Praktyka pedagogiczna, dyplomowa w przedszkolu (20 godz.) PC-5P-TPE4
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą działań profilaktycznych i diagnostycznych i terapeutycznych prowadzonych w placówkach edukacyjnych (przedszkole).
- Analiza dokumentacji formalnej prowadzonej przez nauczyciela terapii pedagogicznej w placówkach edukacyjnych, w tym dokumentacji zespołów korekcyjno-kompensacyjnych.
- Uczestniczenie (w charakterze obserwatora) w pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka/ucznia w przedszkolu.
- Przeprowadzenie rozszerzonej diagnozy, w tym analizy dostępnych dokumentów osobistych wybranego dziecka.
- Interpretowanie wyników diagnozy wybranego dziecka/ucznia i na ich podstawie: opracowanie pedagogicznej części opinii, opracowanie planu/programu terapii dla określonego dziecka lub grupy dzieci, zaprojektowanie zajęć specjalistycznych korekcyjno-kompensacyjnych.
- Samodzielne prowadzanie zajęć terapeutycznych z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
- Prowadzenie dokumentacji praktyki.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
W pogłębionym stopniu zna i rozumie merytoryczne i metodyczne podstawy zajęć terapeutycznych organizowanych dla dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu.
Zna założenia profilaktyczne i diagnostyczno-terapeutyczne działań prowadzonych w placówce edukacyjnej i psychologiczno-pedagogicznej.
Ma poszerzoną wiedzę o dokumentacji formalnej prowadzonej przez nauczyciela terapii pedagogicznej, w tym nauczyciela zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
W pogłębionym stopniu zna i rozumie działania nauczyciela specjalisty terapii pedagogicznej o charakterze profilaktycznym, diagnostycznym, konsultacyjnym i terapeutycznym.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, edukacyjnych, diagnostycznych i terapeutycznych dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności.
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia z uczniami.
Potrafi ocenić przydatność praktyk do nabywania kompetencji zawodowych nauczyciela terapii pedagogicznej, w tym kompetencji w zakresie prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
Na podstawie wyników diagnozy potrafi opracować pedagogiczną część opinii wraz z zaleceniami oraz opracować plan/program terapii dla określonego dziecka lub grupy dzieci ze specyficznymi trudnościami szkolnymi.
Potrafi zaprojektować zajęcia profilaktyczne i terapeutyczne, w tym zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.
Potrafi samodzielnie poprowadzić zajęcia terapeutyczne z zakresu terapii pedagogicznej, w tym zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.
Kompetencje społeczne
Świadomie podejmuje zobowiązania społeczne związane z zawodem terapeuty pedagogicznego.
Prezentuje postawę otwartą na potrzeby dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczno-terapeutyczne.
Przestrzega zasad etyki zawodowej
Jest przekonany o trafności wyboru zawodu nauczyciela terapii pedagogicznej i jest gotowy do podtrzymywania etosu zawodowego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: