Diagnoza funkcjonalna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu PC-5S-DFA
TREŚCI PROGRAMOWE
- Prezentacja narzędzia diagnozy specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu stosowanego w wybranych obszarach funkcjonowania: komunikacja i kontakty międzyludzkie, procesy myślowe i przyswajanie informacji, zachowanie i rozwój społeczny, rozwój zmysłów i/lub rozwój fizyczny (m.in. arkusze obserwacji; VB-MAPP – Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii; Profil Psychoedukacyjny PEP–R; Profil Psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP); KORP - Karta Oceny Rozwoju Psychoruchowego Dziecka; LUM – Lista Umiejętności Ucznia; Kwestionariusz do Oceny Funkcjonalnej Zachowań Niepożądanych. J. Kozłowski; wybrane formularze i listy kontrolne (badania przesiewowe dla nauczycieli) pod kątem zaburzeń sensorycznych u dziecka – J. Koomar, C. Kranovitz i in.).
- Wybór narzędzi diagnostycznych z uwzględnieniem poziomu rozwoju intelektualnego uczniów oraz współwystępujących zaburzeń rozwojowych. Przygotowanie do wywiadu z rodzicami, nauczycielami i specjalistami pracującymi z uczniem, opracowanie wskazań do analizy dokumentów.
- Diagnoza funkcjonalna uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: analiza informacji uzyskanych w wywiadach z rodzicami, terapeutami, nauczycielami; analiza dokumentacji dziecka/ucznia oraz diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w poszczególnych obszarach funkcjonowania warunkujących ich specjalne potrzeby edukacyjne: komunikacja i kontakty międzyludzkie, procesy myślowe i przyswajanie informacji, zachowanie i rozwój społeczny, rozwój zmysłów i/lub rozwój fizyczny – studium indywidualnego przypadku.
- Diagnoza psychopedagogiczna uczniów z ASD ─ profile funkcjonalne. Określenie mocnych i słabych stron funkcjonowania ucznia - interpretacja wyników diagnozy służąca określeniu specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Wyznaczenie kierunków pracy edukacyjno–terapeutycznej – przygotowanie teczki diagnostycznej.
W cyklu 2022Z:
1. Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia – ustalenie terminologiczne. Kompleksowy i całościowy charakter diagnozy. Analiza dokumentacji ucznia. Obserwacja jako metoda zbierania informacji o uczniu. Wywiad z rodzicami ucznia i specjalistami. Rozpoznawanie specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia z autyzmem. 2. Narzędzia diagnozy funkcjonalnej ucznia z autyzmem: Diagnoza funkcjonalna dzieci z autyzmem – Profil Psychoedukacyjny PEP–R, PEP-3-PL. Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju: zastosowanie; Skala Rozwoju, Skala Zachowań, analiza i interpretacja testu, sprawozdanie. Profil Psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP) - Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwojowymi: opis i zastosowanie, skale bezpośredniej obserwacji, Skala Domowa, Skala Szkoła/Dom, Skala Szkoła/Praca; ocenianie wyników i ich interpretacja, tworzenie sprawozdania. Skala umiejętności społecznych Gunzburga PAC (adaptacja polska: T. Witkowski). Skala Oceny Zachowań Autystycznych. J. Błeszyński. Arkusze obserwacji; VB-MAPP – Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii. Autorskie arkusze obserwacji ucznia z autyzmem: kompetencje społeczne (nawiązywanie relacji z otoczeniem, zabawa), kompetencje komunikacyjne (mowa, zasób słownictwa, komunikacja niewerbalna), samodzielność, czynności poznawcze (percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa, pamięć, uwaga, myślenie), mała motoryka, duża motoryka, trudności w zachowaniu, zaburzenia sensoryczne. Analiza autorskich arkuszy obserwacji ucznia z autyzmem. |
W cyklu 2023Z:
1. Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia – ustalenie terminologiczne. Kompleksowy i całościowy charakter diagnozy. Analiza dokumentacji ucznia. Obserwacja jako metoda zbierania informacji o uczniu. Wywiad z rodzicami ucznia i specjalistami. Rozpoznawanie specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia z autyzmem. 2. Narzędzia diagnozy funkcjonalnej ucznia z autyzmem: Diagnoza funkcjonalna dzieci z autyzmem – Profil Psychoedukacyjny PEP–R, PEP-3-PL. Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju: zastosowanie; Skala Rozwoju, Skala Zachowań, analiza i interpretacja testu, sprawozdanie. Profil Psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP) - Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwojowymi: opis i zastosowanie, skale bezpośredniej obserwacji, Skala Domowa, Skala Szkoła/Dom, Skala Szkoła/Praca; ocenianie wyników i ich interpretacja, tworzenie sprawozdania. Skala umiejętności społecznych Gunzburga PAC (adaptacja polska: T. Witkowski). Skala Oceny Zachowań Autystycznych. J. Błeszyński. Arkusze obserwacji; VB-MAPP – Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii. Autorskie arkusze obserwacji ucznia z autyzmem: kompetencje społeczne (nawiązywanie relacji z otoczeniem, zabawa), kompetencje komunikacyjne (mowa, zasób słownictwa, komunikacja niewerbalna), samodzielność, czynności poznawcze (percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa, pamięć, uwaga, myślenie), mała motoryka, duża motoryka, trudności w zachowaniu, zaburzenia sensoryczne. Analiza autorskich arkuszy obserwacji ucznia z autyzmem. |
W cyklu 2024Z:
1. Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia – ustalenie terminologiczne. Kompleksowy i całościowy charakter diagnozy. Analiza dokumentacji ucznia. Obserwacja jako metoda zbierania informacji o uczniu. Wywiad z rodzicami ucznia i specjalistami. Rozpoznawanie specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia z autyzmem. 2. Narzędzia diagnozy funkcjonalnej ucznia z autyzmem: Diagnoza funkcjonalna dzieci z autyzmem – Profil Psychoedukacyjny PEP–R, PEP-3-PL. Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju: zastosowanie; Skala Rozwoju, Skala Zachowań, analiza i interpretacja testu, sprawozdanie. Profil Psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP) - Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwojowymi: opis i zastosowanie, skale bezpośredniej obserwacji, Skala Domowa, Skala Szkoła/Dom, Skala Szkoła/Praca; ocenianie wyników i ich interpretacja, tworzenie sprawozdania. Skala umiejętności społecznych Gunzburga PAC (adaptacja polska: T. Witkowski). Skala Oceny Zachowań Autystycznych. J. Błeszyński. Arkusze obserwacji; VB-MAPP – Ocena osiągania kamieni milowych rozwoju i planowanie terapii. Autorskie arkusze obserwacji ucznia z autyzmem: kompetencje społeczne (nawiązywanie relacji z otoczeniem, zabawa), kompetencje komunikacyjne (mowa, zasób słownictwa, komunikacja niewerbalna), samodzielność, czynności poznawcze (percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa, pamięć, uwaga, myślenie), mała motoryka, duża motoryka, trudności w zachowaniu, zaburzenia sensoryczne. Analiza autorskich arkuszy obserwacji ucznia z autyzmem. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna rozbudowane metody diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Umiejętności
Potrafi dokonywać pogłębionej diagnozy i oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Potrafi pracować w zespole diagnozującym, pełniąc różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z innymi specjalistami w trakcie diagnozy; kierować pracą zespołu, podejmować w nim wiodącą rolę, w tym: planować, organizować i monitorować realizację złożonych zespołowych działań diagnostycznych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną, w tym:
- przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki;
- wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk: GWP. Bobkowicz-Lewartowska, L. (2000). Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. Schopler, E.(1995). Profil Psychoedukacyjny PEP–R . Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju. Gdańsk: SPOA. Mesibov, G., Schopler, E. (2002). Profil Psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP) - Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Warszawa. |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk: GWP. Bobkowicz-Lewartowska, L. (2000). Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. Schopler, E.(1995). Profil Psychoedukacyjny PEP–R . Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju. Gdańsk: SPOA. Mesibov, G., Schopler, E. (2002). Profil Psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP) - Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Warszawa. |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańsk: GWP. Bobkowicz-Lewartowska, L. (2000). Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. Schopler, E.(1995). Profil Psychoedukacyjny PEP–R . Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju. Gdańsk: SPOA. Mesibov, G., Schopler, E. (2002). Profil Psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP) - Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Warszawa. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: ćwiczenia praktyczne, studium przypadku Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (ćwiczenia, warsztaty) - 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10h Przygotowanie pracy zaliczeniowej – 10h ----------------------------------------------------------------------------------------------- Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: ćwiczenia praktyczne, studium przypadku Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (ćwiczenia, warsztaty) - 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10h Przygotowanie pracy zaliczeniowej – 10h ----------------------------------------------------------------------------------------------- Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: ćwiczenia praktyczne, studium przypadku Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: