Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych PC-5S-KIT
- Miejsce i rola indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych /IPET w procesie edukacji osób z niepełnosprawnością.
- Podstawy i zasady konstruowania IPET.
- Etapy konstruowania IPET / w tym określanie obszarów wsparcia, celów i warunków ich realizacji, monitorowanie realizacji programów, planowanie i przeprowadzanie ewaluacji.
- Cechy dobrego IPET.
- Akty prawne regulujące opracowywanie IPET.
W cyklu 2022L:
Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom z SPE |
W cyklu 2022Ln:
Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom z SPE |
W cyklu 2023L:
Pedagogiczne i prawne podstawy konstruowania IPET |
W cyklu 2023Ln:
Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom z SPE |
W cyklu 2024L:
Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom z SPE -WOPFU a konstruowanie IPET -Etapy konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET ) -Określanie celów długo i krótkoterminowych -Warunki realizacji celów / zasady, zadania, metody, środki, miejsce czas/ -Ewaluacja- cele, przedmiot , sposoby -Struktura IPETu- przykłady rożnych ujęć -IPET a scenariusz zajęć -Opracowywanie scenariuszy zajęć -Dokumentacja zajęć -Współpraca ze środowiskiem, wykorzystanie codziennych sytuacji w procesie terapii -Cechy dobrego programu |
W cyklu 2024Ln:
Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom z SPE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna uwarunkowania edukacji i rehabilitacji ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zna podstawy, założenia i etapy konstruowania IPET dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną na różnych etapach kształcenia.
Zna uwarunkowania procesu realizacji IPET.
Umiejętności
Potrafi konstruować i ewaluować indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne na I etapie edukacyjnym; Potrafi określić obszary wsparcia, cele i warunki realizacji IPET.
Potrafi projektować i przeprowadzić ewaluacje IPET.
Potrafi pracować w zespole i podejmować współprace z różnymi specjalistami.
Kompetencje społeczne
Wykazuje gotowość krytycznej oceny własnych umiejętność oraz gotowość konsultacji z innymi uczestnikami procesu edukacyjno – terapeutycznego.
Literatura
W cyklu 2022L:
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wyd. APS. Rozporządzenie MEN z dn.28.08.2017 z późniejszymi zmianami |
W cyklu 2022Ln:
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wyd. APS. Rozporządzenie MEN z dn.28.08.2017 z późniejszymi zmianami |
W cyklu 2023L:
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wyd. APS. Rozporządzenie MEN z dn.09.08.2017 z późniejszymi zmianami |
W cyklu 2023Ln:
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wyd. APS. Rozporządzenie MEN z dn.28.08.2017 z późniejszymi zmianami |
W cyklu 2024L:
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wyd. APS. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Ln:
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wyd. APS. -Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS. -Otrębski, W., Mariańczyk, K. Amilkiewicz-Marek, A., Bieńkowska K. I., Domagała-Zyśk, E., Kostrubiec-Wojtachnio, B., Papuda-Dolińska, B., Pisula, E. (2022). Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego. Lublin: Wydawnictwo KUL. -Tanajewska, A., Naprawa, R. (2022). Nowe programy edukacyjno-terapeutyczne dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Gdańsk: Harmonia -Tanajewska, A., Naprawa, R. (2017). Nowe programy edukacyjno-terapeutyczne dla II etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Gdańsk: Harmonia -Tanajewska, A., Naprawa, R. (2024). Programy edukacyjno-terapeutyczne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i z niepełnosprawnością sprzężoną. Gdańsk:Harmonia -Trochimiak, B. (2018). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Cz. 1. "Szkoła Specjalna", 5, s. 369–375 -Trochimiak, B. (2019). Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – aspekty prawne z komentarzem. Cz. 2. "Szkoła Specjalna", 2, s. 124–132 Akty prawne: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (tekst jednolity Dz. U. 2020, poz. 1309) |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15 |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15 |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia Godziny kontaktowe , ćwiczenia: 30 |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15 |
W cyklu 2024L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 30 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do zaliczenia - 10 Liczba punktów ETCS - 2.00 |
W cyklu 2024Ln:
Metody kształcenia Projektowanie – opracowanie IPET Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 15 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: