Praktyka pedagogiczna, dyplomowa w poradni psychologiczno-pedagogicznej (20 godz.) PC-5P-TPE6
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą działań profilaktycznych i diagnostycznych i terapeutycznych prowadzonych w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Analiza dokumentacji formalnej prowadzonej przez nauczyciela terapii pedagogicznej w poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym dokumentacji zespołów korekcyjno-kompensacyjnych.
- Uczestniczenie (w charakterze obserwatora) w pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka/ucznia w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Przeprowadzenie rozszerzonej diagnozy, w tym analizy dostępnych dokumentów osobistych wybranego dziecka/ucznia.
- Interpretowanie wyników diagnozy wybranego dziecka/ucznia i na ich podstawie: opracowanie pedagogicznej części opinii wraz z zaleceniami, opracowanie planu/programu terapii dla określonego dziecka lub grupy dzieci i młodzieży, zaprojektowanie zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych.
- Samodzielne prowadzanie zajęć terapeutycznych z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
- Prowadzenie dokumentacji praktyki.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W pogłębionym stopniu zna i rozumie merytoryczne i metodyczne podstawy zajęć terapeutycznych organizowanych dla dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Zna założenia profilaktyczne i diagnostyczno-terapeutyczne działań prowadzonych w placówce edukacyjnej i psychologiczno-pedagogicznej.
Ma poszerzoną wiedzę o dokumentacji formalnej prowadzonej przez nauczyciela specjalistę terapii pedagogicznej.
W pogłębionym stopniu zna i rozumie działania nauczyciela specjalisty terapii pedagogicznej o charakterze profilaktycznym, diagnostycznym, konsultacyjnym i terapeutycznym.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, edukacyjnych, diagnostycznych i terapeutycznych dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu.
Potrafi ocenić przydatność praktyk do nabywania kompetencji zawodowych nauczyciela terapii pedagogicznej, w tym kompetencji w zakresie prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
Na podstawie wyników diagnozy potrafi opracować pedagogiczną część opinii wraz z zaleceniami oraz opracować plan/program terapii dla określonego dziecka lub grupy dzieci i młodzieży z grupy ryzyka specyficznych trudności i uczniów ze specyficznymi trudnościami szkolnymi.
Potrafi zaprojektować zajęcia profilaktyczne i terapeutyczne, w tym zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.
Potrafi samodzielnie poprowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk zawodowych.
Kompetencje społeczne
Świadomie podejmuje zobowiązania społeczne związane z zawodem terapeuty pedagogicznego.
Prezentuje postawę otwartą na potrzeby dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczno-terapeutyczne.
Przestrzega zasad etyki zawodowej.
Jest przekonany o trafności wyboru zawodu nauczyciela terapii pedagogicznej i jest gotowy do podtrzymywania etosu zawodowego.
Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz innymi nauczycielami oraz specjalistami w celu poszerzania swojej wiedzy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: