Praktyka asystencka w placówkach opieki nad małym dzieckiem: żłobki, kluby malucha, domy małego dziecka (20 godz.) PC-5P-WWR2
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy oraz sposobami ich realizacji- opracowanie charakterystyki placówki.
- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, innych specjalistów- przygotowanie wypisu realizowanych zadań.
- Poznanie form zasad i metody pracy z dziećmi od 4 m.ż. do 3 r.ż. w zakresie: kształtowanie kontaktów społecznych i emocji małego dziecka, rozwijania samodzielności i nawyków małego dziecka, rozwoju zdolności poznawczych i aktywizacji mowy oraz rozwiązywania trudności wychowawcze w wieku niemowlęcym.
- Poznanie form i praktycznych metod realizacji treści programowych.
- Student jako asystent opiekuna-wychowawcy uczestniczy w zajęciach opiekuńczo-wychowawczych w łącznym wymiarze 20 godzin w zakresie:
a) zajęcia higieniczno-porządkowe (pielęgnacja małego dziecka),
b) zajęcia aktywizujące mowę,
c) zajęcia stymulujące rozwój motoryczny,
d) zajęcia: zabawa dziecięca (różne formy zabaw: manipulacyjne, konstrukcyjne, twórcze, tematyczne).
- Przedstawia sprawozdanie z 5 bloków całodziennych zajęć.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zadania charakterystyczne dla placówek opieki nad małym dzieckiem oraz środowisko, w jakim one działają.
Zna założenie organizacyjne placówek specjalistycznych.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w placówkach wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju.
Posiada wiedzę w zakresie teoretycznych podstaw wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Zna zadania poszczególnych członków interdyscyplinarnego zespołu specjalistów Zna podstawowe zasady dotyczące kontaktu pomiędzy rodzicami a dziećmi – prawidłowości i zakłócenia.
Umiejętności
Obserwuje, rozumie i interpretuje zachowania zespołu realizującego zadania opiekuńczo-wychowawcze.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli i specjalistów ich interakcji z dziećmi oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych.
Potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych specjalistów.
Potrafi przeprowadzić rozmowę z zespołem wspierającym rozwój dziecka na temat procesu wspomagania rozwoju.
Poprawnie określa cele zajęć, opiekuńczych, środki dydaktyczne itd; prawidłowo dokonuje zapisu obserwacji zajęć dydaktyczno-terapeutycznych.
Komunikuje się ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych, przy pomocy różnych technik i kanałów komunikacyjnych.
Kompetencje społeczne
Podmiotowo traktuje osoby doświadczające problemów w środowisku rodzinnym.
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami, w celu poszerzania swojej wiedzy.
Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem i rodziną.
Ma świadomość o wartości podejmowania działań na rzecz zadań rodziny w zakresie kształtowania jej profilaktycznej i ochronnej funkcji wobec dziecka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: