Metodyka kształcenia i wychowania dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w przedszkolu PC-5S-MDA
TREŚCI PROGRAMOWE
- Dziecko z ASD w przedszkolu specjalnym, integracyjnym lub ogólnodostępnym. Integracja ze środowiskiem rówieśniczym. Trudności dziecka z ASD na etapie edukacji przedszkolnej i wynikające z nich specjalne potrzeby w zakresie opieki, wychowania, terapii i edukacji.
- Organizacja i dostosowanie środowiska przedszkolnego do specjalnych potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Organizacja zajęć przedszkolnych. Zasady pracy w przedszkolu.
- Etapy kształtowania umiejętności komunikacyjnych, społecznych i poznawczych dziecka z ASD w wieku przedszkolnym.
- Wybrane metody i formy pracy w przedszkolu - wspieranie rozwoju dziecka z ASD w obszarze: komunikacja i kontakty międzyludzkie, procesy myślowe i przyswajanie informacji, zachowanie i rozwój społeczny, rozwój zmysłów i/lub rozwój fizyczny, samodzielność i samoobsługa.
- Metody oparte na rozwoju zabawy; włączanie do codziennych aktywności, prostych pląsów, rymowanek; wdrażanie do korzystania z planów aktywności, historyjek społecznych.
- Formy i metody nauczania w kształtowaniu gotowości dziecka do czytania i pisania.
- Gotowość dziecka z ASD do podjęcia nauki w szkole.
- Planowanie pracy z dzieckiem z ASD w przedszkolu – scenariusze zajęć.
W cyklu 2022L:
Ćwiczenia mają na celu przedstawienie kluczowych technik terapii i edukacji dzieci ze spektrum autyzmu w przedszkolu. Wiedza i umiejętności przekazane podczas ćwiczeń mają stanowić podstawę do wdrażania samodzielnych działań przez uczestników w ramach warsztatów. Tematy: |
W cyklu 2023L:
Ćwiczenia mają na celu przedstawienie kluczowych technik terapii i edukacji dzieci ze spektrum autyzmu w przedszkolu. Wiedza i umiejętności przekazane podczas ćwiczeń mają stanowić podstawę do wdrażania samodzielnych działań przez uczestników w ramach warsztatów. Tematy: |
W cyklu 2024L:
Ćwiczenia mają na celu przedstawienie kluczowych technik terapii i edukacji dzieci ze spektrum autyzmu w przedszkolu. Wiedza i umiejętności przekazane podczas ćwiczeń mają stanowić podstawę do wdrażania samodzielnych działań przez uczestników w ramach warsztatów. Tematy: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w pogłębionym stopniu proces zaburzonego rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym) w wieku przedszkolnym oraz wynikające z niego specjalne potrzeby uczestników złożonego procesu edukacji, rehabilitacji, terapii.
Zna w pogłębionym stopniu koncepcje edukacji przedszkolnej dzieci z ASD oraz różnorodne uwarunkowania skuteczności podejmowanych oddziaływań.
Zna merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć edukacji przedszkolnej dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Umiejętności
Potrafi planować, realizować i dokonywać ewaluacji procesu edukacji przedszkolnej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu., prognozować przebieg i skutki planowanych działań, wykorzystując aktualną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną oraz różnorodne metody, techniki i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne.
Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia edukacji przedszkolnej dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu., dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną, w tym:
- przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki;
- wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej;
- dostrzegania potrzeby samodoskonalenia się;
- podtrzymywania etosu zawodu.
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Waligórska, A. i Waligórski, M. (2015). Naturalistyczne interwencje rozwojowo-behawioralne jako konsensus w terapii autyzmu. W: A. Rozetti, F. Rybakowski (red.). Spektrum autyzmu – neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące (s. 115-123). Łódź: Krajowe Towarzystwo Autyzmu, odd. Łódź. Waligórska, A., Kucharczyk, S., Waligórski, M., Kuncewicz-Sosnowska, K., Kalisz, K. i Odom, S. (2019). Zintegrowany model terapii autyzmu opartej na dowodach – model National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders (NPDC). Psychiatria Polska, 53 (4), 753-770. (techniki o potwierdzonej skuteczności w kontekście edukacji przedszkolnej) Literatura uzupełniająca (ćwiczenia): Bąbel, P., Ostaszewski, P. i Suchowierska-Stephany, M. (2016). Analiza zachowania: Vademecum. Gdańsk: GWP. Gray, C. (2014). Nowe historyjki społeczne. Gdańsk: Harmonia. Leżańska, W. i Płóciennik, E. (2021). Pedagogika przedszkolna z metodyką. Łódź: WUŁ. McClannahan L. i Krantz P., (2016). Plany aktywności dla dzieci z autyzmem. Uczenie samodzielności. Gdańsk: Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka. Literatura uzupełniająca (warsztaty): Bogdanowicz, M. (2013). Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia. Bogdanowicz, M., Okrzesik, D. (2011). Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Gdańsk: Harmonia. Franczyk, A., Krajewska, K. (2020). Wybrane narzędzia do programu psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Kraków: Impuls. LeGof Daniel, Gomez de la Cuesta, G., Krauss, G.W., Baron-Cohen S. (2019). LEGO® w terapii autyzmu. Kraków: WUJ. |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Waligórska, A. (2023). Terapia czy edukacja? Oddziaływania oparte na dowodach w zaburzeniach neurorozwojowych na przykładzie spektrum autyzmu. W: D. Bednarek, H. Bednarek (red.). Psychologia edukacyjna (s. 333-350). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Waligórska, A. i Waligórski, M. (2015). Naturalistyczne interwencje rozwojowo-behawioralne jako konsensus w terapii autyzmu. W: A. Rozetti, F. Rybakowski (red.). Spektrum autyzmu – neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące (s. 115-123). Łódź: Krajowe Towarzystwo Autyzmu, odd. Łódź. Waligórska, A., Kucharczyk, S., Waligórski, M., Kuncewicz-Sosnowska, K., Kalisz, K. i Odom, S. (2019). Zintegrowany model terapii autyzmu opartej na dowodach – model National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders (NPDC). Psychiatria Polska, 53 (4), 753-770. (techniki o potwierdzonej skuteczności w kontekście edukacji przedszkolnej) Literatura uzupełniająca (ćwiczenia): Bąbel, P., Ostaszewski, P. i Suchowierska-Stephany, M. (2016). Analiza zachowania: Vademecum. Gdańsk: GWP. Gray, C. (2014). Nowe historyjki społeczne. Gdańsk: Harmonia. Leżańska, W. i Płóciennik, E. (2021). Pedagogika przedszkolna z metodyką. Łódź: WUŁ. McClannahan L. i Krantz P., (2016). Plany aktywności dla dzieci z autyzmem. Uczenie samodzielności. Gdańsk: Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka. Literatura uzupełniająca (warsztaty): Bogdanowicz, M. (2013). Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia. Bogdanowicz, M., Okrzesik, D. (2011). Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Gdańsk: Harmonia. Franczyk, A., Krajewska, K. (2020). Wybrane narzędzia do programu psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Kraków: Impuls. LeGof Daniel, Gomez de la Cuesta, G., Krauss, G.W., Baron-Cohen S. (2019). LEGO® w terapii autyzmu. Kraków: WUJ. |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Grandin, T. (2017). Autyzm i problemy natury sensorycznej. Gdańsk: Harmonia. (s. 9-54) Waligórska, A. (2023). Terapia czy edukacja? Oddziaływania oparte na dowodach w zaburzeniach neurorozwojowych na przykładzie spektrum autyzmu. W: D. Bednarek, H. Bednarek (red.). Psychologia edukacyjna (s. 333-350). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Waligórska, A. i Waligórski, M. (2015). Naturalistyczne interwencje rozwojowo-behawioralne jako konsensus w terapii autyzmu. W: A. Rozetti, F. Rybakowski (red.). Spektrum autyzmu – neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące (s. 115-123). Łódź: Krajowe Towarzystwo Autyzmu, odd. Łódź. Waligórska, A., Kucharczyk, S., Waligórski, M., Kuncewicz-Sosnowska, K., Kalisz, K. i Odom, S. (2019). Zintegrowany model terapii autyzmu opartej na dowodach – model National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders (NPDC). Psychiatria Polska, 53 (4), 753-770. (techniki o potwierdzonej skuteczności w kontekście edukacji przedszkolnej) Literatura uzupełniająca (ćwiczenia): Bąbel, P., Ostaszewski, P. i Suchowierska-Stephany, M. (2016). Analiza zachowania: Vademecum. Gdańsk: GWP. Gray, C. (2014). Nowe historyjki społeczne. Gdańsk: Harmonia. Leżańska, W. i Płóciennik, E. (2021). Pedagogika przedszkolna z metodyką. Łódź: WUŁ. McClannahan L. i Krantz P., (2016). Plany aktywności dla dzieci z autyzmem. Uczenie samodzielności. Gdańsk: Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka. Literatura uzupełniająca (warsztaty): Bogdanowicz, M. (2013). Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Harmonia. Bogdanowicz, M., Okrzesik, D. (2011). Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Gdańsk: Harmonia. Franczyk, A., Krajewska, K. (2020). Wybrane narzędzia do programu psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Kraków: Impuls. LeGof Daniel, Gomez de la Cuesta, G., Krauss, G.W., Baron-Cohen S. (2019). LEGO® w terapii autyzmu. Kraków: WUJ. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Warunki zaliczenia ćwiczeń: Punkty przekładają się na ocenę: Warunki zaliczenia warsztatów: Metody: prezentacja, praca projektowa, film, dyskusja, wykład, praca praktyczna Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023L:
Metody: prezentacja, praca projektowa, film, dyskusja, wykład, praca praktyczna Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024L:
Metody: prezentacja, praca projektowa, film, dyskusja, wykład, praca praktyczna Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: