Dysfagia PC-5S-DYF
- Fizjologia połykania.
- Definicja i rodzaje dysfagii.
- Przyczyny dysfagii.
- Zaburzenia połykania o podłożu neurogennym.
- Przedstawienie alternatywnych metod karmienia.
- Konsekwencje dysfagii.
- Postępowanie diagnostyczne w dysfagii.
- Anatomia i fizjologia głowy i szyi w badaniach endoskopowych gardła i krtani oraz w badaniach radiologicznych. Różnice w obrazowaniu.
- Wstęp do badań instrumentalnych. Badanie endoskopowe połykania (FEES).
- Wstęp do badań instrumentalnych. Badanie wideofluoroskopowe połykania (VFSS).
- Studium przypadku pacjenta z dysfagią ustno-gardłową. Procedura postępowania.
- Metody rehabilitacji pacjentów z zaburzeniami połykania.
W cyklu 2023Z:
Wykład: Ćwiczenia/Warsztaty: |
W cyklu 2024Z:
Wykład: Ćwiczenia/Warsztaty: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada wiedzę o budowie i fizjologii narządu żucia, gardła i krtani niezbędną w ocenie i terapii dysfagii.
Zna i rozumie podstawy foniatrii
Zna podstawową terminologię z zakresu dysfagii.
Zna i rozumie medyczne podstawy logopedii
Posiada wiedzę na temat przyczyn zaburzeń połykania.
Posiada podstawową wiedzę na temat metod diagnozowania oraz rehabilitacji dysfagii.
Zna i rozumie zasady diagnostyki logopedycznej czynności prymarnych i odruchów orofacjalnych oraz postępowania rehabilitacyjnego w zaburzeniach połykania.
Umiejętności
Poddaje trafnej analizie objawy zaburzeń przyjmowania pokarmów i płynów.
Potrafi analizować i stosować diagnostykę logopedyczną czynności prymarnych i odruchów orofacjalnych.
Potrafi trafnie dobrać techniki usprawniające przyjmowanie pokarmów i płynów, uwzględniając możliwości i potrzeby pacjenta.
Potrafi planować i realizować postępowanie rehabilitacyjne w zaburzeniach połykania.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na potrzeby osób z dysfagią.
Jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy.
Jest świadomy konieczności doskonalenia umiejętności zawodowych dotyczących terapii osób z dysfagią.
Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.
Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Chmielewska, J., Jamróz, B., Gibiński, K., Sielska-Badurek, E., Milewska, M., Niemczyk, K. (2017). Badanie wideofluoroskopowe – procedura badania z oceną kwestionariuszową, 6(1), 12-20. Czernuszenko, A. (2016). Postępowanie w dysfagii neurogennej, 15(2), 68-74. Jamróz, B., Sielska-Badurek, Niemczyk, K. (2015). Zastosowanie endoskopu giętkiego w diagnostyce zaburzeń połykania, 4(2), 1-5. |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Poleca się również korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: Chmielewska, J., Jamróz, B., Gibiński, K., Sielska-Badurek, E., Milewska, M., Niemczyk, K. (2017). Badanie wideofluoroskopowe – procedura badania z oceną kwestionariuszową, 6(1), 12-20. Czernuszenko, A. (2016). Postępowanie w dysfagii neurogennej, 15(2), 68-74. Jamróz, B., Sielska-Badurek, Niemczyk, K. (2015). Zastosowanie endoskopu giętkiego w diagnostyce zaburzeń połykania, 4(2), 1-5. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: