Funkcjonalna ocena wzroku i usprawnianie widzenia dzieci słabowidzących PC-5S-FOS
TREŚCI PROGRAMOWE
- Warunki i specyfika rozwoju widzenia.
- Zaburzenia w rozwoju widzenia i ich wpływ na rozwój poznawczy, społeczny i motoryczny dzieci słabowidzących.
- Cele, warunki i zasady przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym, przedszkolnym i szkolnym.
- Wybrane narzędzia do funkcjonalnej oceny widzenia u małych dzieci.
- Metodyka i procedury postępowania podczas przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci.
- Założenia stymulowania i usprawniania widzenia u małych dzieci.
- Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną.
- Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z mózgowym uszkodzeniem widzenia, tworzenie indywidualnych programów usprawniania widzenia dla dzieci.
- Pomoce dydaktyczne wykorzystywane do stymulowania i usprawniania widzenia u dzieci.
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE - Warunki i specyfika rozwoju widzenia. - Zaburzenia w rozwoju widzenia i ich wpływ na rozwój poznawczy, społeczny i motoryczny dzieci słabowidzących. - Cele, warunki i zasady przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym. - Wybrane narzędzia do funkcjonalnej oceny widzenia u małych dzieci. - Metodyka i procedury postępowania podczas przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci. - Założenia stymulowania i usprawniania widzenia u małych dzieci. - Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. - Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z mózgowym uszkodzeniem widzenia - Tworzenie indywidualnych programów usprawniania widzenia dla dzieci. - Pomoce dydaktyczne wykorzystywane do stymulowania i usprawniania widzenia u dzieci. |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE - Warunki i specyfika rozwoju widzenia. - Zaburzenia w rozwoju widzenia i ich wpływ na rozwój poznawczy, społeczny i motoryczny dzieci słabowidzących. - Cele, warunki i zasady przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym. - Wybrane narzędzia do funkcjonalnej oceny widzenia u małych dzieci. - Metodyka i procedury postępowania podczas przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci. - Założenia stymulowania i usprawniania widzenia u małych dzieci. - Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. - Specyfika usprawniania widzenia u dzieci z mózgowym uszkodzeniem widzenia - Tworzenie indywidualnych programów usprawniania widzenia dla dzieci. - Pomoce dydaktyczne wykorzystywane do stymulowania i usprawniania widzenia u dzieci. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna specyfikę rozwoju funkcji wzrokowych i potrafi opisać poszczególne etapy rozwoju widzenia.
Zna specyfikę zaburzeń w rozwoju widzenia i rozumie, jak one mogą wpływać na rozwój dzieci słabowidzących.
Zna metody diagnozy zaburzeń i nieprawidłowości w rozwoju dziecka, a w tym cele i warunki przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci słabowidzących.
Zna wybrane narzędzia do funkcjonalnej oceny widzenia u dzieci słabowidzących.
Zna teoretyczne założenia stymulowania wzroku oraz rodzaje i formy oddziaływań usprawniających widzenie u dzieci.
Umiejętności
Potrafi stosować metody diagnozy zaburzeń i nieprawidłowości w rozwoju dziecka. Potrafi ocenić poziom rozwoju widzenia oraz rozpoznać zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci.
Potrafi wnioskować w jaki sposób zaburzenia funkcji wzrokowych mogą wpływać na rozwój poznawczy, społeczny i motoryczny dziecka słabowidzącego.
Potrafi opisać sposób oceny poszczególnych funkcji wzrokowych u małych dzieci i przeprowadzić funkcjonalną ocenę widzenia małego dziecka.
Potrafi przygotować indywidualny program usprawniania widzenia dla dziecka słabowidzącego w oparciu o wyniki funkcjonalnej oceny widzenia i inne informacje na temat funkcjonowania dziecka.
Kompetencje społeczne
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka.
Jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec osób niewidomych i słabowidzących.
Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia dzieckiem słabowidzącym
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Walkiewicz-Krutak, M. (2016). Jak rozwija się widzenia małego dziecka? Uwarunkowania i dynamika rozwoju widzenia w pierwszym roku życia. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka (s. 83-107). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 46-67). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 93-108). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: Wydawnictwo APS. Literatura uzupełniająca: Model INSITE – Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu. Program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Tom II. Część 3: Wzrok (2008). Laski, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi. Walkiewicz, M. (2005). Model programu wspomagania rozwoju widzenia dzieci z zaburzeniami widzenia. W: Szkoła specjalna nr 2/2005, Warszawa, APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Trudności w funkcjonowaniu wzrokowym dzieci słabowidzących na kolejnych etapach rozwoju widzenia. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. (s. 139–163). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). (s. 195-213). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Walkiewicz-Krutak, M. (2018). Mózgowe uszkodzenie widzenia u małych dzieci. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Walkiewicz-Krutak, M. (2016). Jak rozwija się widzenia małego dziecka? Uwarunkowania i dynamika rozwoju widzenia w pierwszym roku życia. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka (s. 83-107). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Trudności w funkcjonowaniu wzrokowym dzieci słabowidzących na kolejnych etapach rozwoju widzenia. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. (s. 139–163). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 46-67). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 93-108). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: Wydawnictwo APS. Literatura uzupełniająca: Model INSITE – Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu. Program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Tom II. Część 3: Wzrok (2008). Laski, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). (s. 195-213). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Walkiewicz-Krutak, M. (2018). Mózgowe uszkodzenie widzenia u małych dzieci. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: Walkiewicz-Krutak, M. (2016). Jak rozwija się widzenia małego dziecka? Uwarunkowania i dynamika rozwoju widzenia w pierwszym roku życia. W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka (s. 83-107). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Trudności w funkcjonowaniu wzrokowym dzieci słabowidzących na kolejnych etapach rozwoju widzenia. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. (s. 139–163). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 46-67). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: W: K. Czerwińska (red.). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku - w kręgu diagnozy i terapii (s. 93-108). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: Wydawnictwo APS. Literatura uzupełniająca: Model INSITE – Model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu. Program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Tom II. Część 3: Wzrok (2008). Laski, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). (s. 195-213). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Walkiewicz-Krutak, M. (2018). Mózgowe uszkodzenie widzenia u małych dzieci. Studium teoretyczno-empiryczne. Warszawa: Wydawnictwo APS |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia symulowane, analiza materiału filmowego, analiza treści diagnoz widzenia i programów usprawniania widzenia Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia symulowane, analiza materiału filmowego, analiza treści diagnoz widzenia i programów usprawniania widzenia Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: wykład, ćwiczenia symulowane, analiza materiału filmowego, analiza treści diagnoz widzenia i programów usprawniania widzenia Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: