Diagnoza funkcjonalna sprawności percepcyjno-motorycznych i poznawczych dziecka małego oraz w wieku przedszkolnym PC-5S-DFM
- Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Pojęcie, cele i cechy diagnozy funkcjonalnej. Zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej -arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne.
- Wybrane metody oceny małego dziecka.
- Konstruowanie arkusza do wieloprofilowej oceny, opracowanie serii zadań diagnostycznych.
- Skrining rozwojowy małego dziecka.
W cyklu 2022Z:
1. Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres. 2. Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza. 3. Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa. 4. Ocena funkcjonalna- Profil funkcjonalny - klasyfikacja ICF 5. Wieloprofilowa ocena funkcjonalna - sprawności motorycznych i manipulacyjnych - funkcji sensorycznych, w tym preferencji sensorycznych, postrzegania wzrokowo-słuchowego -zdobywania wiedzy i posługiwania się nią - kompetencji emocjonalno-społecznych 6. Zasady konstruowania arkusza kompetencji dziecka w wieku 0- 6 lat skiring rozwojowy |
W cyklu 2023Z:
1. Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres. 2. Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza. 3. Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa. 4. Ocena funkcjonalna- Profil funkcjonalny - klasyfikacja ICF 5. Wieloprofilowa ocena funkcjonalna - sprawności motorycznych i manipulacyjnych - funkcji sensorycznych, w tym preferencji sensorycznych, postrzegania wzrokowo-słuchowego -zdobywania wiedzy i posługiwania się nią - kompetencji emocjonalno-społecznych 6. Zasady konstruowania arkusza kompetencji dziecka w wieku 0- 6 lat skiring rozwojowy |
W cyklu 2023Zn:
1. Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres. 2. Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza. 3. Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa. 4. Ocena funkcjonalna- Profil funkcjonalny - klasyfikacja ICF 5. Wieloprofilowa ocena funkcjonalna - sprawności motorycznych i manipulacyjnych - funkcji sensorycznych, w tym preferencji sensorycznych, postrzegania wzrokowo-słuchowego -zdobywania wiedzy i posługiwania się nią - kompetencji emocjonalno-społecznych 6. Zasady konstruowania arkusza kompetencji dziecka w wieku 0- 6 lat skiring rozwojowy |
W cyklu 2024Z:
1. Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres. 2. Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza. 3. Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), rozmowa. 4. Ocena funkcjonalna- Profil funkcjonalny - klasyfikacja ICF 5. Wieloprofilowa ocena funkcjonalna - sprawności motorycznych i manipulacyjnych - funkcji sensorycznych, w tym preferencji sensorycznych, postrzegania wzrokowo-słuchowego -zdobywania wiedzy i posługiwania się nią - kompetencji emocjonalno-społecznych 6. Zasady konstruowania arkusza kompetencji dziecka w wieku 0- 6 lat skiring rozwojowy |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie diagnozę funkcjonalną we wczesnym wspomaganiu rozwoju; wielospecjalistyczną ocenę rozwoju dziecka i sfery jego najbliższego rozwoju. Zna podstawowe koncepcje dotyczące wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka małego w wieku 0-7 lat.
Zna prawidłowy przebiegu procesu diagnostycznego ze szczególnym uwzględnieniem roli wieloprofilowej, kompleksowej diagnozy pozytywnej.
Zna narzędzia diagnostyczne do badania kompetencji percepcyjno-motorycznych, umysłowych.
Zna zasady konstruowania narzędzi do oceny funkcjonalnej (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne).
Posiada wiedzę z zakresu wybranych metody i technik oceny małego dziecka.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zachowań małego dziecka, potrafi określić fazy rozwoju.
Potrafi scharakteryzować wybrane narzędzia diagnostyczne uwzględniając wiek rozwojowy, zespół zaburzeń klinicznych, zakres i stopień niepełnosprawności.
Potrafi planować, przeprowadzać i analizować diagnozę funkcjonalną we wczesnym wspomaganiu rozwoju; planować, realizować i interpretować wielospecjalistyczną ocenę rozwoju dziecka i sfery jego najbliższego rozwoju.
Umie zinterpretować dane z orzeczeń i opinii, i na ich podstawie dobrać odpowiednie techniki, narzędzia, próby badawcze w celu opracowania kompleksowej oceny funkcjonowania dziecka z wraz z wytycznymi do planu usprawniania.
Potrafi opracować arkusz danych diagnostycznych do obserwacji i badania małego dziecka.
Potrafi samodzielnie dokonać obserwacji rozwoju dziecka oraz dokonać oceny funkcjonalnej.
Potrafi komunikować się ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych, przy pomocy różnych technik i kanałów komunikacyjnych; czynnie uczestniczyć w debatach dotyczących złożonych zagadnień związanych z pedagogiką specjalną, precyzyjnie prezentować własne opinie i stanowiska, wątpliwości i sugestie, dokonywać oceny innych stanowisk.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Jest gotów do współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka.
Jest gotów do okazywania empatii dzieciom potrzebującym wsparcia i pomocy; Jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec dziecka i jego rodziny.
Jest gotów do odpowiedzialnego i refleksyjnego przeprowadzania czynności składających się na funkcjonalną ocenę funkcjonalną małego dziecka i jest świadomy jej znaczenia dla procesu terapeutycznego.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Model INSITE Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2 Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999 Model INSITE Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2 Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999 Brauner (1998) Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym . WSiP, Warszawa Gruszczyk – Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP, Warszawa 1994 Kruk-Lasocka J.: Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław 1999 Maurer A.: Dzieci z zespołem Williamsa. Schopler E. (i wpół.): Profil psychoedukacyjny.SPOA, Gdańsk 1995 Kiellin J, Klimek-Markowicz K. (2013): Krok po Kroku.GWP Sopot Zazzo R.: Metody psychologicznego badania dziecka, Warszawa 1974 |
W cyklu 2023Z:
Model INSITE Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2 Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999 Model INSITE Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2 Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999 Brauner (1998) Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym . WSiP, Warszawa Gruszczyk – Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP, Warszawa 1994 Kruk-Lasocka J.: Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław 1999 Maurer A.: Dzieci z zespołem Williamsa. Schopler E. (i wpół.): Profil psychoedukacyjny.SPOA, Gdańsk 1995 Kiellin J, Klimek-Markowicz K. (2013): Krok po Kroku.GWP Sopot Zazzo R.: Metody psychologicznego badania dziecka, Warszawa 1974 |
W cyklu 2023Zn:
Model INSITE Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2 Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999 Model INSITE Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2 Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999 Brauner (1998) Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym . WSiP, Warszawa Gruszczyk – Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP, Warszawa 1994 Kruk-Lasocka J.: Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław 1999 Maurer A.: Dzieci z zespołem Williamsa. Schopler E. (i wpół.): Profil psychoedukacyjny.SPOA, Gdańsk 1995 Kiellin J, Klimek-Markowicz K. (2013): Krok po Kroku.GWP Sopot Zazzo R.: Metody psychologicznego badania dziecka, Warszawa 1974 |
W cyklu 2024Z:
Model INSITE Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2 Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999 Model INSITE Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2 Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999 Brauner (1998) Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym . WSiP, Warszawa Gruszczyk – Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP, Warszawa 1994 Kruk-Lasocka J.: Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław 1999 Maurer A.: Dzieci z zespołem Williamsa. Schopler E. (i wpół.): Profil psychoedukacyjny.SPOA, Gdańsk 1995 Kiellin J, Klimek-Markowicz K. (2013): Krok po Kroku.GWP Sopot Zazzo R.: Metody psychologicznego badania dziecka, Warszawa 1974 |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 45 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15 liczba godzin przygotowania się do zaliczenia - 15 Liczba punktów ETCS - 4.00 |
W cyklu 2023Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 45 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15 liczba godzin przygotowania się do zaliczenia - 15 Liczba punktów ETCS - 4.00 |
W cyklu 2023Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 30 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 30 liczba godzin przygotowania się do zaliczenia - 15 Liczba punktów ETCS - 4.00 |
W cyklu 2024Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 45 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15 liczba godzin przygotowania się do zaliczenia - 15 Liczba punktów ETCS - 4.00 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: