Logopedyczne badania przesiewowe PC-5S-LBP
- Różnice pomiędzy całościowym badaniem logopedycznym (specjalistycznymi badaniami logopedycznymi) a badaniami przesiewowymi.
- Prezentacja wybranych narzędzi do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych, zasady praktycznego zastosowania tych narzędzi – przygotowanie do hospitacji i prowadzenia badań przesiewowych w przedszkolach.
- Hospitowanie badań przesiewowych, omawianie hospitowanych zajęć.
- Zasady współpracy logopedy z innymi specjalistami (kierowanie na konsultacje dodatkowe).
- Zasady kontaktów z rodzicami.
- Samodzielne prowadzenie logopedycznych badań przesiewowych, sporządzanie dokumentacji badania przesiewowego.
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Charakterystyka rozwoju mowy dziecka jako podstawa do wykonywania badań przesiewowych. 2.Istota badań przesiewowych. Różnice pomiędzy całościowym badaniem logopedycznym (specjalistycznymi badaniami logopedycznymi) a badaniami przesiewowymi. 3. Prezentacja i omówienie logopedycznych testów przesiewowych. 4. Zasady praktycznego zastosowania omówionych na ćwiczeniach narzędzi – przygotowanie do prowadzenia badań przesiewowych. 5. Prezentacja nagrań DVD logopedycznych badań przesiewowych dzieci w wieku przedszkolnym. 6.Zasady współpracy logopedy z innymi specjalistami (kierowanie na konsultacje dodatkowe). 7. Zasady kontaktów z rodzicami. 8. Analizowanie badań przesiewowych na zaprezentowanych studentom filmach, sporządzenie dokumentacji badania przesiewowego. |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Charakterystyka rozwoju mowy dziecka jako podstawa do wykonywania badań przesiewowych. 2.Istota badań przesiewowych. Różnice pomiędzy całościowym badaniem logopedycznym (specjalistycznymi badaniami logopedycznymi) a badaniami przesiewowymi. 3. Prezentacja i omówienie logopedycznych testów przesiewowych. 4. Zasady praktycznego zastosowania narzędzi – przygotowanie do prowadzenia badań przesiewowych. 5. Obserwacja logopedycznych badań przesiewowych dzieci w wieku przedszkolnym. 6.Zasady współpracy logopedy z innymi specjalistami (kierowanie na konsultacje dodatkowe). 7. Zasady kontaktów z rodzicami. 8. Samodzielnie przeprowadzenie logopedycznego badania przesiewowego. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedzę na temat sposobów prowadzenia logopedycznych badań przesiewowych.
Zna i rozumie zasady diagnostyki logopedycznej czynności prymarnych; zna i rozumie zagadnienia rodzajów zaburzeń wymowy (dyslalii), zna i rozumie metodykę postępowania logopedycznego.
Potrafi wymienić narzędzia służące do przeprowadzania logopedycznych badań przesiewowych.
Zna i rozumie metodykę postępowania logopedycznego i zasady konstruowania programów terapii logopedycznej.
Umiejętności
Potrafi przeprowadzić logopedyczne badanie przesiewowe w grupach zróżnicowanych ze względu na wiek i wyselekcjonować dzieci z trudnościami w zakresie umiejętności językowego porozumiewania się.
Potrafi analizować i stosować diagnostykę logopedyczną czynności prymarnych; potrafi określać zaburzenia wymowy (dyslalię); potrafi przeprowadzać badanie przesiewowe.
Potrafi określić objawy prawidłowego i nieprawidłowego stanu mowy w różnych zakresach oraz dokonać ich oceny w ramach badań przesiewowych.
Potrafi analizować i stosować diagnostykę logopedyczną czynności prymarnych; potrafi określać zaburzenia wymowy (dyslalię); potrafi przeprowadzać badanie przesiewowe zgodnie metodyką postępowania logopedycznego.
Umie wskazać konieczność wykonania dodatkowych konsultacji specjalistycznych lub ewentualnie konsultacji logopedycznych w wyznaczonym czasie.
Potrafi przeprowadzać badanie przesiewowe zgodnie metodyką postępowania logopedycznego.
Kompetencje społeczne
Potrafi wyjaśnić rodzicom konieczność wykonania dodatkowych konsultacji specjalistycznych oraz podjęcia terapii logopedycznej.
Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Literatura
W cyklu 2021Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Cieszyńska J. , Korendo M., 2008, Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Wyd. Edukacyjne, Kraków. 2. Cieszyńska J. , Korendo M., 2007, Wczesna interwencja, Wyd. Edukacyjne, Kraków. 3. Emiluta – Rozya D., 2006, Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, CMPP-P, Warszawa. 4. Emiluta-Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne, Wyd. APS, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2015, Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa [w:] Wolańska E., Kurowska M., Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, ELIPSA, Warszawa. 6. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich, Warszawa, (wydanie II uzupełnione). 7. Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T., 2007, Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, UMCS, Lublin. 8. Kielar-Turska M., 2006, Rozwój dziecka (s. 483-495), Rozwój mowy (s. 498-509), [w:] T.Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V., Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. 9.Michalak-Widera I., Węsierska K., 2012, Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. Unikat2, Katowice. 10. Mierzejewska H., Emiluta-Rozya D., 2000, Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, „Logopedia”, tom 28, s. 37- 48. 11. Styczek I., 1979, Logopedia, PWN, Warszawa. 12. Tarkowski Z., 2002, Przesiewowy Test Logopedyczny, Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Bryant P. E., Colman A. M., (red.), 1997, Psychologia rozwojowa, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań. 2. Dilling-Ostrowska E. „Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego” [w:] J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa. 3. Dołęga Z., 2003, Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Uniwersytet Śląski, Katowice. 4. Donaldson M., 1986, Myślenie dzieci, Wiedza Powszechna, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2002, Projekt "Badania mowy" Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego, „Szkoła Specjalna“, nr 3, s. 142-154. 6. Mężyk A., 2019, Logopedyczne badania przesiewowe w teorii i praktyce, Warszawa, "Strefa logopedy", 6/2019 7. Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, UG, Gdańsk. 8. Sawa B., 1991, Uwarunkowania i konsekwencje psychologiczne zaburzeń mowy u dzieci, Wyd.UW, Warszawa. 9. Skorek E.M., 2001, Oblicza wad wymowy, Wydaw. Akadem. "Żak", Warszawa. 10. Stecko E., 2009, Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi, Emart, Warszawa. 11.Tarkowski Z., 2000, Test słownika dziecka, Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin. 12.Tarkowski Z., 2000, Test Sprawności Językowej, Lublin. 13. Żebrowska M., 1995, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa |
W cyklu 2022Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Cieszyńska J. , Korendo M., 2008, Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia, Wyd. Edukacyjne, Kraków. 2. Cieszyńska J. , Korendo M., 2007, Wczesna interwencja, Wyd. Edukacyjne, Kraków. 3. Emiluta – Rozya D., 2006, Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, CMPP-P, Warszawa. 4. Emiluta-Rozya D., 2013, Całościowe badanie logopedyczne, Wyd. APS, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2015, Uwagi do narzędzi diagnostycznych mojego autorstwa i współautorstwa [w:] Wolańska E., Kurowska M., Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, ELIPSA, Warszawa. 6. Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., 2004, Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich, Warszawa, (wydanie II uzupełnione). 7. Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T., 2007, Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, UMCS, Lublin. 8. Kielar-Turska M., 2006, Rozwój dziecka (s. 483-495), Rozwój mowy (s. 498-509), [w:] T.Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V., Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa. 9.Michalak-Widera I., Węsierska K., 2012, Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. Unikat2, Katowice. 10. Mierzejewska H., Emiluta-Rozya D., 2000, Projekt zestawienia form zaburzeń mowy, „Logopedia”, tom 28, s. 37- 48. 11. Styczek I., 1979, Logopedia, PWN, Warszawa. 12. Tarkowski Z., 2002, Przesiewowy Test Logopedyczny, Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1.Bryant P. E., Colman A. M., (red.), 1997, Psychologia rozwojowa, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań. 2. Dilling-Ostrowska E. „Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego” [w:] J. Szumska (red.), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa. 3. Dołęga Z., 2003, Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Uniwersytet Śląski, Katowice. 4. Donaldson M., 1986, Myślenie dzieci, Wiedza Powszechna, Warszawa. 5. Emiluta-Rozya D., 2002, Projekt "Badania mowy" Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego, „Szkoła Specjalna“, nr 3, s. 142-154. 6. Mężyk A., 2019, Logopedyczne badania przesiewowe w teorii i praktyce, Warszawa, "Strefa logopedy", 6/2019 7. Rocławski B. (red.), 1991, Opieka logopedyczna od poczęcia, UG, Gdańsk. 8. Sawa B., 1991, Uwarunkowania i konsekwencje psychologiczne zaburzeń mowy u dzieci, Wyd.UW, Warszawa. 9. Skorek E.M., 2001, Oblicza wad wymowy, Wydaw. Akadem. "Żak", Warszawa. 10. Stecko E., 2009, Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi, Emart, Warszawa. 11.Tarkowski Z., 2000, Test słownika dziecka, Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin. 12.Tarkowski Z., 2000, Test Sprawności Językowej, Lublin. 13. Żebrowska M., 1995, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: