Komunikacja alternatywna i wspomagająca PC-5S-KAW
1. Pojęcie komunikacji oraz komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC
2. Metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej
3. Środowisko oraz rola partnerów komunikacyjnych w komunikacji AAC
4. Diagnoza - Ocena predyspozycji dziecka do zastosowania wspomagających lub/i alternatywnych metod komunikacji.
5. Indywidualny System Komunikacji - dobór metod wspomagających lub/i alternatywnych komunikacji.
6. Modelowanie w komunikacji AAC
7. Komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC - zasady pracy z dzieckiem.
8. Komunikacja dzieci w spektrum Autyzmu
9. Komunikacja dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością
10. Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie narzędzi do komunikacji z dzieckiem z niepełnosprawnością – wykorzystanie niskiej technologii
11. Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie narzędzi do komunikacji z dzieckiem z niepełnosprawnością – wykorzystanie wysokiej technologii
12. Dostosowanie i organizacja przestrzeni w komunikacji
13. Tworzenie strategii komunikacyjnych
14. Kryteria skuteczności oddziaływań w Komunikacji wspomagającej i alternatywnej - AAC
W cyklu 2022Z:
- Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). - Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym- sygnały sensoryczne a wyzwalanie aktywności - sygnały dotykowe, gestowe, środowiskowe. - Komunikacja na poziomie symboli konkretnych – system kalendarzowy (metodyka wprowadzania pojęć – PCS, Piktogramy, PECS – tworze tablic tematycznych. - Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych – system Blissa. - Ocena predyspozycji dziecka do zastosowania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji. - Zasady doboru metod alternatywnych i wspomagających komunikacji. - Porozumiewanie się z użyciem AAC- zasady pracy z dzieckiem. - Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem niepełnosprawnym. |
W cyklu 2022Zn:
- Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). - Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym- sygnały sensoryczne a wyzwalanie aktywności - sygnały dotykowe, gestowe, środowiskowe. - Komunikacja na poziomie symboli konkretnych – system kalendarzowy (metodyka wprowadzania pojęć – PCS, Piktogramy, PECS – tworze tablic tematycznych. - Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych – system Blissa. - Ocena predyspozycji dziecka do zastosowania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji. - Zasady doboru metod alternatywnych i wspomagających komunikacji. - Porozumiewanie się z użyciem AAC- zasady pracy z dzieckiem. - Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z dzieckiem niepełnosprawnym. |
W cyklu 2023Z:
1. Pojęcie komunikacji oraz komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC |
W cyklu 2023Zn:
1. Pojęcie komunikacji oraz komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC |
W cyklu 2024Z:
1. Pojęcie komunikacji oraz komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC |
W cyklu 2024Zn:
1. Pojęcie komunikacji oraz komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna główne założenia komunikacji alternatywnej i wspomagającej w procesie rozwoju komunikacji.
Zna etapy rozwoju komunikacji werbalnej i niewerbalnej osób z niepełnosprawnością intelektualna.
Zna wybrane metody, narzędzia i strategie komunikacyjne wspierające rozwój mowy i zachowań komunikacyjnych.
Zna prawidłowy przebiegu procesu diagnostycznego ukierunkowanego na dobór strategii komunikacyjnych.
Zna narzędzia diagnostyczne do badania kompetencji umysłowych i społecznych.
Zna zasady opracowania i doboru środków, pomocy i narzędzi komunikacyjnych.
Umiejętności
Potrafi dokonać oceny umiejętności komunikacyjnych uczniów niepełnosprawnością intelektualną w aspekcie zachowań niewerbalnych.
Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć stymulujących rozwój komunikacji.
Potrafi opracować zestaw pomocy komunikacyjnych, uwzględniając poziom funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi dobrać odpowiednią strategię wdrażania odpowiednich metod komunikacji z uwzględnieniem specyfiki rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi omówić założenia komunikacji wspomagającej i alternatywnej z rodzicami.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Odpowiedzialnie pełni rolę zawodową związaną z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną i resocjalizacyjną, w tym: przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki, podejmowania refleksji na tematy etyczne, przestrzegania zasad etyki zawodowej i etyki badań naukowych, wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej.
Kryteria oceniania
OPIS METOD KSZTAŁCENIA:
Wykład
Dyskusja
Praca z tekstem
Praca z materiałem filmowym
Działania praktyczne
Metoda sytuacyjna
Praca pisemna
Test jednokrotnego wyboru z pytaniami otwartymi
Literatura
Baraniewicz, D., Baraniewicz, M. (2017). Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w drodze do dorosłości. Niepełnosprawność, 25, 102-111.
Błeszyński, J.J. (2013). Niepełnosprawność intelektualna. Mowa-język-komunikacja. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Chmielowska-Marmucka, A., Górska, B. (2015). O komunikacji interpersonalnej–werbalnej, niewerbalnej i wokalnej wymianie sygnałów w kontekście edukacyjnym. Problemy współczesnej pedagogiki, 1(1), 25-39.
Cytowska, B., Drzazga, A. (2015). Znaczenie i wykorzystanie komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) w porozumiewaniu się z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Winczura (red.) Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych. Diagnoza-edukacja-terapia, (s. 337-353). Kraków: Impuls.
Grycman, M. (2014). Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacji: poradnik nie tylko dla rodziców. Kwidzyn: Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania.
Grycman, M., Jerzyk, M., Bucyk, M. (2020). Model aktywny. Komunikacja wspomagająca i alternatywna. Kwidzyń: Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania.
Kielin, J. (2014). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kielin, J., Klimek-Markowicz, K. (2016) Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kwiatkowska, M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane – program pracy edukacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim. Warszawa: „Pod wiatr”.
Marcinkowska, B. (2013) Model Kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – w poszukiwaniu wzajemności i współpracy. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Marcinkowska, B. (2016). Gdy słowa znaczą niewiele – o komunikowaniu się z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. W: E. Lewandowska-Tarasiuk, J. Licheński, B. Mossakowska, Słowa, obrazy, dźwięki. Terapia słowem. Warszawa: Wydawnictwo Pani Twardowska, s.144-154.
W cyklu 2022Z:
Baraniewicz, D., Baraniewicz, M. (2017). Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w drodze do dorosłości. Niepełnosprawność, 25, 102-111. |
W cyklu 2022Zn:
Baraniewicz, D., Baraniewicz, M. (2017). Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w drodze do dorosłości. Niepełnosprawność, 25, 102-111. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: ćwiczenia - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2022Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: ćwiczenia - 21 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2023Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2023Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
W cyklu 2024Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Liczba godzin kontaktowych: 30 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 5 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 10 Liczba godzin przeznaczonych na inne zadania: 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 5 Metody kształcenia: podające, praktycznego działania, projekt Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
W cyklu 2024Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych: 30 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 5 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 10 Liczba godzin przeznaczonych na inne zadania: 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 5 Metody kształcenia: podające, praktycznego działania, projekt Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: