Diagnoza osób społecznie nieprzystosowanych PC-5S-DSN
- Metodologia procesu diagnostycznego.
- Uwarunkowania procesu diagnostycznego.
- Praktyczne i interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu.
- Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej.
- Diagnoza warunków oddziaływań resocjalizacyjnych i weryfikacja ich skuteczności.
- Etyczna postawa pedagoga w praktyce diagnostycznej.
- Podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w procesie resocjalizacji.
- Wybrane narzędzia do diagnozy: nieprzystosowania społecznego, sytuacji rodzinnej, sytuacji szkolnej dziecka, indywidualnych cech jednostki (empatia, asertywność, skłonność do agresji itp.), narzędzia wykorzystywane w praktyce penitencjarnej.
- Modele diagnostyczne; diagnoza źródeł nieprzystosowania społecznego; diagnoza osób zagrożonych nieprzystosowaniem i nieprzystosowanych społecznie.
W cyklu 2021L:
- Metodologia procesu diagnostycznego. |
W cyklu 2022L:
WYKŁAD: ĆWICZENIA: |
W cyklu 2023L:
WYKŁAD: ĆWICZENIA: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie pojęcie diagnozy psychopedagogicznej w resocjalizacji, zna rozbudowane metody diagnozowania psychopedagogicznego wykorzystywane w resocjalizacji, opisuje wybrane modele diagnostyczne, w tym modele diagnozowania źródeł nieprzystosowania społecznego, rozróżnia sposoby diagnozowania deficytów i potencjałów osoby nieprzystosowanej społecznie
Zna i rozumie założenia metodologiczne projektowanych i prowadzonych badań w pedagogice resocjalizacyjnej.
Zna zasady i normy etyczne związane z pracą diagnostyczną.
Umiejętności
Potrafi prezentować i analizować wybrane modele diagnostyczne stosowane w resocjalizacji.
Potrafi analizować złożone zjawiska, problemy społeczne i sytuacje wychowawcze, stosować diagnozę psychopedagogiczną w oddziaływaniach resocjalizacyjnych, analizować deficyty i potencjał wychowanka; stosować diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego; stosować diagnozę osób zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym.
Potrafi zaplanować proces diagnostyczny, postawić pytania badawcze, dobrać odpowiednie metody i techniki, przygotować narzędzia badawcze, opracować wyniki oraz na ich podstawie zaplanować dalsze oddziaływania.
Potrafi współpracować z innymi specjalistami i uczestnikami procesu resocjalizacyjnego.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych oraz innych specjalistów.
Przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki.
Literatura
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, praca z książką, prezentacja, metoda problemowa Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS: 3 Link do zespołu na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3apiKbiFVvBuY5IV1sCLjzBamV--Rt10V77cSU91cJ2N41%40thread.tacv2/conversations?groupId=091bbb36-0cf1-4119-868e-b50c2a60cbf0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS: 3 |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS: 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: