Instytucjonalne formy wsparcia dziecka i rodziny PC-5S-IFD
- Analiza systemu prawnej i faktycznej opieki i pomocy rodzinie w Polsce a potrzeby współczesności.
- Instytucje oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku otwartym.
- Pedagog szkolny, rola, zadania, metody pracy, problemy wychowawcze we współczesnej szkole, pedagog resocjalizacyjny w środowisku szkolnym.
- Instytucje powołane do ochrony rodziny - sąd rodzinny, prokuratura, Rzecznik Praw Dziecka.
- Ustawa o pomocy społecznej i ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej i jej rola w budowaniu system opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej.
- Instytucje pomocy społecznej a zasada pomocniczości państwa.
- Organizacyjne podstawy i zadania funkcjonowania ośrodka pomocy społecznej i powiatowego centrum pomocy rodzinie.
- Współpraca sądownictwa rodzinnego z organami pomocy społecznej.
- Prawne podstawy funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych i prorodzinnych form opieki nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej.
- Typy placówek opiekuńczo-wychowawczych.
- Problemy związane ze sprawowaniem opieki nad dziećmi przebywającymi w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – nowe rozwiązania w zakresie systemu opieki nada dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej.
- Pomoc rodzinie – świadczenia z pomocy społecznej, zasiłki rodzinne, fundusz alimentacyjny, 500 plus, Karta Dużej Rodziny.
- Profilaktyczny wymiar pracy z rodziną.
- Działalność stowarzyszeń i fundacji w zakresie wspierania rodziny i pracy resocjalizacyjnej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna źródła i teoretyczne podstawy oddziaływań resocjalizacyjnych oraz pomocy i pracy instytucji wspierających rodzinę i dziecko.
Ma wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucjonalnych i prorodzinnych formach wsparcia dziecka i rodziny.
Potrafi scharakteryzować instytucji zajmujące się oddziaływaniami profilaktyczno-resocjalizacyjnymi w środowisku otwartym oraz wykorzystywane w nich metody i formy pracy opiekuńczej, wychowawczej i resocjalizacyjnej.
Potrafi scharakteryzować organizacje pozarządowe wspierające proces opieki, wychowania i resocjalizacji w środowisku otwartym.
Umiejętności
Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym oraz wsparcia socjalno-wychowawczego dziecka i rodziny w celu analizy złożonych problemów pedagogicznych.
Potrafi dokonać diagnozy funkcjonowania rodziny i dziecka w kontekście prawidłowo realizowanych przez nich funkcji społecznych.
Potrafi analizować i stosować metody pracy resocjalizacyjnej w lokalnym środowisku otwartym i placówkach wsparcia dziennego.
Kompetencje społeczne
Rozpoznaje specyfikę środowiska lokalnego i podejmuje działania na rzecz doskonalenia tego środowiska w celu zaspokajania potrzeb wychowanków.
Jest wrażliwy i reaguje empatycznie na potrzeby i problemy drugiego człowieka - w szczególności wynikające z niewłaściwego funkcjonowania instytucji wspomagających rodzinę i dziecko.
Literatura
W cyklu 2023L:
Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2023 poz. 901) Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t.j. Dz.U.2021 poz. 1249) Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2023 r. poz. 810 z późn. zm.) Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich: t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304, 1606. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ((t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 177). Ustawa z dnia 17 listopada 2021 r. o rodzinnym kapitale opiekuńczym (Dz. U. z 2023 r., poz. 883) USTAWA z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. 2014 poz. 1863) Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1939. Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej / pod red. Józefy Brągiel i Sylwii Badory ; [wstęp Sylwia Badora, Józefa Brągiel ; aut. Sylwia Badora i in.] ; Uniwersytet Opolski. - Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2005 STANDARDY ochrony praw dziecka / redakcja Marek Michalak. - Warszawa : Biuro Rzecznika Praw Dziecka, copyright 2018 WSPÓŁPRACA instytucji pracujących na rzecz dziecka i rodziny. Tom I: Lokalny system pomocy rodzinie. / Helena Marzec, Michał Stolarczyk, Katarzyna Szymczyk. Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach; Piotrków Trybunalski 2020 |
W cyklu 2024L:
Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2023 poz. 901) Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t.j. Dz.U.2021 poz. 1249) Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2023 r. poz. 810 z późn. zm.) Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich: t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304, 1606. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ((t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 177). Ustawa z dnia 17 listopada 2021 r. o rodzinnym kapitale opiekuńczym (Dz. U. z 2023 r., poz. 883) USTAWA z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. 2014 poz. 1863) Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1939. Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej / pod red. Józefy Brągiel i Sylwii Badory ; [wstęp Sylwia Badora, Józefa Brągiel ; aut. Sylwia Badora i in.] ; Uniwersytet Opolski. - Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2005 STANDARDY ochrony praw dziecka / redakcja Marek Michalak. - Warszawa : Biuro Rzecznika Praw Dziecka, copyright 2018 WSPÓŁPRACA instytucji pracujących na rzecz dziecka i rodziny. Tom I: Lokalny system pomocy rodzinie. / Helena Marzec, Michał Stolarczyk, Katarzyna Szymczyk. Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach; Piotrków Trybunalski 2020 |
Uwagi
W cyklu 2023L:
wykład, Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 |
W cyklu 2024L:
wykład, Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: