Diagnoza ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania (szkoła i poradnia) PC-5S-DUC
- Kryteria diagnostyczne specyficznych trudności w uczeniu się według ICD-10 oraz DSM-V.
- Wyznaczanie kierunków działań diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się.
- Etapy diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania.
- Wywiad jako element diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się.
- Diagnoza dysleksji rozwojowej – metod, technik i narzędzi badawczych (wywiad z rodzicami/opiekunami dziecka pod kątem występowania symptomów specyficznych trudności w uczeniu się, obserwacja dziecka podczas przeprowadzania diagnozy, analiza wytworów dziecka pod kątem występowania błędów charakterystycznych dla zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych, wykorzystywane w diagnozie specyficznych trudności w uczeniu się oraz ich przyczyn próby zawarte w standaryzowanych i niestandaryzowanych narzędziach do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się).
- Omówienie wybranych narzędzi stosowanych w pedagogicznym postępowaniu diagnostycznym trudności w czytaniu i pisaniu prowadzonym na terenie szkoły.
- Omówienie stosowanych w praktyce poradni narzędzi do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się.
- Przebieg działań post-diagnostycznych.
W cyklu 2022Z:
- Kryteria diagnostyczne specyficznych trudności w uczeniu się według ICD-10 oraz DSM-V. - Wyznaczanie kierunków działań diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Etapy diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. - Wywiad jako element diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Diagnoza dysleksji rozwojowej – metod, technik i narzędzi badawczych (wywiad z rodzicami/opiekunami dziecka pod kątem występowania symptomów specyficznych trudności w uczeniu się, obserwacja dziecka podczas przeprowadzania diagnozy, analiza wytworów dziecka pod kątem występowania błędów charakterystycznych dla zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych, wykorzystywane w diagnozie specyficznych trudności w uczeniu się oraz ich przyczyn próby zawarte w standaryzowanych i niestandaryzowanych narzędziach do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się). - Omówienie wybranych narzędzi stosowanych w pedagogicznym postępowaniu diagnostycznym trudności w czytaniu i pisaniu prowadzonym na terenie szkoły. - Omówienie wybranych narzędzi do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się stosowanych podczas diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej. - Przebieg działań post-diagnostycznych. |
W cyklu 2022Zn:
- Kryteria diagnostyczne specyficznych trudności w uczeniu się według ICD oraz DSM. |
W cyklu 2023Z:
- Kryteria diagnostyczne specyficznych trudności w uczeniu się według ICD-10 oraz DSM-V. - Wyznaczanie kierunków działań diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Etapy diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. - Wywiad jako element diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Diagnoza dysleksji rozwojowej – metody, techniki i narzędzia badawczych (wywiad z rodzicami/opiekunami dziecka pod kątem występowania symptomów specyficznych trudności w uczeniu się, obserwacja dziecka podczas przeprowadzania diagnozy, analiza wytworów dziecka pod kątem występowania błędów charakterystycznych dla zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych, wykorzystywane w diagnozie specyficznych trudności w uczeniu się oraz ich przyczyn próby zawarte w standaryzowanych i niestandaryzowanych narzędziach do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się). - Omówienie wybranych narzędzi stosowanych w pedagogicznym postępowaniu diagnostycznym trudności w czytaniu i pisaniu prowadzonym na terenie szkoły. - Omówienie wybranych narzędzi do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się stosowanych podczas diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej. - Przebieg działań post-diagnostycznych. |
W cyklu 2024Z:
- Kryteria diagnostyczne specyficznych trudności w uczeniu się według ICD-10 oraz DSM-V. - Wyznaczanie kierunków działań diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Etapy diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. - Wywiad jako element diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Diagnoza dysleksji rozwojowej – metody, techniki i narzędzia badawczych (wywiad z rodzicami/opiekunami dziecka pod kątem występowania symptomów specyficznych trudności w uczeniu się, obserwacja dziecka podczas przeprowadzania diagnozy, analiza wytworów dziecka pod kątem występowania błędów charakterystycznych dla zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych, wykorzystywane w diagnozie specyficznych trudności w uczeniu się oraz ich przyczyn próby zawarte w standaryzowanych i niestandaryzowanych narzędziach do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się). - Omówienie wybranych narzędzi stosowanych w pedagogicznym postępowaniu diagnostycznym trudności w czytaniu i pisaniu prowadzonym na terenie szkoły. - Omówienie wybranych narzędzi do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się stosowanych podczas diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej. - Przebieg działań post-diagnostycznych. |
W cyklu 2024Zn:
- Kryteria diagnostyczne specyficznych trudności w uczeniu się według ICD-10 oraz DSM-V. - Wyznaczanie kierunków działań diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Etapy diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. - Wywiad jako element diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Diagnoza dysleksji rozwojowej – metody, techniki i narzędzia badawczych (wywiad z rodzicami/opiekunami dziecka pod kątem występowania symptomów specyficznych trudności w uczeniu się, obserwacja dziecka podczas przeprowadzania diagnozy, analiza wytworów dziecka pod kątem występowania błędów charakterystycznych dla zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych, wykorzystywane w diagnozie specyficznych trudności w uczeniu się oraz ich przyczyn próby zawarte w standaryzowanych i niestandaryzowanych narzędziach do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się). - Omówienie wybranych narzędzi stosowanych w pedagogicznym postępowaniu diagnostycznym trudności w czytaniu i pisaniu prowadzonym na terenie szkoły. - Omówienie wybranych narzędzi do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się stosowanych podczas diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej. - Przebieg działań post-diagnostycznych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna specjalistyczną terminologię dotyczącą przebiegu pedagogicznego postępowania diagnostycznego wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania, pisania wykorzystywaną w szkole.
Zna specjalistyczną terminologię (w tym prawną) dotyczącą przebiegu pedagogicznego procesu diagnostycznego uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu wykorzystywaną w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Zna metody, techniki i wybrane narzędzia diagnostyczne stosowane w pedagogicznym postępowaniu diagnostycznym trudności w uczeniu się czytania i pisania w szkole oraz rozumie zasadność ich wyboru.
Zna metody, techniki i wybrane narzędzia diagnostyczne stosowane w procesie diagnostycznym specyficznych trudności w uczeniu się w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz rozumie zasadność ich wyboru.
Zna zasady prowadzenia dokumentacji diagnostycznej ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Umiejętności
Potrafi różnicować zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się oraz prezentować obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu specyficznych trudności w czytaniu, pisaniu w celu analizy złożonych problemów diagnostycznych oraz wytycza kierunki diagnozy.
Łączy zdiagnozowane u ucznia dysfunkcje z trudnościami w uczeniu się oraz wyjaśnia występujące zależności.
Potrafi zaplanować pedagogiczne postępowanie diagnostyczne w szkole wobec ucznia z trudnościami w czytaniu, pisaniu
Potrafi przeprowadzić diagnozę ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczniu się wykorzystując wybrane narzędzia.
Opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski do działań terapeutycznych.
Potrafi analizować ii interpretować prawne aspekty diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się.
tworzyć dokumentację diagnostyczną ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Kompetencje społeczne
Wykazuje się refleksyjnością i odpowiedzialnością w planowaniu działań diagnostycznych wobec dziecka/ucznia.
Wykazuje gotowość świadomego podejmowania działań nad wzbogacaniem swojego warsztatu diagnostycznego o nowe procedury badawcze.
Literatura
W cyklu 2022Z:
OBOWIĄZKOWA: UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2022Zn:
OBOWIĄZKOWA: UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2023Z:
OBOWIĄZKOWA: UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2024Z:
OBOWIĄZKOWA: UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2024Zn:
OBOWIĄZKOWA: UZUPEŁNIAJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: