Praktyka asystencko-pedagogiczna w placówkach szkolno-wychowawczych dla dzieci niewidomych i słabowidzących (40 godz.) PC-5P-TYF3
TREŚCI PROGRAMOWE
- Funkcjonowanie placówki szkolno-wychowawczej dla uczniów niewidomych i słabowidzących, (struktura organizacyjna, plany pracy dydaktyczno-wychowawczej i rehabilitacyjnej).
- Formy działań wpierających ucznia z niepełnosprawnością wzroku organizowanych w ramach zajęć lekcyjnych, rewalidacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych (pozalekcyjnych).
- Hospitowanie zajęć rewalidacji indywidualnej i innych zajęć rehabilitacyjnych h dla uczniów z niewidomych i słabowidzących.
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych –ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych.
- Poznanie zespołu klasowego, hospitowanie zajęć z zakresu edukacji wczesnoszkolnej (klasy I - III).
- Przeprowadzenie zajęć dydaktycznych w klasach I – III szkoły z uczniami niewidomymi i słabowidzącymi.
- Przeprowadzenie zajęć z rewalidacji indywidualnej z uczniem niewidomym i słabowidzącym.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna założenia organizacyjne placówki szkolno-wychowawczej dla uczniów niewidomych i słabowidzących.
Zna zasady, metody i formy nauczania zintegrowanego uczniów niewidomych i słabowidzących.
Zna zasady, metody prowadzenie zajęć rewalidacji indywidualnej z dzieckiem z niepełnosprawnością wzroku.
Umiejętności
Potrafi dokonać poprawnego opisu obserwacji zajęć dydaktycznych i rewalidacyjnych z dla dzieci z niepełnosprawnością wzroku.
Potrafi poprawnie określić cele zajęć dydaktycznych i rewalidacyjnych, metody i środki dydaktyczne, itp.
Potrafi dokonać oceny potrzeb i możliwości dzieci z niepełnosprawnością wzroku pod kątem pracy na lekcji i rewalidacji indywidualnej.
Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia zintegrowane dla uczniów niewidomych i słabowidzących według samodzielnie przygotowanego scenariusza i samodzielnie przygotowanych pomocy dydaktycznych.
Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia rewalidacji indywidualnej dla ucznia niewidomego i słabowidzącego według samodzielnie przygotowanego scenariusza i samodzielnie przygotowanych pomocy dydaktycznych.
Kompetencje społeczne
Poprawnie komunikuje się i współpracuje z personelem placówki (nauczycielami, dyrekcją, terapeutami, itp.).
Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka w planowaniu, realizacji i ewaluacji prowadzonych zajęć z dziećmi z niepełnosprawnością wzroku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: