Diagnoza ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki (szkoła i poradnia) PC-5S-DUM
- Kryteria diagnostyczne specyficznych trudności w uczeniu się matematyki według ICD-10 oraz DSM-V.
- Diagnoza dziecięcego liczenia, operacyjnego rozumowania, klasyfikacja, orientacja przestrzenna.
- Założenia metodologiczne diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się matematyki (szkoła/poradnia).
- Wywiad jako element diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się matematyki.
- Omówienie wybranych narzędzi stosowanych w pedagogicznym postępowaniu diagnostycznym trudności w uczeniu się matematyki prowadzonym na terenie szkoły.
- Diagnoza specyficznych zaburzeń umiejętności arytmetycznych (SZUA) za pomocą wystandaryzowanych i niewystandaryzowanych narzędziach diagnostycznych na terenie poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Przebieg działań post-diagnostycznych.
W cyklu 2022L:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH: |
W cyklu 2022Ln:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH: |
W cyklu 2023L:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH: |
W cyklu 2023Ln:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH: |
W cyklu 2024L:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH: |
W cyklu 2024Ln:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna specjalistyczną terminologię dotyczącą przebiegu pedagogicznego postępowania diagnostycznego wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w liczeniu w praktyce szkolnej.
Zna specjalistyczną (w tym prawną) terminologię dotyczącą przebiegu pedagogicznego procesu diagnostycznego wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w liczeniu w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Zna metody i narzędzia diagnostyczne stosowane w pedagogicznym postępowaniu diagnostycznym trudności w uczeniu się matematyki w szkole oraz rozumie zasadność ich wyboru.
Zna metody i wybrane narzędzia diagnostyczne stosowane w procesie diagnostycznym specyficznych trudności w uczeniu się w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz rozumie zasadność ich wyboru.
Zna zasady prowadzenia dokumentacji diagnostycznej ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.
Umiejętności
potrafi różnicować zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się oraz prezentować obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu specyficznych zaburzeń arytmetycznych w celu analizy złożonych problemów diagnostycznych oraz wytycza kierunki diagnozy.
Łączy zdiagnozowane u ucznia dysfunkcje z trudnościami w uczeniu się oraz wyjaśnia występujące zależności.
Potrafi zaplanować pedagogiczne postępowanie diagnostyczne w szkole wobec ucznia z trudnościami w uczeniu się matematyki.
Potrafi przeprowadzić diagnozę ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczniu się matematyki wykorzystując wybrane narzędzia.
Opracowuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski do działań terapeutycznych.
Potrafi analizować ii interpretować prawne aspekty diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się.
tworzyć dokumentację diagnostyczną ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Kompetencje społeczne
Wykazuje się refleksyjnością i odpowiedzialnością w planowaniu działań diagnostycznych wobec dziecka/ucznia.
Wykazuje gotowość świadomego podejmowania działań nad wzbogacaniem swojego warsztatu diagnostycznego o nowe procedury badawcze.
Literatura
W cyklu 2022L:
OBOWIĄZKOWA: 1. Oszwa U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Impuls. |
W cyklu 2022Ln:
OBOWIĄZKOWA: UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Oszwa U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Impuls. |
W cyklu 2023L:
OBOWIĄZKOWA: UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Oszwa U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Impuls. |
W cyklu 2023Ln:
OBOWIĄZKOWA: 1. Oszwa U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Impuls. |
W cyklu 2024L:
OBOWIĄZKOWA: 1. Oszwa U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Impuls. |
W cyklu 2024Ln:
OBOWIĄZKOWA: 1. Oszwa U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Impuls. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Godziny kontaktowe np. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2022Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Godziny kontaktowe np. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2023L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Godziny kontaktowe np. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2023Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Godziny kontaktowe np. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2024L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Godziny kontaktowe np. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2024Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Godziny kontaktowe np. Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: