Genetyczne zespoły zaburzeń rozwojowych małego dziecka PC-5S-GZR
TREŚCI PROGRAMOWE
- Poradnictwo genetyczne – cele, zakres, formy.
- Typy i rodzaje badań klinicznych w genetyce, znaczenie badań genetycznych w procesie wczesnej interwencji i planowania pracy terapeutycznej.
- Charakterystyka wybranych zespołów klinicznych we wczesnej interwencji terapeutycznej
- Zadania lekarza genetyka w zespole transdyscyplinarnym.
W cyklu 2021L:
- Poradnictwo genetyczne – cele, zakres, formy. - Typy i rodzaje badań klinicznych w genetyce, znaczenie badań genetycznych w procesie wczesnej interwencji i planowania pracy terapeutycznej. - Charakterystyka wybranych zespołów klinicznych we wczesnej interwencji terapeutycznej. - Zadania lekarza genetyka w zespole trans dyscyplinarnym. |
W cyklu 2022L:
- Poradnictwo genetyczne – cele, zakres, formy. - Typy i rodzaje badań klinicznych w genetyce, znaczenie badań genetycznych w procesie wczesnej interwencji i planowania pracy terapeutycznej. - Charakterystyka wybranych zespołów klinicznych we wczesnej interwencji terapeutycznej. - Zadania lekarza genetyka w zespole trans dyscyplinarnym. |
W cyklu 2022Ln:
- Poradnictwo genetyczne – cele, zakres, formy. - Typy i rodzaje badań klinicznych w genetyce, znaczenie badań genetycznych w procesie wczesnej interwencji i planowania pracy terapeutycznej. - Charakterystyka wybranych zespołów klinicznych we wczesnej interwencji terapeutycznej. - Zadania lekarza genetyka w zespole trans dyscyplinarnym. |
W cyklu 2023L:
- Poradnictwo genetyczne – cele, zakres, formy. - Typy i rodzaje badań klinicznych w genetyce, znaczenie badań genetycznych w procesie wczesnej interwencji i planowania pracy terapeutycznej. - Charakterystyka wybranych zespołów klinicznych we wczesnej interwencji terapeutycznej. - Zadania lekarza genetyka w zespole trans dyscyplinarnym. |
W cyklu 2024L:
- Poradnictwo genetyczne – cele, zakres, formy. - Typy i rodzaje badań klinicznych w genetyce, znaczenie badań genetycznych w procesie wczesnej interwencji i planowania pracy terapeutycznej. - Charakterystyka wybranych zespołów klinicznych we wczesnej interwencji terapeutycznej. - Zadania lekarza genetyka w zespole trans dyscyplinarnym. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawy genetyki.
Zna założenia, zakres i znaczenia poradnictwa genetycznego w procesie wczesnej interwencji terapeutycznej i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Zna i rozumie biologiczne podstawy rozwoju małego dziecka.
Zna i rozumie zagadnienia zaburzeń genetycznych i niepełnosprawności, w tym sprzężonych oraz mechanizmy ich powstawania.
Zna kryteria diagnostyczne i uwarunkowania zespołów klinicznych o podłożu genetycznym u małych dzieci.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu podstaw genetyki.
Potrafi określić rodzaje badań genetycznych.
Potrafi określać zaburzenia genetyczne i niepełnosprawności, w tym sprzężone. Potrafi scharakteryzować zespoły kliniczne w oparciu o kody ICD i określić wytyczne do postępowania we wczesnej interwencji.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Literatura
W cyklu 2021L:
Lektura obowiazkowa: Bradley, J. ,Johnson, D., Pober, B. (2008). Genetyka medyczna-notatki z wykładów.Warszawa: PZWL. Bal, J.(red.)(2017). Genetyka medyczna i molekularna. Warszawa :Wydawnictwo Naukowe PWN. E..S.Tobias, M.Connor, M. Ferguson-Smith, M.A .(2012).Genetyka medyczna.Warszawa: PZWL. Plomin, R.,DeFries, J. McClearn, G.McGuffin, P.(2001). Genetyka zachowania.Warszawa: PWN. Lektura uzupełniająca: Korf, B.R.(2003).Genetyka człowieka.Rozwiązywanie problemów medycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Passarge, E. (2004).Genetyka-ilustrowany przewodnik. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne PZWL. Woynarowska, B.(2008).Profilaktyka w pediatrii. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. |
W cyklu 2022L:
Lektura obowiazkowa: Bradley, J. ,Johnson, D., Pober, B. (2008). Genetyka medyczna-notatki z wykładów.Warszawa: PZWL. Bal, J.(red.)(2017). Genetyka medyczna i molekularna. Warszawa :Wydawnictwo Naukowe PWN. E..S.Tobias, M.Connor, M. Ferguson-Smith, M.A .(2012).Genetyka medyczna.Warszawa: PZWL. Plomin, R.,DeFries, J. McClearn, G.McGuffin, P.(2001). Genetyka zachowania.Warszawa: PWN. Lektura uzupełniająca: Korf, B.R.(2003).Genetyka człowieka.Rozwiązywanie problemów medycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Passarge, E. (2004).Genetyka-ilustrowany przewodnik. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne PZWL. Woynarowska, B.(2008).Profilaktyka w pediatrii. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. |
W cyklu 2022Ln:
Lektura obowiazkowa: Bradley, J. ,Johnson, D., Pober, B. (2008). Genetyka medyczna-notatki z wykładów.Warszawa: PZWL. Bal, J.(red.)(2017). Genetyka medyczna i molekularna. Warszawa :Wydawnictwo Naukowe PWN. E..S.Tobias, M.Connor, M. Ferguson-Smith, M.A .(2012).Genetyka medyczna.Warszawa: PZWL. Plomin, R.,DeFries, J. McClearn, G.McGuffin, P.(2001). Genetyka zachowania.Warszawa: PWN. Lektura uzupełniająca: Korf, B.R.(2003).Genetyka człowieka.Rozwiązywanie problemów medycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Passarge, E. (2004).Genetyka-ilustrowany przewodnik. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne PZWL. Woynarowska, B.(2008).Profilaktyka w pediatrii. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. |
W cyklu 2023L:
Lektura obowiazkowa: Bradley, J. ,Johnson, D., Pober, B. (2008). Genetyka medyczna-notatki z wykładów.Warszawa: PZWL. Bal, J.(red.)(2017). Genetyka medyczna i molekularna. Warszawa :Wydawnictwo Naukowe PWN. E..S.Tobias, M.Connor, M. Ferguson-Smith, M.A .(2012).Genetyka medyczna.Warszawa: PZWL. Plomin, R.,DeFries, J. McClearn, G.McGuffin, P.(2001). Genetyka zachowania.Warszawa: PWN. Lektura uzupełniająca: Korf, B.R.(2003).Genetyka człowieka.Rozwiązywanie problemów medycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Passarge, E. (2004).Genetyka-ilustrowany przewodnik. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne PZWL. Woynarowska, B.(2008).Profilaktyka w pediatrii. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. |
W cyklu 2024L:
Lektura obowiazkowa: Bradley, J. ,Johnson, D., Pober, B. (2008). Genetyka medyczna-notatki z wykładów.Warszawa: PZWL. Bal, J.(red.)(2017). Genetyka medyczna i molekularna. Warszawa :Wydawnictwo Naukowe PWN. E..S.Tobias, M.Connor, M. Ferguson-Smith, M.A .(2012).Genetyka medyczna.Warszawa: PZWL. Plomin, R.,DeFries, J. McClearn, G.McGuffin, P.(2001). Genetyka zachowania.Warszawa: PWN. Lektura uzupełniająca: Korf, B.R.(2003).Genetyka człowieka.Rozwiązywanie problemów medycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Passarge, E. (2004).Genetyka-ilustrowany przewodnik. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne PZWL. Woynarowska, B.(2008).Profilaktyka w pediatrii. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Stosowane metody kształcenia to wykład-prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia oraz studiowanie zalecanej literatury. Praca własna studenta to 45 godzin. Nakład Pracy studenta: Liczba godzin kontaktowych:15 Przygotowanie się do zajęć: 15 Przygotowanie sie do zaliczenia:15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:45 Liczba punktów ECTS:2 |
W cyklu 2022L:
Stosowane metody kształcenia to wykład-prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia oraz studiowanie zalecanej literatury. Praca własna studenta to 45 godzin. Nakład Pracy studenta: Liczba godzin kontaktowych:15 Przygotowanie się do zajęć: 15 Przygotowanie sie do zaliczenia:15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:45 Liczba punktów ECTS:2 |
W cyklu 2022Ln:
Stosowane metody kształcenia to wykład-prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia oraz studiowanie zalecanej literatury. Praca własna studenta to 45 godzin. Nakład Pracy studenta: Liczba godzin kontaktowych:9 Przygotowanie się do zajęć: 15 Przygotowanie sie do zaliczenia:15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:45 Liczba punktów ECTS:2 |
W cyklu 2023L:
Stosowane metody kształcenia to wykład-prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia oraz studiowanie zalecanej literatury. Praca własna studenta to 45 godzin. Nakład Pracy studenta: Liczba godzin kontaktowych:15 Przygotowanie się do zajęć: 15 Przygotowanie sie do zaliczenia:15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:45 Liczba punktów ECTS:2 |
W cyklu 2024L:
Stosowane metody kształcenia to wykład-prezentacja multimedialna prowadzącego zajęcia oraz studiowanie zalecanej literatury. Praca własna studenta to 45 godzin. Nakład Pracy studenta: Liczba godzin kontaktowych:15 Przygotowanie się do zajęć: 15 Przygotowanie sie do zaliczenia:15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:45 Liczba punktów ECTS:2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: