Praktyka asystencko-pedagogiczna w placówkach wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z zaburzeniami wzroku (20 godz.) PC-5P-WWR6
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki specjalistycznej dla dzieci z zaburzeniami wzroku, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji - opracowanie charakterystyki placówki.
- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, innych specjalistów- przygotowanie wypisu realizowanych zadań.
- Poznanie form zasad i metody pracy z dziećmi z wadą słuchu w zakresie: rehabilitacji wzroku, kształtowanie kontaktów społecznych i emocji małego dziecka, rozwijania samodzielności i nawyków małego dziecka, rozwoju zdolności poznawczych i aktywizacji mowy oraz rozwiązywania trudności wychowawcze
- Poznanie metod i narzędzi dokonywania wieloprofilowej oceny funkcjonalnej dziecka z zaburzeniami wzroku oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych planów rozwoju dziecka.
- Dokonanie analizy dokumentów dotyczących dziecka z zaburzeniami wzroku. Szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej dziecka oraz sporządzenie anonimowej charakterystyki.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji diagnostycznych- dydaktyczno-wychowawczych – terapeutycznych ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych.
- Student, jako asystent tyflopedagoga i specjalisty (logopedy, psychologa,) hospituje zajęcia w ośrodku dla dzieci z zaburzeniami wzroku mające na celu poznanie form pracy specjalistów z dzieckiem w łącznym wymiarze 30 godz. w zakresie:
a) zajęcia diagnostyczno-terapeutyczne – pedagogiczne,
b) zajęcia z rehabilitacji wzroku.
- Samodzielne przeprowadzenie zajęć na podstawie wcześniej przygotowanego, sprawdzonego (co najmniej 2 dni przed jego realizacją) i zaakceptowanego do realizacji scenariusza.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zadania charakterystyczne dla placówek wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz środowisko, w jakim one działają.
Zna założenie organizacyjne placówek specjalistycznych.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w placówkach wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju.
Posiada wiedzę w zakresie teoretycznych podstaw wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Zna zadania poszczególnych członków interdyscyplinarnego zespołu specjalistów. Zna podstawowe zasady dotyczące kontaktu pomiędzy rodzicami a dziećmi – prawidłowości i zakłócenia.
Umiejętności
Obserwuje, rozumie i interpretuje zachowania zespołu realizującego zadania dydaktyczne, opiekuńcze i terapeutyczne wobec dzieci zaburzeniami rozwojowymi.
Potrafi przeprowadzić rozmowę z zespołem wspierającym rozwój dziecka na temat procesu wspomagania rozwoju.
Poprawnie określa cele zajęć, opiekuńczych, środki dydaktyczne, itd. Prawidłowo dokonuje zapisu obserwacji zajęć dydaktyczno-terapeutycznych.
Potrafi dokonać psychopedagogicznej charakterystyki funkcjonowania dziecka w wieku rozwojowym 0-6 lat.
Potrafi przeprowadzić obserwację grupy dziecięcej z wykorzystaniem skali oceny rozwoju psychoruchowego dziecka Poprawnie określa zadania diagnostyczne Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia zgodnie z opracowana koncepcją.
Potrafi asystować w realizacji zadań terapeutycznych z dzieckiem z wadą słuchu
Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia zgodnie z opracowana koncepcją.
Komunikuje się ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych, przy pomocy różnych technik i kanałów komunikacyjnych; czynnie uczestniczy w debatach dotyczących złożonych zagadnień związanych z pedagogiką specjalną, precyzyjnie prezentuje własne opinie i stanowiska, wątpliwości i sugestie, dokonuje oceny innych stanowisk.
Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych zgodnie z opracowaną koncepcją.
Potrafi konstruować proste projekty badawcze: w tym rozróżniać orientacje w metodologii badań, formułować problemy i hipotezy badawcze, dobierać adekwatne metody i techniki badawcze, konstruować narzędzia badawcze, opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań, dokonywać twórczej prezentacji wyników badań w obrębie pedagogiki specjalnej; współpracować z członkami zespołów badawczych na różnych etapach projektowania i realizacji badań.
Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z innymi specjalistami i uczestnikami procesu rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji; kierować pracą zespołu, podejmować w nim wiodącą rolę w tym: planować, organizować i monitorować realizację złożonych zespołowych działań pedagogicznych.
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie tych praktyk.
Kompetencje społeczne
Podmiotowo traktuje osoby doświadczające problemów w środowisku rodzinnym.
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami, w celu poszerzania swojej wiedzy.
Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem i rodziną.
Ma świadomość o wartości podejmowania działań na rzecz zadań rodziny w zakresie kształtowania jej profilaktycznej i ochronnej funkcji wobec dziecka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: