Diagnoza funkcjonalna rozwoju emocjonalnego, społecznego i komunikacji dziecka małego oraz w wieku przedszkolnym PC-5S-DFK
- Zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej w zakresie komunikacji, przystosowania społecznego (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne).
- Sygnały ostrzegawcze w rozwoju społeczno-emocjonalnym i komunikacyjnym.
- Wybrane metody oceny kompetencji społeczno-emocjonalnych i komunikacyjnych.
- Konstruowanie arkusza do wieloprofilowej oceny, opracowanie serii zadań diagnostycznych.
W cyklu 2022L:
1.Zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej w zakresie komunikacji, przystosowania społecznego (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne). |
W cyklu 2023L:
1.Zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej w zakresie komunikacji, przystosowania społecznego (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne). |
W cyklu 2023Ln:
1.Zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej w zakresie komunikacji, przystosowania społecznego (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne). |
W cyklu 2024L:
1.Zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej w zakresie komunikacji, przystosowania społecznego (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie diagnozę funkcjonalną we wczesnym wspomaganiu rozwoju; wielospecjalistyczną ocenę rozwoju dziecka i sfery jego najbliższego rozwoju.
Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę z zakresu psychologicznych i społecznych teorii rozwoju społecznego dziecka oraz rozumie ich uwarunkowania w procesie wspomagania rozwoju.
Zna fazy rozwojowe małego dziecka w zakresie rozwoju komunikacji i rozwoju społecznego.
Zna narzędzia diagnostyczne do badania kompetencji umysłowych i społecznych.
Zna zasady konstruowania narzędzi do oceny funkcjonalnej (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne).
Posiada wiedzę z zakresu wybranych metody i technik oceny rozwoju społecznego i emocjonalnego małego dziecka.
Umiejętności
Potrafi planować, przeprowadzać i analizować diagnozę funkcjonalną we wczesnym wspomaganiu rozwoju; planować, realizować i interpretować wielospecjalistyczną ocenę rozwoju dziecka i sfery jego najbliższego rozwoju.
Potrafi określić czynniki warunkujące rozwój społeczno-emocjonalny dziecka na podstawie znajomości koncepcji rozwoju człowieka.
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zachowań małego dziecka, potrafi określić fazy rozwoju.
Potrafi scharakteryzować wybrane narzędzia diagnostyczne uwzględniając wiek rozwojowy, zespół zaburzeń klinicznych, zakres i stopień niepełnosprawności.
Umie zinterpretować dane z orzeczeń i opinii, i na ich podstawie dobrać odpowiednie techniki, narzędzia, próby badawcze w celu opracowania kompleksowej oceny funkcjonowania dziecka z wraz z wytycznymi do planu usprawniania.
Potrafi opracować arkusz danych diagnostycznych do obserwacji i badania małego dziecka.
Potrafi samodzielnie dokonać obserwacji rozwoju dziecka oraz dokonać oceny funkcjonalnej.
Komunikować się ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych, przy pomocy różnych technik i kanałów komunikacyjnych; czynnie uczestniczyć w debatach dotyczących złożonych zagadnień związanych z pedagogiką specjalną, precyzyjnie prezentować własne opinie i stanowiska, wątpliwości i sugestie, dokonywać oceny innych stanowisk.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Jest gotów do współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka.
Jest gotów do okazywania empatii dzieciom potrzebującym wsparcia i pomocy, jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec dziecka i jego rodziny.
Jest gotów do odpowiedzialnego i refleksyjnego przeprowadzania czynności składających się na funkcjonalną ocenę funkcjonalną małego dziecka i jest świadomy jej znaczenia dla procesu terapeutycznego.
Literatura
W cyklu 2022L:
Brazelton T. Rozój dziecka 0-3 |
W cyklu 2023L:
Brazelton T. Rozój dziecka 0-3 |
W cyklu 2023Ln:
Brazelton T. Rozój dziecka 0-3 |
W cyklu 2024L:
Brazelton T. Rozój dziecka 0-3 |
Uwagi
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy UMIEJĘTNOŚCI: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych ćwiczenia - 30 |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy UMIEJĘTNOŚCI: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych ćwiczenia - 30 |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy UMIEJĘTNOŚCI: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych ćwiczenia - 30 |
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy UMIEJĘTNOŚCI: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych ćwiczenia - 30 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: