Dysleksja rozwojowa PC-5S-DYL
- Podstawowe pojęcia z zakresu dysleksji rozwojowej.
- Kod analityczny, kod syntetyczny i transformacje w procesach czytania i pisania.
- Język mówiony a język pisany.
- Fizyczne, fizjologiczne i psychologiczne aspekty procesu czytania.
- Gotowość do nauki czytania.
- Rola słownika umysłowego w procesie czytania ze zrozumieniem.
- Metody nauki czytania i pisania.
- Etiologia zaburzeń dyslektycznych.
- Trudności w czytaniu – symptomatologia i metody terapii.
- Trudności w pisaniu – podstawy diagnozy i terapii.
- Elementy oceny ryzyka dysleksji.
- Ocena umiejętności czytania i pisania.
- Diagnozowanie trudności w czytaniu i pisaniu.
- Ćwiczenia usprawniające proces nauki czytania i pisania w przypadku zaburzeń dyslektycznych.
- Analiza Skali Ryzyka Dysleksji.
- Analiza konspektów zajęć z uczniami mającymi trudności w nauce czytania i pisania.
- Analiza pomocy dydaktycznych dla uczniów z dysleksją.
- Projektowanie i wykonanie pomocy dydaktycznych.
W cyklu 2022Z:
Treści programowe: Ćwiczenia: analiza Skali Ryzyka Dysleksji, arkusz wyników Skali Ryzyka Dysleksji, analiza konspektów zajęć z uczniami z trudnościami w nauce czytania i pisania, analiza pomocy dydaktycznych dla uczniów z dysleksją, projektowanie i wykonanie pomocy dydaktycznych |
W cyklu 2023Z:
Treści programowe: Ćwiczenia: analiza Skali Ryzyka Dysleksji, arkusz wyników Skali Ryzyka Dysleksji, analiza konspektów zajęć z uczniami z trudnościami w nauce czytania i pisania, analiza pomocy dydaktycznych dla uczniów z dysleksją, projektowanie i wykonanie pomocy dydaktycznych |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna elementarną terminologię związaną z dysleksją. Zna i rozumie zagadnienia czynności czytania i jej składników w ujęciu psycholingwistycznym i glottodydaktycznym, czytania i pisania w komunikacji językowej; ryzyko dysleksji i zasady diagnozy i terapii dysleksji.
Posiada wiedzę na temat różnic między językiem mówionym a pisanym. Zna i rozumie teoretyczne podstawy wiedzy o języku.
Ma świadomość zjawisk zachodzących w procesach czytania i pisania. Zna i rozumie zagadnienia czynności czytania i jej składników w ujęciu psycholingwistycznym i glottodydaktycznym, czytania i pisania w komunikacji językowej.
Zna metody nauki czytania i pisania. Zna i rozumie zagadnienia czynności czytania i jej składników w ujęciu psycholingwistycznym i glottodydaktycznym, czytania i pisania w komunikacji językowej.
Zna najważniejsze tradycyjne i współczesne teorie dotyczące dysleksji. Rozumie ich różnorodne uwarunkowania. Zna i rozumie ryzyko dysleksji i zasady diagnozy i terapii dysleksji.
Umiejętności
Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu dysleksji i powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizowania i interpretowania problemów dotyczących nauki czytania i pisania. Potrafi analizować czynność czytania i jej składniki w ujęciu psycholingwistycznym i glottodydaktycznym; określać ryzyko dysleksji oraz dysleksję a także prezentować rolę czytania i pisania w komunikacji językowej.
Umie ocenić przydatność typowych metod, procedur i praktyk stosowanych w pracy z uczniem z dysleksją. Potrafi określać ryzyko dysleksji oraz dysleksję, w tym przeprowadzać jej diagnozę i terapię.
Umie zaprojektować pomoce dydaktyczne dostosowane do problemów ucznia z trudnościami w czytaniu i pisaniu i poprowadzić odpowiednie zajęcia. Potrafi określać ryzyko dysleksji oraz dysleksję, w tym przeprowadzać jej diagnozę i terapię.
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę uzupełniania specjalistycznej wiedzy i rozwijania umiejętności z zakresu pomocy dzieciom z zaburzeniami dyslektycznymi. Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej oraz do autorefleksji nad rozwojem zawodowym.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: wykład, laboratoria Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykład + laboratoria) – 30 + 15, przygotowanie się do zajęć - 35 godzin, |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: wykład, laboratoria Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykład + laboratoria) – 30 + 15, przygotowanie się do zajęć - 35 godzin, |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: