Praktyka asystencko-pedagogiczna w placówkach przedszkolnych (oddziałach integracyjnych i specjalnych) realizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (30 godz.) PC-5P-WWR4
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy oraz sposobami ich realizacji - opracowanie charakterystyki placówki.
- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy nauczyciela w kontekście organizacji działań wspierających rozwój dziecka.
- Poznanie form i praktycznych metod realizacji treści programowych.
- Poznanie metod i narzędzi dokonywania wieloprofilowej oceny funkcjonalnej dziecka w wieku od 3 do 6 lat oraz wytycznych do konstruowania indywidualnych planów rozwoju dziecka – w odwołaniu do uszczegółowionej wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i socjologii.
- Opracowanie psychopedagogicznej charakterystyki wybranego dziecka na podstawie wywiadu z nauczycielem, specjalistami, obserwacji.
- Asystowanie nauczycielowi podczas zajęć, przejawiające się przede wszystkim w: pomocy nauczycielowi w przygotowaniu sprzętu, przyborów, organizacji miejsca; sprawowaniu opieki nad dziećmi podczas realizacji zajęć; aktywnym uczestniczeniu w przebiegu zajęć z grupą.
- Samodzielne przeprowadzenie zajęć na podstawie wcześniej przygotowanego, sprawdzonego (co najmniej 2 dni przed jego realizacją) i zaakceptowanego do realizacji scenariusza.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji diagnostycznych, dydaktyczno-wychowawczych – terapeutycznych ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zadania charakterystyczne dla placówek przedszkolnych oraz środowisko, w jakim one działają.
Zna założenie organizacyjne placówek specjalistycznych.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w placówkach wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju.
Posiada wiedzę w zakresie teoretycznych podstaw wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Zna zadania poszczególnych członków interdyscyplinarnego zespołu specjalistów. Zna podstawowe zasady dotyczące kontaktu pomiędzy rodzicami a dziećmi – prawidłowości i zakłócenia.
Umiejętności
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli i specjalistów ich interakcji z dziećmi oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych.
Potrafi przeprowadzić rozmowę z zespołem wspierającym rozwój dziecka na temat procesu wspomagania rozwoju.
Poprawnie określa cele zajęć, środki dydaktyczne itd. Prawidłowo dokonuje zapisu obserwacji zajęć dydaktyczno-terapeutycznych.
Potrafi dokonać psychopedagogicznej charakterystyki funkcjonowania dziecka w wieku rozwojowym 3-6 lata.
Potrafi przeprowadzić obserwację grupy dziecięcej z wykorzystaniem skali oceny rozwoju psychoruchowego dziecka Poprawnie określa zadania diagnostyczne Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia zgodnie z opracowana koncepcją.
Potrafi asystować w realizacji zajęć dydaktyczno-wychowawczych i terapeutycznych dziecka.
Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych zgodnie z opracowaną koncepcją.
Komunikuje się ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych, przy pomocy różnych technik i kanałów komunikacyjnych; czynnie uczestniczy w debatach dotyczących złożonych zagadnień związanych z pedagogiką specjalną, precyzyjnie prezentuje własne opinie i stanowiska, wątpliwości i sugestie, dokonuje oceny innych stanowisk.
Pracuje w zespole, pełniąc różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z innymi specjalistami i uczestnikami procesu edukacji i terapii; kieruje pracą zespołu, podejmuje w nim wiodącą rolę w tym: planuje, organizuje i monitoruje realizację złożonych zespołowych działań pedagogicznych.
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie tych praktyk.
Kompetencje społeczne
Podmiotowo traktuje osoby doświadczające problemów w środowisku rodzinnym.
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami, w celu poszerzania swojej wiedzy.
Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem i rodziną.
Ma świadomość o wartości podejmowania działań na rzecz zadań rodziny w zakresie kształtowania jej profilaktycznej i ochronnej funkcji wobec dziecka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: