Komunikacja alternatywna i wspomagająca w edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną PC-5S-KAE
TREŚCI PROGRAMOWE
- Pojęcie komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
- Komunikacja na poziomie przedsymbolicznym – sygnały sensoryczne a wyzwalanie aktywności – sygnały dotykowe, gestowe, środowiskowe w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Komunikacja na poziomie symboli konkretnych – system kalendarzowy (metodyka wprowadzania pojęć – PCS, Piktogramy, PECS – tworzenie tablic tematycznych w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną).
- Komunikacja na poziomie symboli abstrakcyjnych – system Blissa w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
- Ocena predyspozycji osoby z niepełnosprawnością intelektualną do zastosowania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji.
- Zasady doboru metod alternatywnych i wspomagających komunikacji w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
- Porozumiewanie się z użyciem AAC – zasady pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
- Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie środków technicznych do komunikacji z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna główne założenia komunikacji alternatywnej i wspomagającej w procesie rozwoju komunikacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zna etapy rozwoju komunikacji werbalnej i niewerbalnej osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zna wybrane metody, narzędzia i strategie komunikacyjne wspierające rozwój mowy i zachowań komunikacyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zna prawidłowy przebieg procesu diagnostycznego ukierunkowanego na dobór strategii komunikacyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zna narzędzia diagnostyczne do badania kompetencji komunikacyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zna zasady opracowania i doboru środków, pomocy i narzędzi komunikacyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Umiejętności
Potrafi dokonać oceny umiejętności komunikacyjnych osób z niepełnosprawnością intelektualną w aspekcie zachowań niewerbalnych.
Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć stymulujących rozwój komunikacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi opracować zestaw pomocy komunikacyjnych, uwzględniając poziom funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi dobrać odpowiednią strategię wdrażania odpowiednich metod komunikacji z uwzględnieniem specyfiki rozwoju osób
z niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi omówić założenia komunikacji wspomagającej i alternatywnej z rodzicami osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Odpowiedzialnie wypełniania zobowiązania społeczne, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Odpowiedzialnie pełni rolę zawodową, związaną z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną i resocjalizacyjną, w tym: przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki. Podejmuje refleksje na tematy etyczne, przestrzeganie zasad etyki zawodowej i etyki badań naukowych, wykazywanie cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: