Metodologia badań logopedycznych PC-5S-MBL
- Organizacja pracy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena.
- Testy, skale, kwestionariusze, karty wywiadu - budowa, cele konstruowania. Podstawowe wymogi stawiane testom.
- Badania logopedyczne:
* przesiewowe oraz całościowe: testy, karty logopedyczne,
* cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, pamięci słuchowo werbalnej,
* specjalistyczne logopedyczne - krótkie omówienie istniejących testów do poszczególnych zaburzeń.
- Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych,
- Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych.
W cyklu 2021L:
1. Organizacja pracy logopedy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena. |
W cyklu 2022L:
1.Organizacja pracy logopedy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi wymienić i omówić metody, narzędzia i techniki stosowane w badaniach logopedycznych.1
Zna psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii.
Zna zasady organizacji pomocy logopedycznej.
Zna metody pedagogiczne w terapii logopedycznej.
Zna zasady stosowania tych narzędzi.
Zna zasady diagnostyki logopedycznej.
Umiejętności
Ma umiejętność dokonania wyboru trafnego narzędzia badawczego w określonych przypadkach.
Umie analizować psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii.
Umie analizować i stosować metody pedagogiczne.
Umie zastosować dane narzędzie badawcze.
Potrafi analizować i stosować diagnostykę logopedyczną.
Umie przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość konieczności stosowania wielu narzędzi i technik badania logopedycznego w diagnozowaniu logopedycznym.
Wykorzystanie zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa.
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.
Literatura
W cyklu 2021L:
1. D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys „Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich” APS W-wa, 2004. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. K. Krakowiak, M. Panasiuk „Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem” – UMCS, Lublin 1992. |
W cyklu 2022L:
1. D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys „Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich” APS W-wa, 2004. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. K. Krakowiak, M. Panasiuk „Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem” – UMCS, Lublin 1992. |
Uwagi
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Forma aktywności oraz średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności: SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS – 1 |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Forma aktywności oraz średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności: SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS – 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: