Diagnoza dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania i emocji PC-5S-DDE
- Pojęcie zaburzeń w zachowaniu i emocji, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V.
- Wybrane koncepcje psychologiczne i pedagogiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania i emocji; profil psychopedagogiczny dziecka i adolescenta.
- Typologie zaburzeń w zachowaniu i emocji, portret psychologiczny dziecka i adolescenta z zaburzeniami zachowania i emocji.
- Podstawowe narzędzia diagnostyczne: narzędzia standaryzowane, projektowane: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji dziecka, adolescenta o zaburzonym rozwoju behawioralnym.
W cyklu 2021L:
Pojęcie zaburzeń w zachowaniu i emocji, kryteria diagnostyczne wg ICD-11 oraz DSM-V. - Wybrane koncepcje psychologiczne i pedagogiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania i emocji; profil psychopedagogiczny dziecka i adolescenta. - Typologie zaburzeń w zachowaniu i emocji, portret psychologiczny dziecka i adolescenta z zaburzeniami zachowania i emocji. - Podstawowe narzędzia diagnostyczne: narzędzia standaryzowane, projektowane: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji dziecka, adolescenta o zaburzonym rozwoju behawioralnym. |
W cyklu 2021Ln:
1 – 2. Scharakteryzowanie funkcjonowania dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji w środowisku edukacyjnym, rówieśniczym oraz domowym. Systemowa pomoc niesiona dziecku/ uczniowi z zaburzeniami zachowania i emocji. Omówienie technik pracy z dzieckiem, uczniem z zaburzeniami zachowania i emocji. Analiza zachowań (pierwotnych, wtórnych) dzieci z zaburzeniami zachowania oraz opracowanie możliwych strategii postępowania. 3. Diagnoza objawów. Analiza zachowań, interpretacja potrzeb oraz trudności dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji. 4. Przygotowanie planu terapii w dwóch środowiskach życia dziecka i ucznia. |
W cyklu 2022L:
- Pojęcie zaburzeń w zachowaniu i emocji, kryteria diagnostyczne wg ICD-11 oraz DSM-V. |
W cyklu 2023L:
Pojęcie zaburzeń w zachowaniu i emocji, kryteria diagnostyczne wg ICD-11 oraz DSM-V. - Wybrane koncepcje psychologiczne i pedagogiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania i emocji; profil psychopedagogiczny dziecka i adolescenta. - Typologie zaburzeń w zachowaniu i emocji, portret psychologiczny dziecka i adolescenta z zaburzeniami zachowania i emocji. - Podstawowe narzędzia diagnostyczne: narzędzia standaryzowane, projektowane: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji dziecka, adolescenta o zaburzonym rozwoju behawioralnym. |
W cyklu 2023Ln:
1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu i emocji, kryteria diagnostyczne wg ICD-11 oraz DSM-V. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada wiedzę dotyczącą diagnozy i terminologii zaburzeń zachowania i emocji u dzieci i młodzieży.
Wymienia i wyjaśnia podstawowe założenia koncepcji dotyczących zaburzeń zachowania i emocji.
Opisuje i nazywa zasady projektowania, prowadzenia i wyznaczania kierunku działań diagnostycznych w odniesieniu do dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania i emocji.
Umiejętności
Stosuje umiejętności dokonywania obserwacji, diagnozy i oceny zaburzonych funkcji u dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania i emocji.
Określa oraz łączy wiedzę teoretyczną z zakresu zaburzeń zachowania w celu analizowania i interpretowania występujących u dzieci i młodzieży trudności.
Klasyfikuje i porównuje metody, techniki i narzędzia badawcze przeznaczone do diagnozy dziecka i młodzieży z zaburzeniami zachowania i emocji, wskazuje kierunki postępowania terapeutycznego.
Kompetencje społeczne
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania z zakresu diagnozy dzieci i młodzieży o zaburzonym rozwoju.
Literatura
W cyklu 2021L:
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce. 2. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. 3. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. 4. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999). Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo BiFOLIUM. 5. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa. 6. Sipowicz K., Witusik A., Pietras T. (2019). ADHD Wybrane zagdanienia diagnozy i terapii. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. |
W cyklu 2021Ln:
Literatura: Barkley, R.A. (2020). ADHD. Podjąć wyzwanie. Kompletny przewodnik dla rodziców. Wyd. Uniwerystetu Gdańskiego, Kraków. Chromik-Kovacs, J., Banaszczyk, I., Zdrojewska, J. (2019). Jak pracować z dzieckiem z ADHD w domu i w szkole. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. Lussier, F. (2011). 100 pomysłów jak lepiej radzić sobie z ADHD. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk. Plieth-Kalinowka, I., Musielewicz A. (2019). Akceptacja i adaptacja społeczna dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi. Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Wawrzyniak, S. (2021). Funkcjonowanie dzieci i młodzieży z ADHD w przestrzeni edukacyjnej i społecznej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. |
W cyklu 2022L:
LITERATURA PODSTAWOWA: |
W cyklu 2023L:
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce. 2. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. 3. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. 4. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999). Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo BiFOLIUM. 5. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa. 6. Sipowicz K., Witusik A., Pietras T. (2019). ADHD Wybrane zagdanienia diagnozy i terapii. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. |
W cyklu 2023Ln:
LITERATURA PODSTAWOWA: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aXYVXzjEK2TdpIYXivIfWRdy7KrbIQjbIk3J1WoTeBhg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=af56e3e8-06ab-4e80-a426-177505a55189&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, studium przypadku, projekt, dyskusja, film Godziny kontaktowe - 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h Przygotowanie narzędzi pracy: 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023L:
Link do zespołu w Teams: |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, studium przypadku, projekt, dyskusja Godziny kontaktowe - 15h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: