Metody edukacyjno-terapeutyczne w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną PC-5S-MEI
TREŚCI PROGRAMOWE
- Charakterystyka wybranych metod edukacyjno-terapeutycznych w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim.
- Zasady doboru metod edukacyjno-terapeutycznych w pracy z osobami
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym
i głębokim.
- Praktyczne zastosowanie wybranych metod edukacyjno-terapeutycznych w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim.
- Aranżacja przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością intelektualną przy zastosowaniu wybranych metod edukacyjno-terapeutycznych.
- Stymulacja rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim przy zastosowaniu wybranych metod edukacyjno-terapeutycznych.
W cyklu 2024L:
- Charakterystyka specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – obraz funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Sposoby, metody, zasady pracy w grupie zróżnicowanej z uwzględnieniem charakterystyki funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Specyfika planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej na każdym etapie edukacyjnym. - Cele, zadania i zasady pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną. - Dostosowanie warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Dostosowanie zajęć pod względem organizacyjnym, metodycznym i terapeutycznym. - Projektowanie zajęć z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w grupie zróżnicowanej. |
W cyklu 2024Ln:
- Sposoby, metody, zasady pracy w grupie zróżnicowanej z uwzględnieniem charakterystyki funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Specyfika planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej na każdym etapie edukacyjnym. - Cele, zadania i zasady pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną. - Dostosowanie warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. - Dostosowanie zajęć pod względem organizacyjnym, metodycznym i terapeutycznym. - Projektowanie zajęć z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w grupie zróżnicowanej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna wybrane metody edukacyjno-terapeutyczne rozwijania kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zna zasady doboru metod edukacyjno-terapeutycznych w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
Umiejętności
Potrafi analizować i stosować metody edukacyjno-terapeutyczne do rozwijania kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi zastosować elementy wybranych metod edukacyjno-terapeutycznych w projektowaniu zajęć dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Kompetencje społeczne
Prezentuje właściwe postawy wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki.
Literatura
W cyklu 2024L:
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
W cyklu 2024Ln:
1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo. 2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM. 3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś. 4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś. 5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana. 6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS. 8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT. 9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS. 10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS. 11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP. 12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN. 13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS. 14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS. 15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W 16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS.. Literatura uzupełniająca: 1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN. 2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011 3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra. 4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW. |
Uwagi
W cyklu 2024L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja, działania praktyczne, metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: 45 godz. Liczba punktów ETCS - 2 |
W cyklu 2024Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja, działania praktyczne, metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: 30 godz. Liczba punktów ETCS - 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: