Funkcjonalna ocena widzenia PC-5S-FOW1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Warunki i specyfika rozwoju widzenia.
- Zaburzenia w rozwoju widzenia i ich wpływ na rozwój motoryczny, poznawczy i społeczny dzieci słabowidzących.
- Cele, warunki i zasady przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym, przedszkolnym i szkolnym.
- Wybrane narzędzia do funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci w różnym wieku.
- Metodyka i procedury postępowania podczas przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci.
- Cele, warunki i zasady przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u osób dorosłych.
- Procedury postępowania podczas przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dorosłych.
- Zasady przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia do potrzeb orientowania się w przestrzeni i samodzielnego przemieszczania się dzieci i dorosłych osób słabowidzących.
- Specyfika funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci z mózgowym uszkodzeniem widzenia.
- Specyfika funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci i osób dorosłych z niepełnosprawnością sprzężoną.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna specyfikę rozwoju funkcji wzrokowych i potrafi opisać poszczególne etapy rozwoju widzenia.
Zna specyfikę zaburzeń w rozwoju widzenia i rozumie, jak one mogą wpływać na rozwój osób słabowidzących.
Zna cele i warunki przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u osób słabowidzących w różnym wieku.
Zna wybrane narzędzia do funkcjonalnej oceny widzenia u osób w różnym wieku.
Umiejętności
Potrafi ocenić poziom rozwoju widzenia oraz rozpoznać zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci i osób dorosłych.
Potrafi wnioskować w jaki sposób zaburzenia funkcji wzrokowych mogą wpływać na rozwój poznawczy, społeczny i motoryczny dziecka i osoby dorosłej słabowidzącej.
Potrafi wyjaśnić czym różnią się cele i procedury funkcjonalnej oceny widzenia od oceny klinicznej.
Potrafi przeprowadzić funkcjonalną ocenę widzenia osoby słabowidzącej dobierając odpowiednie narzędzia. Potrafi przeprowadzać diagnozę na użytek działań rehabilitacyjnych i edukacyjnych.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec osób słabowidzących.
Jest gotów do odpowiedzialnego i refleksyjnego przeprowadzania czynności składających się na funkcjonalną ocenę widzenia i jest świadomy jej znaczenia dla funkcjonowania osoby słabowidzącej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: