Praktyka asystencka w placówkach wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (20 godz.) PC-5P-WWR1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy oraz sposobami ich realizacji - opracowanie charakterystyki placówki.
- Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, innych specjalistów- przygotowanie wypisu realizowanych zadań.
- Poznanie form działań terapeutycznych organizowanych w ramach programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zaburzeniami rozwoju psychoruchowego.
- Dokonanie analizy dokumentów dotyczących określonego dziecka. Szczególnie koncentrowanie się na anamnezie osobniczej i rodzinnej dziecka oraz sporządzenie anonimowej charakterystyki dziecka.
- Student jako asystent hospituje zajęcia mające na celu realizację programu wspomagania rozwoju w łącznym wymiarze 20 godzin w zakresie:
a) zajęcia diagnostyczno-terapeutyczne - pedagogiczne (5 godz.),
b) zajęcia diagnostyczno-terapeutyczne - logopedyczne (5 godz.),
c) zajęcia diagnostyczno-terapeutyczne - psychologiczne (5 godz.),
d) zajęcia diagnostyczno-terapeutyczne - rehabilitacji ruchu (5 godz.).
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zadania charakterystyczne dla placówek wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz środowisko, w jakim one działają.
Zna założenie organizacyjne placówek specjalistycznych.
Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w placówkach wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju.
Posiada wiedzę w zakresie teoretycznych podstaw wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Zna zadania poszczególnych członków interdyscyplinarnego zespołu specjalistów. Zna podstawowe zasady dotyczące kontaktu pomiędzy rodzicami a dziećmi – prawidłowości i zakłócenia.
Umiejętności
Obserwuje, rozumie i interpretuje zachowania zespołu realizującego zadania wczesnej interwencji.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli i specjalistów ich interakcji z dziećmi oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych.
Potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych specjalistów.
Potrafi przeprowadzić rozmowę z zespołem wspierającym rozwój dziecka na temat procesu wspomagania rozwoju.
Poprawnie określa cele zajęć terapeutycznych, opiekuńczych, środki dydaktyczne, itd., prawidłowo dokonuje zapisu obserwacji zajęć dydaktyczno-terapeutycznych.
Komunikuje się ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych, przy pomocy różnych technik i kanałów komunikacyjnych; czynnie uczestniczy w debatach dotyczących złożonych zagadnień związanych z pedagogiką specjalną, precyzyjnie prezentować własne opinie i stanowiska, wątpliwości i sugestie, dokonywać oceny innych stanowisk.
Kompetencje społeczne
Podmiotowo traktuje osoby doświadczające problemów w środowisku rodzinnym.
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami, w celu poszerzania swojej wiedzy.
Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem i rodziną.
Jest przekonany o wartości podejmowania działań na rzecz zadań rodziny w zakresie kształtowania jej profilaktycznej i ochronnej funkcji wobec dziecka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: