Fizjoterapia pediatryczna PC-5S-FPE
TREŚCI PROGRAMOWE
- Ocena rozwoju motorycznego dziecka: kierunki prawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia, charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w pierwszym roku życia, ocena małego dziecka pod kątem funkcjonalnym w zakresie rozwoju małej motoryki (funkcji dłoni i chwytu), zabawy i umiejętności samoobsługi, rozwoju.
- Wskaźniki nieprawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia: charakterystyka nieprawidłowych wzorców ruchowych i odruchów neurologicznych.
- Charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w wieku żłobkowym i przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć funkcjonalnych w zakresie rozwoju ruchowego, zabawy, czynności samoobsługi oraz planowania motorycznego i logicznego (ocena dziecka w młodszym wieku przedszkolnym 3-4 lata, ocena dziecka w starszym wieku przedszkolnym 5-6 lat).
- Wczesna diagnostyka małego dziecka w aspekcie metod neurorozwojowych.
- Diagnostyka kliniczna z zakresu fizjoterapii w wybranych zaburzeniach rozwojowych u dzieci o charakterze globalnym i parcjalnym.
- Wady ortopedyczne narządu ruchu - charakterystyka najczęściej występujących wad wrodzonych i rozwojowych narządu ruchu.
- Zadania fizjoterapeuty w zespole transdyscyplinarnym.
W cyklu 2022Z:
1. Ocena rozwojowa małego dziecka 2. Rozwój psychoruchowy i odruchowy prawidłowy małego dziecka ( od 0 do 18 miesiąca życia) - kierunki prawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia - charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w pierwszym roku życia - ocena małego dziecka pod kątem funkcjonalnym w zakresie rozwoju małej motoryki (funkcji dłoni i chwytu), zabawy i umiejętności samoobsługi, rozwoju emocjonalnego i kontaktów społecznych - charakterystyka rozwoju odruchowego dziecka w pierwszym roku życia. 3. Rozwój psychoruchowy i odruchowy nieprawidłowy małego dziecka - wskaźniki nieprawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia - charakterystyka nieprawidłowych wzorców ruchowych i odruchów neurologicznych - ocena rozwoju psychoruchowego, społeczno-emocjonalnego i funkcjonalnego dziecka od 2 do 6 roku życia - charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć funkcjonalnych w zakresie rozwoju ruchowego, zabawy, czynności samoobsługi oraz planowania motorycznego i logicznego (ocena dziecka w młodszym wieku przedszkolnym 3-4 lata, ocena dziecka w starszym wieku przedszkolnym 5-6 lat). 4. Wczesna diagnostyka małego dziecka - nieprawidłowości rozwojowe niemowląt i ich ocena metodą Prechtle'a, Vojty, NDT-Bobath, SI, testem TIMP - wykrywanie wczesnych zaburzeń rozwojowych (psychoruchowych, emocjonalnych i kontaktu) - przewidywany wpływ zaburzeń na dalszy rozwój dziecka. 5. Diagnostyka kliniczna z zakresu fizjoterapii w wybranych zaburzeniach rozwojowych u dzieci - Mózgowe porażenie dziecięce i inne problemy neurologiczne - Zaburzenia zachowania się, emocjonalne, psychiczne i kontaktu - Zespół Downa i inne wady genetyczne - Wady wzroku i słuchu u małego dziecka - Wady ortopedyczne narządu ruchu - charakterystyka najczęściej występujących wad wrodzonych i rozwojowych narządu ruchu (wrodzona dysplazja stawu biodrowego, choroba Perthesa, wrodzone i rozwojowe wady klatki piersiowej i kręgosłupa itp.). |
W cyklu 2023Z:
1. Ocena rozwojowa małego dziecka 2. Rozwój psychoruchowy i odruchowy prawidłowy małego dziecka ( od 0 do 18 miesiąca życia) - kierunki prawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia - charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w pierwszym roku życia - ocena małego dziecka pod kątem funkcjonalnym w zakresie rozwoju małej motoryki (funkcji dłoni i chwytu), zabawy i umiejętności samoobsługi, rozwoju emocjonalnego i kontaktów społecznych - charakterystyka rozwoju odruchowego dziecka w pierwszym roku życia. 3. Rozwój psychoruchowy i odruchowy nieprawidłowy małego dziecka - wskaźniki nieprawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia - charakterystyka nieprawidłowych wzorców ruchowych i odruchów neurologicznych - ocena rozwoju psychoruchowego, społeczno-emocjonalnego i funkcjonalnego dziecka od 2 do 6 roku życia - charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć funkcjonalnych w zakresie rozwoju ruchowego, zabawy, czynności samoobsługi oraz planowania motorycznego i logicznego (ocena dziecka w młodszym wieku przedszkolnym 3-4 lata, ocena dziecka w starszym wieku przedszkolnym 5-6 lat). 4. Wczesna diagnostyka małego dziecka - nieprawidłowości rozwojowe niemowląt i ich ocena metodą Prechtle'a, Vojty, NDT-Bobath, SI, testem TIMP - wykrywanie wczesnych zaburzeń rozwojowych (psychoruchowych, emocjonalnych i kontaktu) - przewidywany wpływ zaburzeń na dalszy rozwój dziecka. 5. Diagnostyka kliniczna z zakresu fizjoterapii w wybranych zaburzeniach rozwojowych u dzieci - Mózgowe porażenie dziecięce i inne problemy neurologiczne - Zaburzenia zachowania się, emocjonalne, psychiczne i kontaktu - Zespół Downa i inne wady genetyczne - Wady wzroku i słuchu u małego dziecka - Wady ortopedyczne narządu ruchu - charakterystyka najczęściej występujących wad wrodzonych i rozwojowych narządu ruchu (wrodzona dysplazja stawu biodrowego, choroba Perthesa, wrodzone i rozwojowe wady klatki piersiowej i kręgosłupa itp.). |
W cyklu 2023Zn:
1. Ocena rozwojowa małego dziecka 2. Rozwój psychoruchowy i odruchowy prawidłowy małego dziecka ( od 0 do 18 miesiąca życia) - kierunki prawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia - charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w pierwszym roku życia - ocena małego dziecka pod kątem funkcjonalnym w zakresie rozwoju małej motoryki (funkcji dłoni i chwytu), zabawy i umiejętności samoobsługi, rozwoju emocjonalnego i kontaktów społecznych - charakterystyka rozwoju odruchowego dziecka w pierwszym roku życia. 3. Rozwój psychoruchowy i odruchowy nieprawidłowy małego dziecka - wskaźniki nieprawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia - charakterystyka nieprawidłowych wzorców ruchowych i odruchów neurologicznych - ocena rozwoju psychoruchowego, społeczno-emocjonalnego i funkcjonalnego dziecka od 2 do 6 roku życia - charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć funkcjonalnych w zakresie rozwoju ruchowego, zabawy, czynności samoobsługi oraz planowania motorycznego i logicznego (ocena dziecka w młodszym wieku przedszkolnym 3-4 lata, ocena dziecka w starszym wieku przedszkolnym 5-6 lat). 4. Wczesna diagnostyka małego dziecka - nieprawidłowości rozwojowe niemowląt i ich ocena metodą Prechtle'a, Vojty, NDT-Bobath, SI, testem TIMP - wykrywanie wczesnych zaburzeń rozwojowych (psychoruchowych, emocjonalnych i kontaktu) - przewidywany wpływ zaburzeń na dalszy rozwój dziecka. 5. Diagnostyka kliniczna z zakresu fizjoterapii w wybranych zaburzeniach rozwojowych u dzieci - Mózgowe porażenie dziecięce i inne problemy neurologiczne - Zaburzenia zachowania się, emocjonalne, psychiczne i kontaktu - Zespół Downa i inne wady genetyczne - Wady wzroku i słuchu u małego dziecka - Wady ortopedyczne narządu ruchu - charakterystyka najczęściej występujących wad wrodzonych i rozwojowych narządu ruchu (wrodzona dysplazja stawu biodrowego, choroba Perthesa, wrodzone i rozwojowe wady klatki piersiowej i kręgosłupa itp.). |
W cyklu 2024Z:
1. Ocena rozwojowa małego dziecka 2. Rozwój psychoruchowy i odruchowy prawidłowy małego dziecka ( od 0 do 18 miesiąca życia) - kierunki prawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia - charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w pierwszym roku życia - ocena małego dziecka pod kątem funkcjonalnym w zakresie rozwoju małej motoryki (funkcji dłoni i chwytu), zabawy i umiejętności samoobsługi, rozwoju emocjonalnego i kontaktów społecznych - charakterystyka rozwoju odruchowego dziecka w pierwszym roku życia. 3. Rozwój psychoruchowy i odruchowy nieprawidłowy małego dziecka - wskaźniki nieprawidłowego rozwoju psychoruchowego noworodka i niemowlęcia - charakterystyka nieprawidłowych wzorców ruchowych i odruchów neurologicznych - ocena rozwoju psychoruchowego, społeczno-emocjonalnego i funkcjonalnego dziecka od 2 do 6 roku życia - charakterystyka osiągnięć rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym, ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć funkcjonalnych w zakresie rozwoju ruchowego, zabawy, czynności samoobsługi oraz planowania motorycznego i logicznego (ocena dziecka w młodszym wieku przedszkolnym 3-4 lata, ocena dziecka w starszym wieku przedszkolnym 5-6 lat). 4. Wczesna diagnostyka małego dziecka - nieprawidłowości rozwojowe niemowląt i ich ocena metodą Prechtle'a, Vojty, NDT-Bobath, SI, testem TIMP - wykrywanie wczesnych zaburzeń rozwojowych (psychoruchowych, emocjonalnych i kontaktu) - przewidywany wpływ zaburzeń na dalszy rozwój dziecka. 5. Diagnostyka kliniczna z zakresu fizjoterapii w wybranych zaburzeniach rozwojowych u dzieci - Mózgowe porażenie dziecięce i inne problemy neurologiczne - Zaburzenia zachowania się, emocjonalne, psychiczne i kontaktu - Zespół Downa i inne wady genetyczne - Wady wzroku i słuchu u małego dziecka - Wady ortopedyczne narządu ruchu - charakterystyka najczęściej występujących wad wrodzonych i rozwojowych narządu ruchu (wrodzona dysplazja stawu biodrowego, choroba Perthesa, wrodzone i rozwojowe wady klatki piersiowej i kręgosłupa itp.). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie podstawy fizjoterapii w pracy z małym dzieckiem.
Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem wiedzy z zakresu fizjoterapii pediatrycznej.
Zna i rozumie biologiczne podstawy rozwoju małego dziecka. Posiada wiedzą na temat mechanizmów prawidłowego rozwoju psychomotorycznego małego dziecka.
Zna stadia rozwoju motorycznego.
Umiejętności
Potrafi określić i scharakteryzować kluczowe obszary i umiejętności ruchowe dla osiągnięcia poszczególnych etapów rozwojowych dziecka.
Potrafi wykorzystywać podstawy fizjoterapii w pracy z małym dzieckiem.
Potrafi analizować i intepretować biologiczne podstawy rozwoju. Potrafi skojarzyć miejsce uszkodzenia CUN z zaburzeniami funkcji percepcyjno-motorycznych.
Potrafi określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu rozwoju motorycznym małego dziecka.
Potrafi scharakteryzować zaburzenia funkcji ruchowych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.
Literatura
W cyklu 2022Z:
1. Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Wyd. Pelikan Warszawa 1989. 2. Borkowska M. Dziecko niepełnosprawne ruchowo. WSiP Warszawa 1997. 3. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folium Lublin 1995. 4. Dziak. A. Aby dziecko było sprawne. PZWL Warszawa 1993. 5. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa 1999. 6. Tecklin (1197) Fizjoterapia pediatryczna. Gelleta I. (2014) Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka W: Piotrowicz R. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 129-164 Gelleta i (2016)O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka W; Piotrowicz., Walkiewicz-Krutak M. (r4ed.) Małego dziecko dużo pomysłów Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka Wyd. APS. s. 146-167 |
W cyklu 2023Z:
1. Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Wyd. Pelikan Warszawa 1989. 2. Borkowska M. Dziecko niepełnosprawne ruchowo. WSiP Warszawa 1997. 3. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folium Lublin 1995. 4. Dziak. A. Aby dziecko było sprawne. PZWL Warszawa 1993. 5. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa 1999. 6. Tecklin (1197) Fizjoterapia pediatryczna. Gelleta I. (2014) Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka W: Piotrowicz R. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 129-164 Gelleta i (2016)O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka W; Piotrowicz., Walkiewicz-Krutak M. (r4ed.) Małego dziecko dużo pomysłów Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka Wyd. APS. s. 146-167 |
W cyklu 2023Zn:
1. Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Wyd. Pelikan Warszawa 1989. 2. Borkowska M. Dziecko niepełnosprawne ruchowo. WSiP Warszawa 1997. 3. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folium Lublin 1995. 4. Dziak. A. Aby dziecko było sprawne. PZWL Warszawa 1993. 5. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa 1999. 6. Tecklin (1197) Fizjoterapia pediatryczna. Gelleta I. (2014) Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka W: Piotrowicz R. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 129-164 Gelleta i (2016)O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka W; Piotrowicz., Walkiewicz-Krutak M. (r4ed.) Małego dziecko dużo pomysłów Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka Wyd. APS. s. 146-167 |
W cyklu 2024Z:
1. Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. cz. I, II, III. Wyd. Pelikan Warszawa 1989. 2. Borkowska M. Dziecko niepełnosprawne ruchowo. WSiP Warszawa 1997. 3. Czochańska J. Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Wyd. Folium Lublin 1995. 4. Dziak. A. Aby dziecko było sprawne. PZWL Warszawa 1993. 5. Borkowska M. Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Warszawa 1999. 6. Tecklin (1197) Fizjoterapia pediatryczna. Gelleta I. (2014) Wspomaganie funkcji ruchowych małego dziecka W: Piotrowicz R. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 129-164 Gelleta i (2016)O wspomaganiu ruchowym i znaczeniu pielęgnacji w rozwoju małego dziecka W; Piotrowicz., Walkiewicz-Krutak M. (r4ed.) Małego dziecko dużo pomysłów Wybrane obszary wspomagania rozwoju małego dziecka Wyd. APS. s. 146-167 |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Obecność na zajęcxiach Pozytywne zaliczenie pisemnego egzaminu testowego. METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - symulacja - dialog UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do zaliczenia - 20 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50 Liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2023Z:
Obecność na zajęcxiach Pozytywne zaliczenie pisemnego egzaminu testowego. METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - symulacja - dialog UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do zaliczenia - 20 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50 Liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2023Zn:
Obecność na zajęcxiach Pozytywne zaliczenie pisemnego egzaminu testowego. METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - symulacja - dialog UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 12 Przygotowanie się do zajęć - 18 Przygotowanie się do zaliczenia - 20 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50 Liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2024Z:
Obecność na zajęcxiach Pozytywne zaliczenie pisemnego egzaminu testowego. METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - symulacja - dialog UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 30 Przygotowanie się do zajęć - 15 Przygotowanie się do zaliczenia - 20 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 50 Liczba punktów ECTS - 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: