Logopedyczne aspekty trudności szkolnych PC-5S-LAS
TREŚCI PROGRAMOWE
- Mowa - wyjaśnienia terminologiczne.
- Kompetencje i sprawności językowe w aspekcie rozwoju mowy u dziecka.
- Wpływ poziomu rozwoju kompetencji językowej, komunikacyjnej i kulturowej na funkcjonowanie edukacyjne ucznia.
- Anatomiczne i fizjologiczne podstawy kształtowania się mowy.
- Podstawy fonetyki - klasyfikacja głosek polskich, opozycje fonetyczne.
- Wybrane klasyfikacje zaburzeń mowy.
- Zaburzenia komunikacji językowej a trudności szkolne, funkcje słuchowe - mowa - trudności szkolne.
- Charakterystyka błędów w czytaniu i pisaniu - kierunki oddziaływań terapeutycznych w pokonywaniu trudności ucznia z zaburzeniami komunikacji językowej.
W cyklu 2021Z:
Treści: |
W cyklu 2021Zn:
Treści: |
W cyklu 2022Z:
Treści: |
W cyklu 2023Z:
Treści: |
W cyklu 2023Zn:
Treści: |
W cyklu 2024Z:
Treści: |
W cyklu 2024Zn:
Treści: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna terminologię dotyczącą mechanizmów mowy i jej zaburzeń jako przedmiotu interdyscyplinarnej nauki - logopedii.
Zna i rozumie mechanizm nadawania i percepcji wypowiedzi zgodnie z neurocybernetycznym modelem mowy.
Zna i rozumie zależności pomiędzy zaburzeniami w zakresie rozwoju kompetencji komunikacyjnej, językowej i kulturowej a funkcjonowaniem edukacyjnym ucznia.
Umiejętności
Potrafi analizować i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu zaburzeń mowy w celu analizowania i interpretowania występujących u ucznia trudności szkolnych.
Potrafi określać logopedyczne aspekty specyficznych trudności w uczeniu się.
Potrafi zaplanować i realizować rozwiązania terapeutyczne mające na celu minimalizację trudności szkolnych ucznia z zaburzeniami komunikacji językowej.
Potrafi współpracować z innymi specjalistami (logopedą) w planowaniu procesu terapeutycznego dziecka/ucznia z zaburzeniami mowy.
Kompetencje społeczne
Wykazuje się refleksyjnością i odpowiedzialnością w planowaniu działań terapeutycznych ukierunkowanych na poprawę funkcjonowania dziecka/ucznia.
Prezentuje aktywną i odpowiedzialną postawę w zakresie zdobywania wiedzy i umiejętności.
Literatura
W cyklu 2021Z:
Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: Przedmiot logopedii. Red. H. Borowiec, S. Grabias. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Lublin: Wyd. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. |
W cyklu 2021Zn:
Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: Przedmiot logopedii. Red. H. Borowiec, S. Grabias. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Lublin: Wyd. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. |
W cyklu 2022Z:
Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: Przedmiot logopedii. Red. H. Borowiec, S. Grabias. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Lublin: Wyd. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. |
W cyklu 2023Z:
1. Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: Przedmiot logopedii. Red. H. Borowiec, S. Grabias. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Lublin: Wyd. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. |
W cyklu 2023Zn:
1. Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: Przedmiot logopedii. Red. H. Borowiec, S. Grabias. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Lublin: Wyd. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. |
W cyklu 2024Z:
1. Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: Przedmiot logopedii. Red. H. Borowiec, S. Grabias. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Lublin: Wyd. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. |
W cyklu 2024Zn:
1. Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: Przedmiot logopedii. Red. H. Borowiec, S. Grabias. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Lublin: Wyd. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: