Diagnoza dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się PC-5S-DDT
TREŚCI PROGRAMOWE
- Pojęcie „dziecko z grupy ryzyka specyficznych trudności”, symptomy, skala zjawiska.
- Konstruowanie arkusza wywiadu z rodzicem dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.
- Obserwacja w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się – arkusz obserwacji.
- Przegląd wybranych narzędzi diagnostycznych.
W cyklu 2021L:
Pojęcie „dziecko z grupy ryzyka specyficznych trudności”, |
W cyklu 2022L:
Pojęcie „dziecko z grupy ryzyka specyficznych trudności”, |
W cyklu 2023L:
1. Pojęcie „dziecko z grupy ryzyka specyficznych trudności”, |
W cyklu 2023Ln:
1. Pojęcie „dziecko z grupy ryzyka specyficznych trudności”, |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
W pogłębionym stopniu zna proces rozwoju dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.
Zna specyfikę diagnozy pedagogicznej dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i rozumie jej implikacje praktyczne dla nauki i terapii.
Zna wybrane narzędzia diagnostyczne do diagnozy pedagogicznej przeprowadzanej w przedszkolu wobec dziecka z grupy ryzyka.
Zna zasady prowadzenia dokumentacji diagnostycznej dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.
Umiejętności
Rozpoznaje potrzeby oraz możliwości dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i na tej podstawie umie przeprowadzić diagnozę.
Potrafi wykorzystywać wybrane narzędzia diagnostyczne do diagnozy pedagogicznej przeprowadzanej w przedszkolu.
Potrafi tworzyć dokumentację diagnostyczną dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.
Kompetencje społeczne
Jest gotowy do krytycznej oceny własnych kompetencji w zakresie planowania i realizowania diagnozy oraz terapii dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się.
Literatura
W cyklu 2021L:
Literatura podstawowa: Biała, M. (2008). Przedszkolaki. Co każdy rodzic i nauczyciel wiedzieć powinien. Warszawa : Wydaw. Fraszka Edukacyjna Sp. z o.o. (s. 82-100). Bogdanowicz, M. (2012). Ryzyko specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu: dyskleksji, dysortografii i dysgrafii : skala ryzyka dysleksji wraz z normami dla klas I i II. Gdańsk : Harmonia Universalis, 2012. Bogdanowicz, M., Adryjanek, A., Rożyńska, M. (2014). Uczeń z dysleksją w domu : poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia : Wydawnictwo Pedagogiczne Operon. (s. 11-71). Brejank, W. (2006). Czy twój przedszkolak dojrzał do nauki? Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL. (s. 47-63). Domagała-Zyśk, E. (2015). Wczesne wspieranie rozwoju dzieci ryzyka dysleksji. W: A. Bujnowska, B. Sidor-Piekarska, Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i w praktyce. Lublin : Wydawnictwo KUL. (s. 107-121). Hudson, D. (2019). Specyficzne trudności w uczeniu się : niezbędnik nauczyciela. Gdańsk : Harmonia Universalis. Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN. Rudzińska-Rogoża, A. (2014). (red.) Wspomaganie rozwoju dziecka z ryzyka dysleksji. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls. (s. 11-33). Skarbek, K. Wrońska, I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Wyd. Bliżej przedszkola, Kraków. Szkolak-Stępień, A. (2017). Nauczyciele wczesnej edukacji wobec problemu diagnozowania specyficznych trudności w uczeniu się. Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej. (s. 5-47). Wiatrowska, L. (2013). Pokonywanie trudności w uczeniu się dzieci z dysleksją. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls. (s. 49-111, 150-161). |
W cyklu 2021Ln:
Literatura podstawowa: Biała, M. (2008). Przedszkolaki. Co każdy rodzic i nauczyciel wiedzieć powinien. Warszawa : Wydaw. Fraszka Edukacyjna Sp. z o.o. (s. 82-100). Bogdanowicz, M. (2012). Ryzyko specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu: dyskleksji, dysortografii i dysgrafii : skala ryzyka dysleksji wraz z normami dla klas I i II. Gdańsk : Harmonia Universalis, 2012. Bogdanowicz, M., Adryjanek, A., Rożyńska, M. (2014). Uczeń z dysleksją w domu : poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia : Wydawnictwo Pedagogiczne Operon. (s. 11-71). Brejank, W. (2006). Czy twój przedszkolak dojrzał do nauki? Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL. (s. 47-63). Domagała-Zyśk, E. (2015). Wczesne wspieranie rozwoju dzieci ryzyka dysleksji. W: A. Bujnowska, B. Sidor-Piekarska, Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i w praktyce. Lublin : Wydawnictwo KUL. (s. 107-121). Hudson, D. (2019). Specyficzne trudności w uczeniu się : niezbędnik nauczyciela. Gdańsk : Harmonia Universalis. Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN. Rudzińska-Rogoża, A. (2014). (red.) Wspomaganie rozwoju dziecka z ryzyka dysleksji. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls. (s. 11-33). Szkolak-Stępień, A. (2017). Nauczyciele wczesnej edukacji wobec problemu diagnozowania specyficznych trudności w uczeniu się. Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej. (s. 5-47). Wiatrowska, L. (2013). Pokonywanie trudności w uczeniu się dzieci z dysleksją. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls. (s. 49-111, 150-161). |
W cyklu 2022L:
Literatura podstawowa: Biała, M. (2008). Przedszkolaki. Co każdy rodzic i nauczyciel wiedzieć powinien. Warszawa : Wydaw. Fraszka Edukacyjna Sp. z o.o. (s. 82-100). Bogdanowicz, M. (2012). Ryzyko specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu: dyskleksji, dysortografii i dysgrafii : skala ryzyka dysleksji wraz z normami dla klas I i II. Gdańsk : Harmonia Universalis, 2012. Bogdanowicz, M., Adryjanek, A., Rożyńska, M. (2014). Uczeń z dysleksją w domu : poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia : Wydawnictwo Pedagogiczne Operon. (s. 11-71). Brejank, W. (2006). Czy twój przedszkolak dojrzał do nauki? Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL. (s. 47-63). Domagała-Zyśk, E. (2015). Wczesne wspieranie rozwoju dzieci ryzyka dysleksji. W: A. Bujnowska, B. Sidor-Piekarska, Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i w praktyce. Lublin : Wydawnictwo KUL. (s. 107-121). Hudson, D. (2019). Specyficzne trudności w uczeniu się : niezbędnik nauczyciela. Gdańsk : Harmonia Universalis. Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN. Rudzińska-Rogoża, A. (2014). (red.) Wspomaganie rozwoju dziecka z ryzyka dysleksji. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls. (s. 11-33). Skarbek, K. Wrońska, I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Wyd. Bliżej przedszkola, Kraków. Szkolak-Stępień, A. (2017). Nauczyciele wczesnej edukacji wobec problemu diagnozowania specyficznych trudności w uczeniu się. Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej. (s. 5-47). Wiatrowska, L. (2013). Pokonywanie trudności w uczeniu się dzieci z dysleksją. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls. (s. 49-111, 150-161). |
W cyklu 2023L:
Literatura: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aP_4Xo4wdbrT_qZ148G5HEVai9cgOJ9-hsphHjjGupWI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5cc88c1d-a50f-4b44-a8d0-8d8b7250bc68&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, studium przypadku, projekt, dyskusja. Godziny kontaktowe - 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15h Przygotowanie narzędzi: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji - 10h Przegotowanie się do kolokwium - 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2021Ln:
Link do zespołu w aplikacji MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aeBpiT51zU1PHaQhybd4s-JnY1K7AbTbW3F1t7BBx2IA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=66069bed-b663-4e91-bb6f-df6ad01703ed&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, studium przypadku, projekt, dyskusja. Godziny kontaktowe - 10h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h Przygotowanie narzędzi: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji - 20h Przegotowanie się do kolokwium - 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2022L:
Kod do zespołu w aplikacji MS Teams: Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, studium przypadku, projekt, dyskusja. Godziny kontaktowe - 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15h Przygotowanie narzędzi: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji - 10h Przegotowanie się do kolokwium - 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: