Balbutologopedia PC-5S-BAL
- Rodzaje niepłynności mówienia.
- Etiologia jąkania. Klasyfikacje jąkania.
- Jąkanie wczesnodziecięce i jąkanie nabyte. Patomechanizm powstawania jąkania wczesnodziecięcego.
- Giełkot.
- Różnicowanie fizjologicznej niepłynności mówienia, jąkania i giełkotu.
- Zasady diagnozy pacjentów z niepłynnością mówienia.
- Zasady terapii pacjentów z niepłynnością mówienia (metody psychologiczne i logopedyczne)
- Próba diagnozy pacjenta z niepłynnością mówienia.
- Opracowanie planu terapii pacjenta z niepłynnością mówienia.
- Próba zastosowania poznanych technik terapeutycznych.
W cyklu 2022L:
WYKŁAD: ĆWICZENIA/WARSZTATY: |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: ĆWICZENIA: LABORATORIA/WARSZTATY: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi przedstawić teorie dotyczące etiologii jąkania.
Zna zagadnienia dotyczące zaburzeń płynności mówienia.
Zna klasyfikacje jąkania.
Zna zaburzenia płynności mówienia.
Potrafi opisać różnice między rozwojową niepłynnością mówienia a jąkaniem wczesnodziecięcym.
Zna zasady diagnostyki logopedycznej w zakresie zaburzeń płynności mówienia – jąkania i giełkotu.
Zna metody terapii jąkania wczesnodziecięcego, jąkania i giełkotu.
Zna zasady terapii logopedycznej zaburzeń płynności mówienia – jąkania i giełkotu.
Umiejętności
Potrafi przeprowadzić badanie logopedyczne i postawić diagnozę w przypadkach zaburzeń płynności mówienia.
Potrafi stosować diagnostykę w przypadku zaburzeń płynności mówienia – jąkania i giełkotu.
Umie zaprojektować program terapii logopedycznej oraz konspekt zajęć jednostkowych.
Umie przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego.
Potrafi przeprowadzić zajęcia logopedyczne z pacjentem/-ami jąkającym się.
Umie planować i realizować diagnozę i terapię osób z zaburzeniami płynności mówienia.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z innymi specjalistami (przede wszystkim psychologiem) w pracy terapeutycznej z osobami jąkającymi się.
Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Zna zasady etyki zawodowej w postępowaniu z pacjentami z zaburzeniami płynności mowy.
Jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy.
Literatura
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA DODATKOWA: |
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA DODATKOWA: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
W cyklu 2023L:
FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI METODY KSZTAŁCENIA: Nakład pracy studenta: SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: