Audiologia PC-5S-AUD
- Anatomia narządu słuchu (elementy budowy ślimaka, części ślimakowej nerwu przedsionkowo-ślimakowego, elementy drogi słuchowej w pniu mózgu, śródmózgowi u, ośrodki podkorowe i korowe).
- Elementy fizjologii procesu słyszenia z uwzględnieniem tych aspektów, które będą przydatne logopedzie.
- Subiektywne i obiektywne techniki badań : audiometria tonalna, audiometria impedancyjna, OAE, badania elektrofizjologiczne.
- Przyczyny niedosłuchu.
- Problematyka niedosłuchów odbiorczych, przewodzeniowych oraz mieszanych ze szczególnym uwzględnieniem elementów przydatnych logopedzie.
- Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego (CAPD) i ich wpływ na rozwój mowy dziecka.
W cyklu 2021Z:
1.Anatomia narządu słuchu (elementy budowy ślimaka, części ślimakowej nerwu przedsionkowo-ślimakowego, elementy drogi słuchowej w pniu mózgu, śródmózgowi u, ośrodki podkorowe i korowe) |
W cyklu 2022Z:
1.Anatomia narządu słuchu (elementy budowy ślimaka, części ślimakowej nerwu przedsionkowo-ślimakowego, elementy drogi słuchowej w pniu mózgu, śródmózgowi u, ośrodki podkorowe i korowe) |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie potrzebę współpracy logopedy z audiologiem, laryngologiem i protetykiem słuchu.
Rozumie potrzebę działań profilaktyczno-wspomagających z zakresu powstawania i usprawniania dzieci z wadą słuchu.
Zna podstawy audiofonologii pedagogicznej.
Zna metodę fonogestowej wizualizacji mowy (Cued Speech); podstawy języka migowego.
Rozumie rolę komputera, mediów i nowych technologii w terapii logopedycznej osób z wadą słuchu.
Zna anatomię, fizjologię i patologię narządu słuchu oraz trudności wynikające z zaburzeń w jego obrębie.
Zna medyczne podstawy logopedii; biologiczne podstawy mowy, podstawy audiologii oraz zaburzenia genetyczne powodujące niedosłuch.
Zna subiektywne i obiektywne metody badań audiologicznych oraz klasyfikacje wad słuchu.
Rozumie umiejętność właściwego interpretowania wyników badań audiologicznych w kontekście metody wychowania słuchowego i językowego oraz rewalidacji indywidualnej.
Zna klasyfikacje wad słuchu, a co za tym idzie, jest świadomy potrzeby wykorzystania dostępnych urządzeń wspomagających słyszenie w procesie terapii logopedycznej osób z wadą słuchu.
Umiejętności
Umie interpretować wybrane wyniki badań słuchu, a także wskazywać kierunek interwencji audiologicznej, np. dobór protezy słuchu, zmiana bieżących parametrów.
Umie analizować i stosować podstawy audiologii; Umie analizować wyniki badań audiologicznych będących medycznymi podstawami logopedii; wskazać kierunek postępowania surdologopedycznego, np. wychowania słuchowego i językowego oraz rewalidacji indywidualnej w oparciu o wyniki badań audiologicznych
Potrafi przewidzieć wpływ wady słuchu na rozwój dziecka.
Potrafi przeprowadzać wstępną diagnozę audiologiczną (orientacyjne badanie słuchu) i konstruować program postępowania diagnostycznego w kierunku potwierdzenia wady słuchu.
Potrafi wykorzystywać podstawy audiofonologii pedagogicznej.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z audiologiem w przypadku pacjentów z wadą słuchu.
Rozumie potrzebę okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy.
Rozumie konieczność używania protez wspomagających słyszenie i w razie potrzeby wie gdzie skierować pacjenta.
Rozumie wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.
Literatura
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: wykłady Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: wykłady Sumaryczna liczba punktów ECTS –1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: