Metodyka oceny i wspomagania rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących w wieku przedszkolnym PC-5S-MDS
TREŚCI PROGRAMOWE
- Specyfika przebiegu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju czynności poznawczych. Sposoby realizacji zadań rozwojowych wieku przedszkolnego przez dzieci niewidome i słabowidzące w świetle badań.
- Podstawowe strategie zapobiegania deficytom rozwojowym u dzieci z niepełnosprawnością wzroku w wieku 3-6 lat. Blindyzmy – etiologia, profilaktyka i terapia.
- Funkcjonalna ocena psychopedagogiczna rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym – cele, zasady, etapy, wykorzystywane narzędzia, wykorzystanie wyników funkcjonalnej diagnozy w projektowaniu indywidualnych zajęć rewalidacyjnych oraz planowaniu i realizacji zbiorowych zajęć dydaktycznych.
- Specyfika organizacji zajęć dydaktycznych w grupach przedszkolnych dla dzieci z niepełnosprawnością wzroku: cele rehabilitacyjne, zasada poglądowości i indywidualizacji, metody realizacji wybranych treści z podstawy programowej, dobór, przygotowanie i adaptacja środków dydaktycznych.
W cyklu 2023L:
Treści programowe: |
W cyklu 2024L:
Treści programowe: 1. Specyfika rozwoju poznawczego, społeczno-emocjonalnego i językowego dzieci z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym. 2. Specyfika trudności w rozwoju percepcji wzrokowej u dzieci słabowidzących w wieku przedszkolnym. 3. Specyfika trudności w zakresie wykonywania codziennych czynności. Metody i sposoby nauczania w zakresie wykonywania codziennych czynności bez kontroli wzroku, np. jedzenia, ubierania się, toalety. 4. Wybrane programy rehabilitacyjne wykorzystywane we wspomaganiu rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących w wieku przedszkolnym. 5. Zasady przygotowywania i adaptowania pomocy dydaktycznych dla dzieci z niepełnosprawnością wzroku. 6. Rozwój percepcji dotykowej u dzieci niewidomych w wieku przedszkolnym. Przygotowanie do nauki brajla. |
W cyklu 2024Ln:
Treści programowe: 1. Specyfika rozwoju poznawczego, społeczno-emocjonalnego i językowego dzieci z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym. 2. Specyfika trudności w rozwoju percepcji wzrokowej u dzieci słabowidzących w wieku przedszkolnym. 3. Specyfika trudności w zakresie wykonywania codziennych czynności. Metody i sposoby nauczania w zakresie wykonywania codziennych czynności bez kontroli wzroku, np. jedzenia, ubierania się, toalety. 4. Wybrane programy rehabilitacyjne wykorzystywane we wspomaganiu rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących w wieku przedszkolnym. 5. Zasady przygotowywania i adaptowania pomocy dydaktycznych dla dzieci z niepełnosprawnością wzroku. 6. Rozwój percepcji dotykowej u dzieci niewidomych w wieku przedszkolnym. Przygotowanie do nauki brajla. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie specyfikę przebiegu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym oraz główne czynniki ryzyka jego zaburzeń.
Zna i rozumie zasady przeprowadzania funkcjonalnej diagnozy psychopedagogicznej rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym.
Zna zasady, metody i formy organizacji zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla dzieci niewidomych i słabowidzących w wieku przedszkolnym.
Umiejętności
Potrafi scharakteryzować specyfikę rozwoju poznawczego, językowego, motorycznego, emocjonalno-społecznego dziecka z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym.
Potrafi wymienić i opisać cele, zasady, metody i formy organizacji procesu dydaktycznego w grupach przedszkolnych dla dzieci z niepełnosprawnością wzroku.
Potrafi dokonywać poprawnego doboru i adaptacji pomocy dydaktycznych dla dzieci z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym.
Potrafi zaprojektować i wykonać pomoc dydaktyczną przeznaczoną dla dziecka z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka.
Jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec osób niewidomych i słabowidzących.
Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia dzieckiem słabowidzącym.
Literatura
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Dąbrowska K. (2015). Wybrane narzędzia diagnostyczne i diagnostyczno-terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (30–45). Warszawa: Wydawnictwo APS. Miler-Zdanowska K. (2014). Specyfika rozwoju komunikacji językowej u dzieci z dysfunkcją wzroku. W: W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku (121-138). Warszawa: Wydawnictwo APS Paplińska M. (2004). Rozwój percepcji i poznania dotykowego u niewidomych dzieci. W: Walczak G. (red.), Wspomaganie rozwoju małych dzieci z uszkodzonym wzrokiem. Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak M., Kalisz P. (2014). Rozwijanie umiejętności z zakresu orientacji przestrzennej i poruszania się u małych dzieci z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku (194–232). Warszawa: Wydawnictwo APS |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Czerwińska K., Konieczna I. (2015). Rola zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym. W: W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (173–195). Warszawa: Wydawnictwo APS. Dąbrowska K. (2015). Wybrane narzędzia diagnostyczne i diagnostyczno-terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (30–45). Warszawa: Wydawnictwo APS. Miler-Zdanowska K. (2014). Specyfika rozwoju komunikacji językowej u dzieci z dysfunkcją wzroku. W: W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku (121-138). Warszawa: Wydawnictwo APS Paplińska M. (2008). Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową na progu szkoły – przygotowania, możliwości i realne wsparcie. W: D. Gorajewska (red.), Wsparcie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole (s. 132-141). Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji. Paplińska M. (2004). Rozwój percepcji i poznania dotykowego u niewidomych dzieci. W: Walczak G. (red.), Wspomaganie rozwoju małych dzieci z uszkodzonym wzrokiem. Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak M., Kalisz P. (2014). Rozwijanie umiejętności z zakresu orientacji przestrzennej i poruszania się u małych dzieci z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku (194–232). Warszawa: Wydawnictwo APS |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: Czerwińska K., Konieczna I. (2015). Rola zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku w wieku przedszkolnym. W: W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (173–195). Warszawa: Wydawnictwo APS. Dąbrowska K. (2015). Wybrane narzędzia diagnostyczne i diagnostyczno-terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (30–45). Warszawa: Wydawnictwo APS. Miler-Zdanowska K. (2014). Specyfika rozwoju komunikacji językowej u dzieci z dysfunkcją wzroku. W: W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku (121-138). Warszawa: Wydawnictwo APS Paplińska M. (2008). Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową na progu szkoły – przygotowania, możliwości i realne wsparcie. W: D. Gorajewska (red.), Wsparcie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole (s. 132-141). Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji. Paplińska M. (2004). Rozwój percepcji i poznania dotykowego u niewidomych dzieci. W: Walczak G. (red.), Wspomaganie rozwoju małych dzieci z uszkodzonym wzrokiem. Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak M., Kalisz P. (2014). Rozwijanie umiejętności z zakresu orientacji przestrzennej i poruszania się u małych dzieci z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku (194–232). Warszawa: Wydawnictwo APS |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta (ćwiczenia): 30h |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: wykład, warsztaty, analiza filmów edukacyjnych, ćwiczenia symulacyjne. Nakład pracy studenta (ćwiczenia): 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15h Przygotowanie się do egzaminu: 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
W cyklu 2024Ln:
Metody kształcenia: wykład, warsztaty, analiza filmów edukacyjnych, ćwiczenia symulacyjne. Nakład pracy studenta (ćwiczenia): 18h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25h Przygotowanie się do egzaminu: 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 58h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: