przypadku", Audiofonologia T. XIX 2001
Trochymiuk A. (2008)Wymowa dzieci niesłyszących Analiza audytywna i akustyczna. Wyd. UMCS
Wójcik M. (2010) Osoby niesłyszące w systemie edukacji.” Niepełnosprawność „ 4, 42-54
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Godziny kontaktowe: wyk. 15, ćw. 75 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: