Praktyka asystencko-pedagogiczna w zakresie edukacji i rehabilitacji dzieci niewidomych i słabowidzących (20 godz.) PC-5P-TYF2
TREŚCI PROGRAMOWE
- Całokształt funkcjonowania placówki edukacyjnej, edukacyjno-rehabilitacyjnej dla uczniów niewidomych i słabowidzących, szczególnie z jego strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej i rehabilitacyjnej oraz sposobami ich realizacji.
- Formy działań wpierających ucznia z niepełnosprawnością wzroku organizowane w ramach zajęć lekcyjno-wychowawczych oraz pozalekcyjnych.
- Hospitowanie zajęć rewalidacji indywidualnej i innych zajęć rehabilitacyjnych dla uczniów z niewidomych i słabowidzących.
- Poznanie zespołu klasowego, hospitowanie zajęć z zakresu edukacji wczesnoszkolnej (klasy I - III).
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych. ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych.
- Poznanie zespołu klasowego, hospitowanie zajęć z zakresu edukacji wczesnoszkolnej (klasy I – III),
- Przeprowadzenie z pomocą nauczyciela zajęć z rewalidacji indywidualnej z uczniem niewidomym i słabowidzącym.
- Przeprowadzenie z pomocą opiekuna praktyk zajęć zintegrowanych dla uczniów niewidomych i słabowidzących według samodzielnie przygotowanego scenariusza.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna założenia organizacyjne placówki edukacyjnej, edukacyjno-rehabilitacyjnej dla dzieci z niepełnosprawnością wzroku.
Zna założenia programowe, podstawę programową oraz zakres treści realizowanych w ramach edukacji wczesnoszkolnej dzieci z niepełnosprawnością wzroku.
Zna założenia i metody rewalidacji indywidualnej oraz pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi niewidomymi i słabowidzącymi.
Umiejętności
Potrafi dokonać poprawnego opisu obserwacji zajęć dydaktycznych i rewalidacyjnych z zakresu edukacji wczesnoszkolnej i zajęć rewalidacji indywidualnej dla dzieci z niepełnosprawnością wzroku.
Potrafi na poziomie elementarnym dokonać oceny potrzeb i możliwości dzieci z niepełnosprawnością wzroku.
Potrafi z pomocą opiekuna praktyk w sposób metodycznie poprawny zaplanować i przeprowadzić zajęcia zintegrowane dla uczniów niewidomych i słabowidzących według samodzielnie przygotowanego scenariusza.
Potrafi z pomocą opiekuna praktyk w sposób metodycznie poprawny zaplanować i przeprowadzić zajęcia rewalidacji indywidualnej dla uczniów niewidomych i słabowidzących według samodzielnie przygotowanego scenariusza.
Kompetencje społeczne
Poprawnie komunikuje się i współpracuje z personelem przedszkola (nauczycielami, dyrekcją, terapeutami, itp.).
Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka w planowaniu, realizacji i ewaluacji prowadzonych zajęć z dziećmi z niepełnosprawnością wzroku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: