Gramatyka opisowa języka polskiego - 1 PC-5S-GJ1
- Podstawowe pojęcia fonetyki.
- Budowa i funkcjonowanie narządów mowy.
- Kryteria klasyfikacji i klasyfikacja spółgłosek.
- Kryteria klasyfikacji i klasyfikacja samogłosek.
- Rozbieżności między wymową a pismem.
- Tendencje wymawianiowe współczesnej polszczyzny.
- Podstawowe pojęcia fonologii.
- Opis fonologiczny języka polskiego.
- Prozodia języka polskiego.
- Alfabet fonetyczny slawistyczny i międzynarodowy.
- Budowa i funkcjonowanie narządów mowy.
- Opis artykulacji spółgłosek.
- Opis artykulacji samogłosek.
- Schematy artykulacyjne głosek języka polskiego.
- Transkrypcja fonetyczna z uwzględnieniem zjawisk fonetycznych zachodzących w mowie/ rozbieżności między wymową a pismem.
- Analiza fonologiczna wyrazów i zapis fonologiczny.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE: |
W cyklu 2021L:
Podstawowe pojęcia fonetyki. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi wskazać powiązanie i znaczenie relacji językoznawstwo- logopedia; zna terminologię używaną w językoznawstwie w zakresie fonetyki i fonologii.
Zna językoznawcze podstawy logopedii w zakresie fonologii i fonetyki.
Zna budowę i funkcjonowanie narządów mowy.
Zna anatomię i fizjologię struktur odpowiedzialnych za tworzenie mowy głośnej.
Zna cechy artykulacyjno-akustyczne samogłosek i spółgłosek języka polskiego.
Zna fonetykę i fonologię współczesnego języka polskiego; zna fonetykę artykulacyjną, audytywną, akustyczną.
Zna zasady normatywnej wymowy języka polskiego.
Zna językoznawcze podstawy logopedii w zakresie norm ortofonicznych.
Zna slawistyczny alfabet fonetyczny.
Zna językoznawcze podstawy logopedii.
Zna system fonologiczny języka polskiego.
Zna językoznawcze podstawy logopedii – system języka polskiego, w tym w szczególności system fonologiczny.
Umiejętności
Potrafi umiejscowić fonologię i fonetykę w systemie języka polskiego i je scharakteryzować.
Potrafi analizować językoznawcze podstawy logopedii.
Umie opisać procesy artykulacyjne głosek języka polskiego.
Umie analizować i określać biologiczne podstawy mowy.
Umie wskazać realizacje zgodne i niezgodne z zasadami współczesnej normy wymawianiowej.
Umie analizować i stosować w praktyce wiedzę z zakresu fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego.
Potrafi dokonać transkrypcji fonetycznej wypowiedzi.
Umie analizować i interpretować zjawiska z zakresu fonetyki akustycznej, artykulacyjnej i audytywnej.
Potrafi interpretować fonologicznie zapis fonetyczny wyrazów.
Potrafi analizować i stosować w praktyce wiedzę z zakresu fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego.
Kompetencje społeczne
Rozumie konieczność posiadania i zastosowania wiedzy z zakresu fonetyki i fonologii w pracy praktycznej i naukowej logopedy.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.
Potrafi posługiwać się staranną wymową polską, jest wrażliwy na błędy wymawianiowe.
Kryteria oceniania
ZAJĘCIA PROWADZONE Z ZASTOSOWANIEM APLIKACJI MS TEAMS
Sposób dołączenia do zespołu został przekazany studentom poprzez USOS mail.
METODY KSZTAŁCENIA:
Wykład, ćwiczenia - prezentacja multimedialna
Ćwiczenia z zastosowaniem pomocy dydaktycznych (m.in. rycin, filmów, schematów artykulacyjnych)
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
Godziny kontaktowe np. wykład 30 godzin, ćwiczenia 30 godzin, laboratoria 15 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz.
Przygotowanie się do kolokwiów - 20 godz.
Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. Dukiewicz L., 1995, Fonetyka [w:] H. Wróbel (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Wyd. IJP PAN, Kraków, s. 7-103.
2. Klebanowska B., 2007, Interpretacja fonologiczna zjawisk fonetycznych w języku polskim - z ćwiczeniami, Wydawnictwo UW, Warszawa.
3. Lorens G., Karwowska A., Więcek-Poborczyk I., 2017, GORA – Gesty Obrazujące Ruchy Artykulatorów, Wyd. Harmonia Uniwersalis, Gdańsk.
4. Sawicka I., 1995, Fonologia [w:] H. Wróbel (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Wyd. IJP PAN, Kraków, s.105-195.
5. Wierzchowska B., 1971, Wymowa polska, wydanie II, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.
6. Więcek-Poborczyk I., 2014, Normy wymawianiowe polszczyzny a wariantywność wymowy, Wydawnictwo APS, Warszawa.
7. Więcek-Poborczyk I., 2016, Wariantywność współczesnej wymowy polskiej (wybrane konteksty fonetyczne), [w:] Boksa E., Rosińska-Mamej A., Senderska J. (red.), Język - człowiek - świat. Różne aspekty komunikacji międzyludzkiej, KTN, Kielce, s. 215-223.
8. Wiśniewski M., 2001, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Wyd. UMK, Toruń.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Karaś M., Madejowa M., 1977, Słownik wymowy polskiej, Warszawa, PWN.
2. Lubaś W., Urbańczyk S., 1994, Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, Wydawnictwo Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego i Fundacja dla Wspierania Śląskiej Humanistyki, Kraków–Katowice.
3. Madelska L., 2005, Słownik wariantywności fonetycznej współczesnej polszczyzny, Kraków.
W cyklu 2021L:
ITERATURA OBOWIĄZKOWA: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
ZAJĘCIA PROWADZONE Z ZASTOSOWANIEM APLIKACJI MS TEAMS |
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: