Praktyka asystencko-pedagogiczna w placówkach opieki nad małym dzieckiem: żłobki, kluby malucha, domy małego dziecka (30 godz.) PC-5P-WWR3
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy oraz sposobami ich realizacji - opracowanie charakterystyki placówki.
- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, innych specjalistów- przygotowanie wypisu realizowanych zadań.
- Poznanie form zasad i metody pracy z dziećmi od 4 m.ż. do 3 r.ż. w zakresie: kształtowanie kontaktów społecznych i emocji małego dziecka, rozwijania samodzielności i nawyków małego dziecka, rozwoju zdolności poznawczych i aktywizacji mowy oraz rozwiązywania trudności wychowawcze w wieku niemowlęcym.
- Poznaje form i praktycznych metod realizacji treści programowych.
- Student jako asystent opiekuna-wychowawcy uczestniczy w zajęciach opiekuńczo-wychowawczych w łącznym wymiarze 20 godzin w zakresie: zajęcia higieniczno-porządkowe (pielęgnacja małego dziecka), zajęcia aktywizujące mowę, zajęcia stymulujące rozwój motoryczny, zajęcia: zabawa dziecięca (różne formy zabaw: manipulacyjne, konstrukcyjne, twórcze, tematyczne).
- Przedstawia sprawozdanie z 5 bloków całodziennych zajęć.
- Student przeprowadza badania scriningowe rozwoju małego dziecka.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zadania charakterystyczne dla placówek opieki nad małym dzieckiem oraz środowisko, w jakim one działają.
Zna założenie organizacyjne placówek specjalistycznych.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w placówkach wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju.
Posiada wiedzę w zakresie teoretycznych podstaw wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Zna zadania poszczególnych członków interdyscyplinarnego zespołu specjalistów Zna podstawowe zasady dotyczące kontaktu pomiędzy rodzicami a dziećmi – prawidłowości i zakłócenia.
Umiejętności
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli i specjalistów ich interakcji z dziećmi oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych.
Potrafi przeprowadzić rozmowę z zespołem wspierającym rozwój dziecka na temat procesu wspomagania rozwoju.
Poprawnie określa cele zajęć, opiekuńczych, środki dydaktyczne itd. Prawidłowo dokonuje zapisu obserwacji zajęć dydaktyczno-terapeutycznych.
Potrafi dokonać psychopedagogicznej charakterystyki funkcjonowania dziecka w wieku rozwojowym 0-3 lat.
Potrafi przeprowadzić obserwację grupy dziecięcej z wykorzystaniem skali oceny rozwoju psychoruchowego dziecka Poprawnie określa zadania diagnostyczne Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia zgodnie z opracowana koncepcją.
Potrafi asystować w pielęgnacji małego dziecka.
Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych zgodnie z opracowaną koncepcją.
Komunikuje się ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych, przy pomocy różnych technik i kanałów komunikacyjnych; czynnie uczestniczy w debatach dotyczących złożonych zagadnień związanych z pedagogiką specjalną, precyzyjnie prezentuje własne opinie i stanowiska, wątpliwości i sugestie, dokonuje oceny innych stanowisk.
Pracuje w zespole pełniąc różne role, podejmuje i wyznacza zadania, współpracuje z innymi specjalistami i uczestnikami procesu edukacji i terapii; kieruje pracą zespołu, podejmuje w nim wiodącą rolę w tym: planuje, organizuje i monitoruje realizację złożonych zespołowych działań pedagogicznych.
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie tych praktyk.
Kompetencje społeczne
Podmiotowo traktuje osoby doświadczające problemów w środowisku rodzinnym.
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami, w celu poszerzania swojej wiedzy.
Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem i rodziną.
Ma świadomość o wartości podejmowania działań na rzecz zadań rodziny w zakresie kształtowania jej profilaktycznej i ochronnej funkcji wobec dziecka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: