Foniatria PC-5S-FON
- Anatomia i fizjologia narządu głosu.
- Oddychanie statyczne i dynamiczne.
- Podparcie oddechowe.
- Fizjologiczny rozwój głosu.
- Głos eufoniczny.
- Mutacja i jej zaburzenia.
- Klasyfikacja zaburzeń głosu.
- Rehabilitacja głosu i mowy po leczeniu raka krtani.
- Anatomia i fizjologia podniebienia.
- Niewydolność podniebienno-gardłowa.
- Rozszczep podniebienia - problemy foniatryczne.
W cyklu 2020Z:
Treści wykładów: |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI WYKŁADU: - Oddychanie statyczne i dynamiczne. - Podparcie oddechowe. - Fizjologiczny rozwój głosu. - Głos eufoniczny. - Mutacja i jej zaburzenia. - Klasyfikacja zaburzeń głosu. - Rehabilitacja głosu i mowy po leczeniu raka krtani. - Anatomia i fizjologia podniebienia. - Niewydolność podniebienno-gardłowa. - Rozszczep podniebienia - problemy foniatryczne. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna anatomię i fizjologię krtani.
Zna medyczne podstawy logopedii - biologiczne podstawy mowy.
Zna klasyfikację zaburzeń głosu.
Zna zaburzenia głosu.
Potrafi scharakteryzować przyczyny zaburzeń głosu i powiązać je z jakością głosu.
Zna podstawy foniatrii.
Umiejętności
Zauważa różnice między głosem prawidłowym a nieprawidłowym.
Potrafi analizować zaburzenia głosu.
Potrafi przeprowadzić podstawowe ćwiczenia oddechowe wraz z podstawowymi ćwiczeniami z manewrami manualnymi na szyi.
Potrafi analizować i stosować podstawy foniatrii.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad higieny i profilaktyki zaburzeń głosu.
Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z foniatrą.
Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Literatura
W cyklu 2020Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2021Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Maniecka-Aleksandrowicz B., 2005, Zaburzenia głosu [w:] G. Janczewski (red.) Otolaryngologia Praktyczna-podręcznik dla studentów i lekarzy t. II, Wydawnictwo Medyczne Via Medica, Gdańsk. 2. Domeracka – Kołodziej A., Maniecka – Aleksandrowicz B., 2002, Morfologiczne podstawy czynności fonacyjnej krtani, "Magazyn otorynolaryngologiczny", I, 4, s. 98 – 102. 3. Domeracka – Kołodziej A., Maniecka – Aleksandrowicz B., 2002, Czynniki miejscowe i ogólne wpływające na czynność fonacyjną krtani, "Magazyn otorynolaryngologiczny", I, 3, s. 59 – 67. 4. Domeracka – Kołodziej A., 2003, Porażenia fałdów głosowych, [w:] Janczewski G., Osuch Wójcikiewicz E. (red.), Ostry dyżur - otorynolaryngologia, Medica Press, Bielsko-Biała, s. 230-241. 5. Domeracka – Kołodziej A., 2003, Bezgłos; [w:] „Ostry dyżur otorynolaryngologia Janczewski G., Osuch Wójcikiewicz E. (red.), Ostry dyżur - otorynolaryngologia, Medica Press, Bielsko-Biała, s. 241 – 247. 6. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B., Osuch-Wójcikiewicz E, Nyckowska J., Bruzgielewicz A., Chęciński P., Jakubowska E., 2006, Rehabilitacja głosu i mowy u chorych po usunięciu krtani z zastosowaniem protez głosowych typu Provox; "Otorynolaryngologia", 5(3), s. 19-23. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Domeracka-Kołodziej A., Maniecka-Aleksandrowicz B., Grzanka A., 2002, Jakość głosu u nauczycieli z chorobami zawodowymi narządu głosu, „Otolaryngologia”, t.1, nr 2, s.105-112. 2. Sielska-Badurek E., Kazanecka E., Osuch-Wójcikiewicz E., Domeracka-Kołodziej A., 2012, Rola foniatry w multidyscyplinarnej opiece nad wokalistami, , „Otolaryngologia”, t.11, nr 3, s.87-94 |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2021Z:
Wykład autorski 15g. w formie multimedialnej, planowany jako stacjonarny w blokach 4g. (terminy wykładów: 07.X, 14.XII, 21.XII, 11.I. 2022). Część materiałów zostanie przekazana studentom. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe - wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 5 Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu (zal. z oceną) 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: