Działania profilaktyczne w terapii pedagogicznej PC-5S-DTE
TREŚCI PROGRAMOWE
- Idea i poziomy działań profilaktycznych dotyczących specyficznych trudności w uczeniu się.
- Cele oraz założenia modelowego systemu profilaktyki i pomocy uczniom z dysleksją.
- Tworzenie zasad „dobrych praktyk” w profilaktyce dysleksji w pracy terapeuty, nauczyciela, rodzica.
- Proces kształtowania się gotowości szkolnej.
- Stymulacja rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym do podjęcia nauki czytania, pisania i liczenia (cel, zakres, metody, formy, zadania).
- Ćwiczenia profilaktyczno-terapeutyczne dla dziecka 5–6 letniego wspomagające osiąganie gotowości szkolnej.
- Działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się na terenie przedszkola: masażyki, ćwiczenia relaksacyjne, ćwiczenia oczu przed czytaniem, program stymulacji zmysłowej.
- Projektowanie działań podnoszące społeczną świadomość specyficznych trudności w uczeniu się.
- Samodzielne tworzenie projektu „Dnia świadomości dysleksji” w wybranej placówce edukacyjnej.
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE Idea działań profilaktycznych dotyczących specyficznych trudności w uczeniu się. |
W cyklu 2022Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE Idea działań profilaktycznych dotyczących specyficznych trudności w uczeniu się. |
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE Idea działań profilaktycznych dotyczących specyficznych trudności w uczeniu się. |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE Idea działań profilaktycznych dotyczących specyficznych trudności w uczeniu się. |
W cyklu 2024Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE Idea działań profilaktycznych dotyczących specyficznych trudności w uczeniu się. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie potrzeby dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się wchodzące w zakres oddziaływań profilaktycznych.
Zna idee, cele i założenia działań profilaktycznych podejmowanych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.
Zna sposoby oddziaływań profilaktycznych zapobiegających trudnościom w uczeniu się.
Posiada wiedzę o procesie kształtowania się dojrzałości szkolnej.
Umiejętności
Posiada umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych i interpretowania ich z punktu widzenia profilaktyki specyficznych trudności w uczeniu się.
Analizuje procesy i zjawiska związane z kształtowaniem się dojrzałości szkolnej w kontekście podejmowania działań profilaktycznych.
Projektuje działania kształtujące dyskurs społeczny i podnoszące świadomość społeczną na temat specyficznych trudności w uczeniu się.
Potrafi analizować postępowanie wspierające wobec ucznia z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się na terenie przedszkola, szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia obejmujące działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się w placówce edukacyjnej.
Kompetencje społeczne
Podejmuje trud i wykazuje się wytrwałością w realizacji zespołowych zadań wynikających z tworzenia projektu w ramach szerzenia świadomości o specyficznych trudnościach w uczeniu się.
Inspiruje i organizuje działania profilaktyczne oraz działania podnoszące świadomość społeczną na temat specyficznych trudności w uczeniu się.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: