Historyczne i współczesne zagadnienia surdopedagogiki PC-5S-HWS
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zarys historii surdopedagogiki w Polsce i na świecie.
- Miejsce surdopedagogiki w naukach humanistycznych, interdyscyplinarny charakter surdopedagogiki.
- Pedagogiczne i społeczne klasyfikacje osób z wadą słuchu, terminologia obowiązująca w surdopedagogice.
- Społeczne funkcjonowanie osób słabosłyszących i niesłyszących/Głuchych.
- System opieki, kształcenia i poradnictwa dla osób z wadą słuchu: instytucje oświatowe, medyczne, organizacje społeczne.
- Cele kształcenia i wychowania obowiązujące w surdopedagogice.
- Zasady surdopedagogiki.
- Metody rehabilitacji słuchu i mowy stosowane w surdopedagogice.
- Alternatywne metody komunikacji językowej osób Głuchych (PJM, SJM).
- Tożsamość kulturowa osób Głuchych.
- Czołowi surdopedagodzy i ich poglądy na temat sposobów rehabilitacji, kształcenia i wychowania osób z wadą słuchu.
- Kompetencje zawodowe i osobowościowe surdopedagoga.
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat interdyscyplinarnego charakteru surdopedagogiki i jej związku z innymi naukami; potrafi określić miejsce surdopedagogiki w naukach pedagogicznych.
Zna definicje i klasyfikacje osób z wadą słuchu oraz terminologię surdopedagogiczną.
Ma wiedzę o werbalnych i pozawerbalnych metodach komunikowania się osób z wada słuchu i wykorzystywania ich w praktyce surdopedagogicznej.
Potrafi analizować główne założenia i skuteczność stosowania różnych metod komunikacji z dziećmi i młodzieżą z wadą słuchu w szkole specjalnej, integracyjnej;
Zna metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz oczekiwaną efektywność proponowanych działań.
Ma wiedzę o specyfice rozwoju dzieci i młodzieży z wadą słuchu, o funkcjonowaniu dorosłych w kontekście potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz prorozwojowego i psychopedagogicznego wsparcia.
Ma wiedzę o specjalnych potrzebach osób z wadą słuchu w zakresie edukacji, rehabilitacji oraz terapii; o zagadnieniach kompensacji zmysłów, komunikacji werbalnej, pozawerbalnej, sprawności intelektualnej, specyfiki uczenia się, rozwoju kompetencji życiowych i kontaktów społecznych; wychowania, wspomagania rozwoju, edukacji, terapii, rehabilitacji i socjalizacji.
Ma wiedzę o systemie opieki, kształcenia i wychowania osób z wadą słuchu w Polsce i w innych państwach.
Zna założenia metody ośrodków pracy.
Rozumie pojęcie pedeutologii surdopedagogicznej; opisuje zadania, zakres działalności, kompetencje, predyspozycje surdopedagoga; relacje z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi, specjalistami, społeczeństwem, zna zasady etyczne związane z praca w zawodzie, opisuje efektywność działalności zawodowej, utrudnienia w pracy.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu surdopedagogiki przy analizowaniu problemów kształcenia i potrzeb edukacyjnych dzieci z wadą słuchu.
Potrafi analizować, interpretować i prezentować poglądy czołowych surdopedagogów na temat sposobów rehabilitacji, kształcenia i wychowania osób z wadą słuchu; analizować wspomaganie rozwoju, edukacji, terapii, rehabilitacji i socjalizacji.
Potrafi analizować pedeutologię surdopedagogiczną; dokonać analizy pracy surdopedagoga; budować relacje z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi, specjalistami, społeczeństwem; stosować zasady etyczne; dokonywać oceny efektywności działalności zawodowej; definiować utrudnienia w pracy surdopedagogów.
Potrafi analizować modele opieki, kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu w ujęciu historycznym; wymienić problemy emancypacji i tożsamości społeczno-kulturowej osób głuchych.
Potrafi zaplanować zajęcia z wykorzystaniem metody ośrodków pracy z uczniami z wadą słuchu.
Kompetencje społeczne
Korzysta z wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów związanych z planowaniem zajęć z wykorzystaniem metody ośrodków pracy z uczniami z wadą słuchu.
Przyjmuje właściwą postawę wobec osób z wadą słuchu oraz alternatywnych sposób komunikowania się z nimi.
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga.
Dostrzega etyczny wymiar surdopedagogiki jako dziedziny praktycznej.
Szanuje zasady postępowania surdopedagogicznego i rozumie ich znaczenie.
Widzi i rozumie potrzebę stałego poszerzania swojej wiedzy i rozwijania swoich umiejętności.
Kryteria oceniania
Nakład pracy studenta:
zajęcia, ćwiczenia 15 godz.
przygotowanie prezentacji 15 godz.
przygotowanie do zaliczenia 20 godz.
2 ECTS
Literatura
Bieńkowska- Robak K. 2009. Rewalidacja dzieci z wadą słuchu-współczesne tendencje, [w:] Borowski M., Dobrzeniecki R. [red.] Wybrane zagadnienia z pedagogiki rewalidacyjnej. Płock. Wyd. NOVUM
Bieńkowska- Robak K. 1999. Udział rodziny w terapii dziecka z wadą słuchu prowadzonej metodą audytywno-werbalną [w:] Zabłocki K. J. [red.] Dziecko niepełnosprawne, jego rodzina i edukacja. Warszawa. Wyd. Akademickie Żak
Doroszewska J.1989. Pedagogika specjalna. Ossolineum
Eckert U. 1997. Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących – surdopedagogika [w:] Dykcik W. [red.] Pedagogika specjalna, Poznań. Wyd. UAM
Hoffmann B. 2001. Surdopedagogika w teorii i praktyce. Warszawa. Wyd. TWP
Kosińska A., Polak A., Żiżka D. 1999. Uczę metodą ośrodków pracy. Warszawa. WSiP
Nurowski E. 1983. Surdopedagogika polska. Warszawa. PWN
Szczepankowski B. 1999. Niesłyszący – głusi – głuchoniemi. Wyrównywanie szans. Warszawa. WSiP
Literatura uzupełniająca:
Gunia G. 2006. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Kraków. Wyd. Impuls
Perier O. 1992. Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa. WSiP
Pietrzak W. 1991. Dzieci z wadą słuchu, [w:] I. Obuchowska [red.], Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa. WSiP
Pietrzak W. 1992. Język migowy dla pedagogów. Warszawa, WSiP
Plutecka K. 2006. Kompetencje zawodowe surdopedagoga z wadą słuchu. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls
Uwagi
W cyklu 2023L:
Nakład pracy studenta 15 godz. zajęcia, ćwiczenia 15 godz. przygotowanie prezentacji 15 godz. przygotowanie do zaliczenia 20 godz. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: